Świece zapłonowe

(gw)
Udostępnij:
Jest to wynalazek, który wraz z iskrownikiem wysokiego napięcia wydatnie przyczynił się do rozwoju motoryzacji i lotnictwa poprzez szerokie zastosowanie silników z zapłonem iskrowym.

Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniają
W roku bieżącym, świece zapłonowe obchodzą setną rocznicę urodzin. Jest to wynalazek, który wraz z iskrownikiem wysokiego napięcia wydatnie przyczynił się do rozwoju motoryzacji i lotnictwa poprzez szerokie
zastosowanie silników z zapłonem iskrowym.
Przez cały wiek trwały prace mające na celu zapewnienie świecom niezawodności,
wysokiej trwałości i dostosowaniu ich parametrów pracy do wymagań ciągle
ulepszanych silników. W największym skrócie zmiany, jakie dokonały się
w ciągu stu lat produkcji obrazuje fakt, że na początku wieku świece miały
trwałość 1000 km, a silniki rozwijały moc tylko 6 KM. Obecnie większość
świec zapłonowych sprawnie wytwarza iskrę przez 30000 km w silnikach, które
mają moc 75 KM. Świece w specjalnym wykonaniu, przeznaczone do "bezobsługowych"
samochodów niezawodnie pracują przez 100 tysięcy kilometrów.
Należy podkreślić, że wraz ze wzrostem szybkobieżności silników spalinowych
i znacznym podniesieniem ich osiągów, warunki pracy świec zapłonowych stały
się ekstremalnie trudne.
Napięcie wywołujące przeskok iskry dochodzi do 30 tysięcy Voltów, temperatura
gorących części świecy osiąga 1000 stopni Celsjusza, a ciśnienie w cylindrach
silnika dochodzi do 100 atmosfer. Elektrody świec pracują w gorącej, agresywnej
mieszaninie oparów benzyny, gazów spalinowych oraz pozostałości paliwa
i oleju. Wówczas, gdy silnik pracuje z prędkością 4 000 obrotów na minutę,
na elektrodach świecy przeciętnie 30 razy na sekundę niezawodnie pojawia
się iskra zapłonowa. Standardowo przy średniej żywotności 20 tysięcy kilometrów
pomiędzy elektrodami 20 milionów razy przeskakuje iskra zapłonowa.
Wysoka jakość pracy przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz
emisji do atmosfery szkodliwych związków w spalinach, co jest niezwykle
ważne w okresie obowiązywania coraz ostrzejszych przepisów.
Dzięki wprowadzeniu do produkcji nowych materiałów: stali stopowych,
miedzi oraz metali specjalnych takich jak platyna oraz itr znacznie wzrosła
jakość i niezawodność świec. Również optymalizacja konstrukcji i kształtu
elektrod pozwoliły na lepsze dopasowanie świec do danego typu silnika.
Trzeba podkreślić, że uwzględniając różne profile zastosowań świec zapłonowych
istnieje aż 26 różnych wariantów kształtu samych elektrod. Już w latach
osiemdziesiątych zastosowano platynowa elektrodę środkową, co w połączeniu
z korpusem wykonanym ze stali szlachetnej podniosło żywotność świecy do
60 tysięcy kilometrów. Do szerokiej gamy silników stosowanych w silnikach
samochodowych oprócz konwencjonalnej świecy z jedną elektrodą opracowano
świece z dwiema, trzema lub czterema elektrodami zewnętrznymi. Lata dziewięćdziesiąte
przyniosły dalsze poznanie zjawisk i udoskonalenie konstrukcji świec. Wprowadzono
świece z iskrą pełzającą, co pozwoliło zapobiec wypadaniu zapłonów przy
pokonywaniu krótkich tras oraz częstych rozruchach zimnego silnika. Ciągle
trwają prace, których celem jest dopasowanie parametrów świec zapłonowych
do nowoczesnych silników z czterema zaworami w cylindrze lub spalających
mieszanki ubogie.
Miarą postępu w konstrukcji, jaki dokonał się w ciągu stu lat w produkcji
świec jest fakt, że program produkcji świec zapłonowych Bosch Super Plus
obejmuje zaledwie 20 typów i pokrywa zapotrzebowanie rynku europejskiego
w 95 procentach. Warsztaty i placówki handlowe nie muszą gromadzić w magazynach
dużej ilości różnorodnych typów świec, maleje zatem powierzchnia składowania
a także co istotne z ekonomicznego punktu widzenia zmniejsza się wartość
zapasów magazynowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie