Spis treści
Podstawowym powodem aby coś poprawiać w Vitarze były tym razem głównie napędy, które z upływem czasu zaczynają odstawać od obowiązujących norm emisji spalin.
Także ta ostatnia kuracja, której poddano bestseller Suzuki ma charakter raczej ewolucyjny a nie radykalnej rewolucji demolującej pod każdym względem dotychczasowy model.
W wyglądzie zewnętrznym Vitara 2024 ma teraz nowe reflektory LED z przodu, nową osłonę chłodnicy i zderzak. Generalnie przód tego samochodu jest obecnie bardziej obły. Cechą charakterystyczną tej części nadwozia jest pozioma listwa na grillu. Z tyłu zwrócimy uwagę na spojler nad klapą bagażnika. Zmieniono również wzory obręczy kół. Niektóre z tych zmian miały na celu poprawę aerodynamiki nadwozia SUV-a Suzuki. Wymiary zewnętrzne samochodu pozostały takie same.
Suzuki Vitara. Tylko z hybrydami
W Vitarze nie uświadczymy już silnika wysokoprężnego. Dwa dostępne w tym modelu napędy to hybryda „zwykła”, oparta na czterocylindrowym silniku benzynowym 1,5 l generująca 116 KM oraz hybryda „miękka” z czterocylindrowym silnikiem benzynowym 1,4 l z mocą maksymalną 129 KM.
W obu odmianach Vitara może mieć napędzane wszystkie koła bądź tylko te na przedniej osi. W wersji HEV przeniesienie napędu odbywa się poprzez sześciostopniową przekładnię automatyczną. W tej drugiej odmianie dostępna jest tylko skrzynia manualna, sześciobiegowa.
Na zewnątrz odmianę HEV poznamy po tym, że znaczek na klapie bagażnika ma ciemne tło, zaś mHEV ma tło jasne.
Suzuki Vitara. Drogo? Raczej nie
Ceny odmłodzonej Suzuki Vitara zaczynają się od 100 900 zł za wersję z silnikiem spalinowym 1,4 l i napędzanymi przednimi kołami. Za najdroższą odmianę 1,5 l z przekładnią automatyczną i napędem AWD trzeba zapłacić 139 900 zł. Niezależnie od rodzaju napędu metaliczny lakier nadwozia kosztuje dodatkowo 2690 złotych.
Jak nam powiedziano w Suzuki Polska z napływających już od dilerów zamówień widać, że nasi kierowcy najchętniej wybierają odmianę z „miękką” hybrydą. Na razie przewagę ma również skrzynia manualna nad automatyczną.
Suzuki Vitara. Raczej nie dla flot
Vitara w Polsce zyskała uznanie przede wszystkim klientów indywidualnych. To ciekawe zjawisko, gdyż ten wybór najlepiej świadczy o tym jakich aut oczekuje polski nabywca tego typu samochodu osobowego. Otóż chce on mieć pojazd nieźle wyglądający, trwały, bezawaryjny i prosty w obsłudze. Niespecjalnie interesują go rozbudowane systemy elektroniczne ani wyszukane, skomplikowane napędy. Szuka sprawdzonej konstrukcji, o dobrej opinii wśród innych kierowców i dlatego m.in. Vitary maja tak duże powodzenie także na rynku pojazdów wtórnych.
Suzuki Vitara. Podsumowanie
Odświeżoną Vitarą pokonaliśmy kilkaset kilometrów. To była odmiana z „miękką” hybrydą. Pierwszą rzeczą, której nie sposób nie zauważyć to niskie spalanie, które w naszym przypadku nie przekroczyło 5,5 l/100 km. W dużym stopniu jest to efekt także niskiej masy samochodu. Jazda na przeważającej części dystansu odbywała się autostradą. Były jednak odcinki, które prowadziły drogami lokalnymi, a także w terenie zabudowanym. Podczas jazdy autostradzie w Vitarze jest dość głośno. Zresztą jazda powyżej 140 km/h skutkuje dość radykalnym wzrostem zużycia benzyny, Powodem są naturalnie spore opory powietrza, które wywołuje jej dwubryłowe nadwozie. Dlatego podczas testu prowadziliśmy zgodnie z obowiązującymi na danym odcinku drogi przepisami.
Podobało nam się, że kierując tym samochodem kierowca ma dobre wyczucie układu kierowniczego, który reaguje na najdrobniejszy ruch kierownicy. Podobnie jak manualna skrzynia biegów, która dobrze wybiera każde przełożenie. Obsługa wszystkich instrumentów jest prawie nienaganna z wyjątkiem tych, które obsługiwane są poprzez nie zawsze czuły ekran dotykowy. W czasie jazdy to trochę loteria żeby trafić w odpowiednią ikonkę.
Nie podobało nam się także to, że cel w nawigacji można ustawić tylko podczas postoju.
Na szczególne podkreślenie, podobnie jak niskie spalanie silnika Vitary, wymaga jest zwrotność. Promień skrętu tego auta to tylko 5,2 m.
Vitara, ta najnowsza, podobnie jak w przeszłości dobrze „leży w dłoniach”. Samochód poprawnie zachowuje się w czasie szybkiej jazdy, jak i podczas manewrowania na parkingu. Trzeba pamiętać, że nie jest to auto terenowe, ale rekreacyjne i pod wieloma względami bardzo uniwersalne.
Podstawowe dane techniczne Suzuki Vitara FL 2024:
SUZUKI Vitara mHEV | SUZUKI Vitara HEV | |
Cena (zł, brutto) | Od 100 900 (promocyjna) | Od 112 900 (promocyjna) |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4185/1775 | 4185/1775 |
Wysokość (mm) | 1600 | 1600 |
Rozstaw osi (mm) | 2500 | 2500 |
Pojemność bagażnika (l) | 362 | 289 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1180 | 1250 |
Napędzana oś | 2WD/AWD | 2WD/AWD |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | Manualna/6 | Automatyczna/6 |
Osiągi | ||
Moc (KM) | 129 | 116 |
Moment obrotowy (Nm) | 235 | 138 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,5 | 12,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 175 |
Zużycie paliwa (l/100km) | 4,6 - 4,7 (WLTP) | 4,5 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 119 - 120 (WLTP) | 113 - 114 (WLTP |
Lot nad trasą pierwszego odcinka metra w Krakowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?