Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świecące kontrolki

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Zaświecenie kontrolki lub komunikat komputera pokładowego o usterce zawsze powinniśmy traktować poważnie.
Fot. Grzegorz Burda: Zaświecenie kontrolki lub komunikat komputera pokładowego o usterce zawsze powinniśmy traktować poważnie.
Zaświecenie czerwonej lub pomarańczowej kontrolki podczas jazdy informuje kierowcę o usterce i wówczas pada pytanie, czy można dalej jechać?

Niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż dalsze postępowanie zależy od rodzaju usterki i uszkodzonego układu.

 

Zaświecenie kontrolki lub komunikat komputera pokładowego o usterce zawsze powinniśmy traktować poważnie, mimo że w wielu autach komunikaty takie pojawiają się mimo poprawnej pracy układów. Usterki mają różną wagę, więc konsekwencje zbagatelizowania sygnału będą również różne.

 

Fot. Grzegorz Burda: Zaświecenie kontrolki lub komunikat komputera pokładowego o usterce zawsze powinniśmy traktować poważnie.
Fot. Grzegorz Burda: Zaświecenie kontrolki lub komunikat komputera pokładowego o usterce zawsze powinniśmy traktować poważnie.

Na czerwono

 

Największą uwagę trzeba zwrócić na czerwone kontrolki. Taki kolor ma kontrolka ciśnienia lub stanu oleju, ładowania akumulatora, elektrycznego wspomagania kierownicy, poduszek powietrznych, poziomu płynu chłodniczego i hamulcowego. Usterka każdego z tych układów bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Brak oleju szybko prowadzi do zniszczenia silnika, więc po takim komunikacie należy się natychmiast (ale bezpiecznie) zatrzymać i sprawdzić usterkę. Podobnie należy postąpić z płynami. Bez ładownia akumulatora można kontynuować jazdę, niestety niezbyt długo, gdyż energia do wszystkich odbiorników jest czerpana tylko z baterii. Świecąca kontrolka SRS informuje nas, że układ jest nieaktywny i w razie wypadku poduszki nie zadziałają.

 

Na pomarańczowo

 

Duża grupę stanowią również kontrolki w kolorze pomarańczowym. Ich zaświecenie nie jest tak groźne jak w przypadku czerwonych, ale także nie wolno ich bagatelizować. Na pomarańczowo sygnalizowana jest usterka ABS-u, ESP, ASR, sterowania pracy silnika lub skrzyni biegów oraz poziom płynu w spryskiwaczu. Brak płynu nie jest poważną usterką i jeśli droga jest sucha to

Fot. Grzegorz Burda: Usterka ABS-u powoduje, że układ hamulcowy działa tak, jakby był pozbawiony tego układu.
Fot. Grzegorz Burda: Usterka ABS-u powoduje, że układ hamulcowy działa tak, jakby był pozbawiony tego układu.

bez żadnych wyrzeczeń można jechać do najbliższej stacji benzynowej. Natomiast gdy zaświeci się ABS dalszą podróż można kontynuować, ale z zachowaniem pewnych środków ostrożności i jak najszybciej należy go zdiagnozować w ASO. Skuteczność hamulców pozostanie bez zmian, natomiast należy mieć świadomość, że przy awaryjnym hamowaniu i maksymalnym naciśnięciu pedału koła zostaną zablokowane i sterowność auta zostanie znacznie ograniczona. Usterka ABS-u powoduje, że układ hamulcowy działa tak, jakby był pozbawiony tego układu. Również usterka ESP nie oznacza konieczności przerwania jazdy, trzeba tylko mieć świadomość, że elektronika nie pomoże nam w krytycznej sytuacji.

Świecąca kontrolka sterowania pracą silnika informuje o uszkodzeniu czujników i przejściu silnika na awaryjny tryb pracy. Nie trzeba od razu przerywać podróży i wzywać pomocy drogowej. Można dalej kontynuować jazdę, ale w miarę możliwości jak najszybciej zgłosić się do serwisu. Zlekceważenie takiej usterki może doprowadzić do szybszego zużycia silnika lub np. uszkodzenia katalizatora i na pewno większego zużycia paliwa, ponieważ silnik cały czas pracuje na uśrednionych parametrach.

  Sprawdzić przed zakupem
 

Przy zakupie używanego samochodu należy dokładnie przyjrzeć się kontrolkom, czy świecą się po włączeniu zapłonu i gasną po kilku sekundach. Jeśli tak jest, wcale to nie oznacza, że wszystkie układy są sprawne. Niestety często np. kontrolka SRS lub sterowania silnika podpięta jest pod układ ładowania akumulatora, więc niby wszystko wygląda w porządku, ponieważ kontrolki gasną, a w rzeczywistości tak nie jest i doprowadzenie układu do pełnej sprawności może sporo kosztować. Może się także zdarzyć, że zostanie zamontowany specjalny układ opóźniający wyłączenie kontrolki, aby jeszcze bardziej utrudnić wykrycie oszustwa. Aby mieć pewność, że układ jest sprawny należy pojechać do serwisu i sprawdzić go testerem. Tylko po takim teście będziemy mieli 100-procentową pewność, że jest sprawny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty