Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świece zapłonowe

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Bosch: Żywotność świec zapłonowych zależy od ich budowy, użytych materiałów i warunków spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Najtańsze świece dwuelektrodowe (na zdjęciu) wytrzymują przebieg co najmniej 20 tys. km.
Fot. Bosch: Żywotność świec zapłonowych zależy od ich budowy, użytych materiałów i warunków spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Najtańsze świece dwuelektrodowe (na zdjęciu) wytrzymują przebieg co najmniej 20 tys. km.
Niezawodne i wydajne świece są podstawą poprawnego działania silnika o zapłonie iskrowym.

Przez cały wiek trwały prace nad udoskonalaniem konstrukcji świecy zapłonowej. Niezawodne i wydajne świece są podstawą poprawnego działania silnika o zapłonie iskrowym.

 

Na początku wieku świece miały trwałość tysiąc kilometrów, a silniki rozwijały moc 6 KM. Obecnie większość świec zapłonowych sprawnie wytwarza iskrę przez co najmniej 20 tys. km w silnikach o nieporównywalnie większej mocy. Świece w specjalnym wykonaniu niezawodnie pracują przez 100 tysięcy kilometrów.

Fot. Bosch: Żywotność świec zapłonowych zależy od ich budowy, użytych materiałów i warunków spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Najtańsze
Fot. Bosch: Żywotność świec zapłonowych zależy od ich budowy, użytych materiałów i warunków spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Najtańsze świece dwuelektrodowe (na zdjęciu) wytrzymują przebieg co najmniej 20 tys. km.

 

Trudne życie świecy

 

Należy podkreślić, że wraz ze wzrostem szybkobieżności silników spalinowych i znacznym podniesieniem ich osiągów, warunki pracy świec zapłonowych stały się ekstremalnie trudne. Napięcie wywołujące przeskok iskry dochodzi do 30 tysięcy Voltów, temperatura gorących części świecy osiąga 1000 stopni Celsjusza, a ciśnienie w cylindrach silnika dochodzi do 100 atmosfer.

 

Elektrody świec pracują w gorącej, agresywnej mieszaninie oparów benzyny, gazów spalinowych oraz pozostałości paliwa i oleju. Gdy silnik pracuje z prędkością 4 000 obrotów na minutę, na elektrodach świecy przeciętnie 30 razy na sekundę wytwarza się iskra. Przy średniej żywotności świecy, 20 tysięcy kilometrów, pomiędzy elektrodami 20 milionów razy przeskakuje iskra zapłonowa. Wysoka jakość pracy przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji do atmosfery szkodliwych związków w spalinach, co jest niezwykle ważne w okresie obowiązywania coraz ostrzejszych przepisów.

 

Różne kształty

 

Dzięki wprowadzeniu do produkcji nowych materiałów: stali stopowych, miedzi oraz metali specjalnych, takich jak platyna oraz itr znacznie wzrosła jakość i niezawodność świec. Również

Fot. Bosch: Świece wieloelektrodowe wytrzymują nawet 100 tys. km lecz nie są zalecane do silników zasilanych gazem LPG.
Fot. Bosch: Świece wieloelektrodowe wytrzymują nawet 100 tys. km lecz nie są zalecane do silników zasilanych gazem LPG.

optymalizacja konstrukcji i kształtu elektrod pozwoliły na lepsze dopasowanie świec do danego typu silnika. Uwzględniając różne profile zastosowań świec zapłonowych istnieje aż 26 różnych wariantów kształtu samych elektrod.

 

Już w latach osiemdziesiątych zastosowano platynową elektrodę środkową, co w połączeniu z korpusem wykonanym ze stali szlachetnej podniosło żywotność świecy do 60 tysięcy kilometrów. Do szerokiej gamy silników samochodowych oprócz konwencjonalnej świecy z jedną elektrodą opracowano świece z dwiema, trzema lub czterema elektrodami zewnętrznymi. Lata dziewięćdziesiąte przyniosły dalsze poznanie zjawisk i udoskonalenie konstrukcji świec. Wprowadzono świece z iskrą pełzającą, co pozwoliło zapobiec wypadaniu zapłonów przy pokonywaniu krótkich tras oraz częstych rozruchach zimnego silnika. Ciągle trwają prace, których celem jest dopasowanie parametrów świec zapłonowych do nowoczesnych silników z czterema zaworami w cylindrze i spalających mieszanki ubogie.

 

 

Elektrody

 

Konwencjonalne świece zapłonowe zbudowane są z dwóch odizolowanych od siebie elektrod, pomiędzy którymi przeskakuje iskra elektryczna wywołująca zapłon mieszanki w komorze spalania silnika.
Jedną z ważniejszych czynności obsługowych w takich świecach było utrzymywanie właściwego odstępu pomiędzy elektrodami, tak zwanej przerwy.

 

Elektrody świecy podczas pracy zużywają się, a przerwa ulega powiększeniu. Aby wyeliminować tą wadę skonstruowano świece z dwoma lub trzema elektrodami bocznymi usytuowanymi w stałej odległości od elektrody środkowej. Te świece nie wymagają regulacji przerwy, a iskra elektryczna zapalająca mieszankę prześlizguje się przez końcówkę podstawy izolatora elektrody środkowej i przeskakuje do jednej z elektrod bocznych. Zaletą iskry tego typu zwanej powietrzno-ślizgową jest pewność zaistnienia, bowiem może przeskoczyć do jednej z kilku elektrod. Dzięki prześlizgiwaniu się iskry po powierzchni ceramiki ulegają spaleniu odkładające się cząstki sadzy, co zapobiega zwarciom. Zaproponowany układ elektrod zapewnia optymalną niezawodność zapłonu, poprawę rozruchu zimnego silnika przyczyniając się do ochrony katalizatora i podniesienia jego trwałości.

 

Świece wieloelektrodowe nie są zalecane do silników zasilanych gazem LPG.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty