Suzuki SX4 S-Cross to kompaktowy SUV, który pojawił się na rynku w 2013 roku. Trzy lata w motoryzacyjnym świecie to bardzo długo, więc japoński producent zdecydował się na modernizację, jednak nie zakończyła się ona na lekkich zmianach stylistycznych i dodaniu kilku nowych wzorów felg i lakierów.
Masywniejszy a do tego z bogatszym wyposażeniem**Już z daleka widać, że spore zmiany zaszły w przedniej części nadwozia. Przeprojektowano przedni zderzak, który sprawia wrażenie bardziej masywnego, a wyżej poprowadzona maska łączy się z całkowicie inną niż do tej pory osłoną chłodnicy. Do tego inny kształt mają przednie reflektory, które już od drugiej po bazowej wersji Premium mają w standardzie pełne światła LED (dzienne, mijania i drogowe).
Skoro już mowa o wyposażeniu to bazowa wersja ma teraz w standardzie m.in. Hill Hold Control (wspomaganie ruszania na wzniesieniu), czy system Bluetooth z zestawem głośnomówiącym, a więc elementy, które wcześniej dostępne były dopiero w wyższym pakiecie wyposażeniowym. Wersja po faceliftingu ma też większy o 15 milimetrów prześwit (obecnie 180 mm), który wynika z zastosowania opon o wyższym profilu.
Pod względem miejsca wewnątrz nic się nie zmieniło. Z przodu dalej wygodnie usiądzie zarówno kierowca, jak i pasażer. Na tylnej 3-osobowej kanapie w komfortowych warunkach podróżować będzie raczej tylko dwóch dorosłych pasażerów. Przestrzeń bagażowa odświeżonego SX4 S-Cross również pozostała bez zmian. Standardowo kufer mieści 430 litrów, a po złożeniu oparć foteli do dyspozycji pozostaje maksymalnie 1 269 litrów.
Turborewolucja pod maską
Po wprowadzeniu na rynek w 2013 roku Suzuki SX4 S-Cross polscy klienci mieli do wyboru dwa silniki o pojemności 1.6 litra i mocy 120 KM: benzynową wolnossącą konstrukcje o kodzie fabrycznym M16A oraz turbodiesel D16AA. Po pewnym czasie w ofercie pozostał tylko benzynowy motor, który w wersji po facelifingu zastąpiony został dwoma turbodoładowanymi silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Suzuki długo opierało się downsizingowi, ale doładowane silniki będą powoli wypierać starsze wolnossące konstrukcje w całej gamie modelowej tego producenta. Teraz bazową jednostką SX4 S-Crossa będzie 3-cylindrowa konstrukcja 1.0 BoosterJet o mocy 112 KM, która wytwarza 170 Nm w zakresie 2000-3500 obrotów na minutę. Crossover Suzuki z tym silnikiem skonfigurowany może być z 5-biegową skrzynią manualną lub 6-stopniowym „automatem”, który dostępny jednak będzie na rynku pod koniec 2016 roku. Nowy S-Cross 1.0 BoosterJet może być napędzany na przednią oś lub mieć układ 4WD AllGrip.
Najmocniejszym silnikiem przewidzianym dla tego kompaktowego SUV-a jest jednostka 1.4 BoosterJet o mocy 140 KM. S-Cross z tym 4-cylindrowym silnikiem standardowo wyposażony jest w napęd 4WD AllGrip, a do wyboru klienci mają manualną 6-biegową skrzynię lub przekładnię automatyczną o takiej samej liczbie przełożeń. Silnik 1.4 BoosterJet dysponuje maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 220 Nm w bardzo szerokim zakresie, bo od 1500 do aż 4000 obr./min.
[page_break]
Pierwsze wrażenia z jazdy
**Na specjalnej prezentacji dla dziennikarzy były do dyspozycji obydwie nowe wersje silnikowe. My skorzystaliśmy z okazji, aby sprawdzić bazową jednostkę 1.0 BoosterJet. Trzeba przyznać, że 112-konny silnik jest dobrze wyciszony i do spokojnej jazdy powinien w zupełności wystarczyć. Jeżeli jednak będziemy chcieli wyprzedzić jadącą przed nami ciężarówkę, trzeba utrzymywać obroty w zakresach powyżej 2000 obrotów. Według deklaracji producenta S-Cross z tym silnikiem powinien rozpędzić się do 180 km/h, a sprint do „setki” trwa równe 11 sekund. Jeszcze ciekawiej brzmią deklaracje o średnim zużyciu benzyny, które nie powinno przekroczyć 5 litrów na 100 kilometrów.
Jak niezawodna będzie taka 1-litrowa jednostka? Łańcuchowy napęd rozrządu w połączeniu z podwójnym chłodzeniem turbiny (olejem i płynem chłodniczym) dobrze rokuje, ale jak będzie w rzeczywistości, tego nikt nie wie. Crossover Suzuki ciągle prowadzi się poprawnie, jednak wyższy profil opony i nieznaczne zmiany w przednim zawieszeniu sprawiły, że jazda nim jest bardziej komfortowa. Dopiero przy szybszych i bardziej ostrych zakrętach czuć, że zwiększyła się bezwładność nadwozia, które nieco bardziej potrafi się wychylić z zakrętu.
Cennik i wyposażenie
**Suzuki SX4 S-Cross z bazowym silnikiem 1.0 BoosterJet 2WD oraz ze standardowym pakietem Comfort wyceniono na 66 900 zł. Takie auto wyposażone jest już m.in. w manualną klimatyzację, system Start-Stop, elektrycznie regulowane szyby przód/tył, 16-calowe felgi stalowe z kołpakami, czy tempomat z ogranicznikiem prędkości.
S-Cross z jednostką 1.4 BoosterJet dostępne jest dopiero z wyższym pakietem Premium (od 87 900 zł), który obejmuje np. system multimedialny z kamera cofania, 17-calowe alufelgi, system kluczyka elektronicznego, podgrzewane przednie fotele, czy 2-strefową automatyczną klimatyzację.
Topowa odmiana 140-konnego silnika z „automatem” oraz w wersji wyposażeniowej Elegance Sun (przeszkolony dach panoramiczny, skórzana tapicerka, system wspomagania hamowania awaryjnego z detektorem radarowym, nawigacja satelitarna 3D, adaptacyjny tempomat) kosztuje już 106 900 zł.
Dane techniczne Suzuki SX4 S-Cross i wybranych konkurentów:
Marka/model | Suzuki SX4 S-Cross 1.0 BoosterJet 112 KM | Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM | Mitsubishi ASX 1.6 2WD 117 KM |
Cena (zł) | Od 66 900 | Od 73 300 | Od 75 300 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 | crossover/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4300/1785/1580 | 4380/1806/1590 | 4295/1770/1615 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | b.d | 1560/1560 | b.d. |
Rozstaw osi (mm) | 2600 | 2646 | 2670 |
Masa własna (kg) | b.d. | 1318 | 1260 |
Pojemność bagażnika (l) Pojemność zbiornika paliwa (l) | 430 47 | 401 55 | 419 63 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | Benzyna | benzyna |
Pojemność (ccm) | 998 | 1197 | 1590 |
Liczba cylindrów | 3 | 4 | 4 |
Napędzana oś | Przód | Przód | Przód |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/5 | manualna/6 | manualna/5 |
Osiągi | |||
Moc (KM) | 112 | 115 | 117 |
Moment obrotowy (Nm) | 170 | 190 | 154 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,0 | 10,6 | 11,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 185 | 183 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,0 | 5,6 | 6,0 |
Emisja CO2 (g/km) | 113 | 129 | 137 |
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?