Świece wieloelektrodowe

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Bosch: Świece wieloelektrodowe przyczyniają się do lepszego rozruchu zimnego silnika i dają pewny zapłon.
Fot. Bosch: Świece wieloelektrodowe przyczyniają się do lepszego rozruchu zimnego silnika i dają pewny zapłon.
Konwencjonalne świece zapłonowe zbudowane są z dwóch odizolowanych od siebie elektrod, pomiędzy którymi przeskakuje iskra elektryczna.

Konwencjonalne świece zapłonowe zbudowane są z dwóch odizolowanych od siebie elektrod, pomiędzy którymi przeskakuje iskra elektryczna wywołująca zapłon mieszanki w komorze spalania silnika.

 

Fot. Bosch: Świece wieloelektrodowe przyczyniają się do lepszego rozruchu zimnego silnika i dają pewny zapłon.
Fot. Bosch: Świece wieloelektrodowe przyczyniają się do lepszego rozruchu zimnego silnika i dają pewny zapłon.

Jedną z ważniejszych czynności obsługowych w takich świecach było utrzymywanie właściwego odstępu pomiędzy elektrodami, tak zwanej przerwy. Elektrody świecy podczas pracy zużywają się, a przerwa ulega powiększeniu. Aby wyeliminować tą wadę skonstruowano świece z dwoma lub trzema elektrodami bocznymi usytuowanymi w stałej odległości od elektrody środkowej. Te świece nie wymagają regulacji przerwy, a iskra elektryczna zapalająca mieszankę prześlizguje się przez końcówkę podstawy izolatora elektrody środkowej i przeskakuje do jednej z elektrod bocznych. Zaletą iskry tego typu zwanej powietrzno-ślizgową jest pewność zaistnienia, bowiem może przeskoczyć do jednej z kilku elektrod. Dzięki prześlizgiwaniu się iskry po powierzchni ceramiki ulegają spaleniu odkładające się cząstki sadzy, co zapobiega zwarciom.

 

Zaproponowany układ elektrod zapewnia optymalną niezawodność zapłonu, poprawę rozruchu zimnego silnika przyczyniając się do ochrony katalizatora i podniesienia jego trwałości.

Świece wieloelektrodowe nie są zalecane do silników zasilanych gazem LPG.

od 16 lat
Wideo

Inwestycje drogowe w Miliczu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty