
Jak informuje w komunikacie Komisja Europejska, to samo czeka samochody ciężarowe i autobusy 18 miesięcy później, czyli od sierpnia 2012 roku.
Światła do jazdy dziennej, które zapalają się automatycznie po uruchomieniu silnika mają za zadanie poprawę bezpieczeństwa na drodze poprzez zwiększenie widoczności pojazdów dla innych uczestników ruchu. Charakteryzują się one również niskim poziomem zużycia energii w porównaniu ze światłami mijania.
W krajach, które już wcześniej wprowadziły obowiązek jazdy z włączonymi światłami do jazdy dziennej, rozwiązanie to uznano za bardzo ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drodze. "Światła do jazdy dziennej stanowić będą istotny wkład w osiągnięcie naszego celu, jakim jest zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych. Jest to również dobra wiadomość z punktu widzenia ochrony środowiska, ponieważ w porównaniu ze zwykłymi światłami, niższy poziom zużycia energii zaowocuje spadkiem emisji dwutlenku węgla - powiedział wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Antonio Tajani, odpowiedzialny za przemysł i przedsiębiorstwa.
W 2009 roku na europejskich drogach zginęło ponad 35 tys. osób, przy czym na każdą ofiarę śmiertelną przypadają cztery osoby ranne, których obrażenia skutkują trwałym kalectwem, dziesięć osób poważnie rannych i 40, które odniosły mniej groźne obrażenia. Powyższe liczby maleją dzięki temu, że podjęto szereg stosownych działań, m.in. pojazdy wyposaża się w lepsze technologie, poprawiane jest bezpieczeństwo infrastruktury drogowej oraz stawia większy nacisk na proces szkolenia kierowców.
Według najnowszych badań, użytkownicy dróg, w tym piesi, rowerzyści i motocykliści mogą wcześniej i wyraźniej dostrzec pojazd wyposażony w światła do jazdy dziennej niż taki, który posiada tylko światła mijania.
Z punktu widzenia ochrony środowiska, światła do jazdy dziennej są skutecznym rozwiązaniem w kwestii poprawy widoczności pojazdów. Ponieważ z założenia technologia ta ma być stosowana przy świetle dziennym, jest dużo bardziej wydajna i skuteczna niż obecne urządzenia oświetleniowe. Światła do jazdy dziennej zużywają zaledwie 25-30% energii wymaganej przez standardowe światła mijania. Natomiast przy zastosowaniu oświetlenia LED zużycie energii spada jeszcze bardziej, do poziomu 10%.
Dyrektywa Komisji Europejskiej dotycząca obowiązkowej instalacji w pojazdach świateł do jazdy dziennej, znacząco przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach. Dzięki niej ujednolicone zostaną wymagania krajowe dotyczące obowiązku instalacji w nowych autach świateł do jazdy dziennej. Wymagania te dotychczas istotnie się różniły w poszczególnych państwach członkowskich.
**Zobacz także:
Będzie reedukacja piratów drogowych**
Przepisy nie pozwalają ukarać nieletniego mandatemDołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie