Świetlica szkolna to nie przechowalnia. Jak powinna działać świetlica w szkole podstawowej? Sprawdzamy

Wideo
od 16 lat
Świetlica szkolna to nie dziecięca poczekalnia czy przechowalnia. Jak powinno działać szkolne miejsce odpoczynku i zabawy? Kto może korzystać z opieki w świetlicy i czy dzieci lubią tamtejsze zajęcia? Przykra konieczność czy miejsce, w którym można rozwinąć skrzydła? Sprawdziliśmy, jak powinny działać, a jak działają świetlice w polskich podstawówkach.

Spis treści

Co to jest świetlica szkolna?

Rozwój plastycznych pasji w szkolnej świetlicy? To możliwe!
Rozwój plastycznych pasji w szkolnej świetlicy? To możliwe! lenahelfinger/pixabay

Szkolna świetlica, używając formalnego języka, jest pozalekcyjną formą wychowawczo-opiekuńczą działalności szkoły. Zapewnia opiekę uczniom, których oboje rodzice lub opiekunowie prawni pracują, a także uczniom dojeżdżającym z innych miejscowości.

- Świetlica zapewnia zajęcia świetlicowe uwzględniające potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci i młodzieży, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz odrabianie lekcji – czytamy w świetlicowych regulaminach.

W praktyce jest to najczęściej wyznaczone pomieszczenie, w którym najmłodsi uczniowie czekają na lekcje (gdy rodzic rozpoczyna wcześniej pracę i odprowadza dziecko do szkoły), albo na rodziców, którzy po zakończonej pracy dziecko ze świetlicy odbierają. Najmłodsze klasy często kończą lekcje w okolicach południa i jeśli pod ręką nie ma opiekuńczych dziadków, którzy mogliby dziecko odebrać i przypilnować do powrotu rodziców – świetlica jest najczęściej jedynym wyborem.

Świetlica szkolna - co można w niej robić?

- Odrabiam lekcje. Potem nie siedzę nad książkami w domu – mówi trzecioklasista Piotrek.
- Jak nie pada, to idziemy na plac zabaw. A jak jest brzydka pogoda, to się nudzę – przyznaje siedmioletnia Maja.
- Najczęściej rysujemy. Pani drukuje nam różne obrazki do kolorowania. Co kto lubi. Ja chcę zawsze fajne samochody, a Tomek ciągle motory. Dziewczyny to najbardziej lubią kolorować tęczowe kucyki – relacjonuje Mikołaj z pierwszej klasy.

Na pewno na nudę nie narzekają podopieczni Agnieszki, która uczy plastyki w krakowskiej podstawówce i jednocześnie pracuje w szkolnej świetlicy.

- „Moje” świetlicowe dzieciaki uwielbiają prace plastyczne. Dlatego codziennie mamy jakieś atrakcyjne zadanie. A nawet wyzwanie! Malujemy, lepimy, kleimy. Przygotowujemy prace na różne konkursy i sami robimy własne wystawy. A poza tym dzieci chętnie wykonują własnoręcznie prezenty dla bliskich. Można powiedzieć, że nasza świetlica, to jedno wielkie koło plastyczne – śmieje się Agnieszka.

Pytani o świetlice swoich dzieci rodzice zwykle nie narzekają. Jeśli dziecko się nie skarży - to uznają, że czas spędzony w świetlicy jest organizowany prawidłowo. Wśród opinii rodziców, zdarzają się zachwyty nad zachęcaniem dzieci do różnorodnych aktywności - wychowawcy proponują dzieciom zajęcia taneczne, turnieje gier planszowych, zabawy ruchowe. W świetlicach prężnie działają szkolne teatrzyki, a nawet zuchowe gromady.

- Gdy zaczynałam pracę w szkole, uzupełniałam etat w świetlicy. To był najgorszy czas mojej pracy nauczycielskiej. Świetlica w tamtej szkole była bardzo źle zorganizowana. Wszyscy uczniowie spędzali czas w jednej, dużej sali. Zmęczeni po lekcjach nie mieli ochoty brać udział w aktywnościach, które proponowałam z innymi nauczycielkami. W tym hałasie ciężko było wytrzymać i uczniom, i nam, nauczycielkom. Później już tylko obserwowałam pracę świetlicy i w miejscach, w których uczniowie byli podzieleni na kilka mniejszych sal, było bardzo przyjemnie i dało się realizować wszystkie pomysły - mówi nauczycielka z warszawskiej szkoły podstawowej.

To, jak wygląda świetlicowy dzień, w dużej mierze zależy właśnie od wychowawców. I bywa, że ich kreatywność, pomysłowość i zaangażowanie sprawiają, że pobyt w szkolnej świetlicy jest dla dziecka jednym z najlepszych punktów dnia.

Kto może korzystać ze szkolnej świetlicy? Ile kosztuje szkolna świetlica?

Szkolna świetlica zapewnia opiekę najmłodszym uczniom. Dzieci z klas I-III spędzają w niej czas po lekcjach i w razie potrzeby również przed ich rozpoczęciem. Świetlica w szkole jest zbawieniem dla pracujących rodziców. A jeśli nauczyciele w świetlicy mają pomysły na atrakcyjne zajęcia dla dzieci, to również znakomite wsparcie wychowawcze i opiekuńcze.

Co ważne, opieka szkolnej świetlicy jest dla dzieci bezpłatna. W wielu placówkach wprowadzono jednak dobrowolne składki na rzecz świetlicy, z których kupowane są np. materiały plastyczne, gry i zabawki do użytku przez podopiecznych szkolnej świetlicy. W każdej świetlicy mile widziane są rzeczowe dary – typu papier ksero, kredki, gry planszowe.

- Gry, czy zabawki nie muszą być nowe, ale prosimy, aby nie przynosić rzeczy zniszczonych, czy uszkodzonych. Warto też pamiętać, że szkolna świetlica opiekuje się uczniami od 7 do 10 roku życia i gry czy zabawki powinny być przeznaczone właśnie dla dzieci w tym wieku – podpowiada Justyna, jak sama o sobie mówi, „pełnoetatowa świetliczanka” w jednej z poznańskich podstawówek.

Jakie przepisy regulują pracę świetlicy szkolnej?

Choć świetlice w niemal każdej szkole działają trochę inaczej, ich funkcjonowanie określają oświatowe przepisy (art. 103 ustawy Prawo oświatowe). Zapisy dotyczą tego, jakie standardy organizacyjne powinna spełniać każda publiczna podstawówka – wymagania uwzględniają również działanie szkolnej świetlicy.

Od samej szkoły i nauczycieli prowadzących zajęcia świetlicowe zależy, jak w rzeczywistości będzie działała świetlica – i czy będzie miejscem, w którym dzieci lubią przebywać, rozwijają swoje zainteresowania i zdolności, czy stanie się tylko „dziecięcą przechowalnią”.

Wiele zależy oczywiście od możliwości lokalowych i organizacyjnych szkoły – dostępu do sali sportowej, placu zabaw, standardu świetlicowych pomieszczeń i ich wyposażenia. Bo zajęcia świetlicowe wcale nie muszą się ograniczać do czterech ścian sali wyznaczonej na świetlicę. Tutaj jednak decydująca jest otwartość szkolnej dyrekcji, aktywność opiekunów, ich zaangażowanie – ale też zainteresowanie uczniów proponowanymi zajęciami.

W jakich godzinach działa szkolna świetlica?

Świetlica powinna być czynna w godzinach dogodnych dla małych podopiecznych i ich rodziców. Zadaniem szkoły jest dostosowanie pory działania świetlicy szkolnej tak, aby umożliwić pracującym rodzicom odbiór dzieci, a uczniom, którzy do szkoły dojeżdżają – do rozkładu jazdy szkolnych, czy publicznych autobusów. Świetlicowy opiekun czy nauczyciel oddelegowany do pracy w świetlicy, pracuje w niej 26 godzin tygodniowo. Nieco krótszy, bo 24-godzinny, jest obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w świetlicy w szkołach specjalnych.

Ile może być dzieci w świetlicy?

Są szkoły, w których z opieki świetlicy korzysta garstka dzieci, są i takie, gdzie popularność szkolnej świetlicy jest ogromna. Co ważne, szkoła powinna zorganizować opiekę świetlicową dla każdej liczby chętnych dzieci. Choć to pewnie organizacyjny problem, świetlica – według przepisów - powinna funkcjonować w szkole nawet wtedy, gdy miałby w niej przebywać tylko jeden uczeń. Takie sytuacje należą jednak do wyjątków.

Zgodnie z przepisami oświatowymi, na jednego nauczyciela-opiekuna w świetlicy może przypadać maksymalnie 25 podopiecznych. Jeśli uczniów jest więcej – szkoła powinna oddelegować kolejnych nauczycieli. W większości placówek pracę w świetlicy łączą z godzinami dydaktycznymi nauczyciele innych przedmiotów. Często są to pedagodzy, którzy uczą plastyki czy muzyki i w świetlicy mogą kreatywnie wykorzystać swoje umiejętności artystyczne.

Kto może pracować w szkolnej świetlicy?

Dziećmi w świetlicy szkolnej zajmują się nauczyciele zatrudnieni w danej szkole. I niezależnie od tego, czy pełen etat mają właśnie jako wychowawcy w świetlicy, czy uczą określonych przedmiotów i łączą świetlicową opiekę z pracą przy tablicy – muszą mieć przygotowanie pedagogiczne.

Jakie obowiązki ma nauczyciel świetlicy? Poza opieką nad dziećmi, prowadzeniem zajęć i zabaw dla podopiecznych, czy ewentualnej pomocy w odrabianiu lekcji, do obowiązków świetlicowego nauczyciela należy opracowywanie rocznego planu pracy świetlicy. Konieczne jest także prowadzenie ewidencji dzieci wchodzących i opuszczających świetlicę.

Nauczyciel prowadzi także dziennik świetlicy szkolnej. Poza listą zapisanych do świetlicy dzieci i numerami telefonów do rodziców podopiecznych, w dzienniku znajdziemy nazwiska świetlicowych wychowawców wraz z ich godzinami pracy, listę obecności dzieci, a także tematy prowadzonych dla nich zajęć na świetlicy.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji