Suzuki SX4 1.6 4WD GS

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra: Kompaktowe nadwozie oferuje sporo miejsca we wnętrzu.
Fot. Tomasz Szmandra: Kompaktowe nadwozie oferuje sporo miejsca we wnętrzu.
Udostępnij:
Suzuki wprowadziło na polski rynek kolejny ciekawy model. SX4 to mały SUV przeznaczony dla ludzi ceniących aktywny wypoczynek i oryginalność.

Suzuki wprowadziło na polski rynek kolejny ciekawy model. SX4 to mały SUV przeznaczony dla ludzi ceniących aktywny wypoczynek i oryginalność.
    

 

Z pośród szerokiej i różnorodnej oferty aut klasy kompakt, jedynie nieliczne modele mają atuty, aby się wybić ponad przeciętność.

Japończycy i Włosi liczą, że uda im się to z nowym, niewielkim SUV-em produkowanym w węgierskiej fabryce w Esztergom. Fiat Sedici trafi do nas dopiero w przyszłym roku, ale na

Fot. Tomasz Szmandra: Suzuki SX4 najlepiej radzi sobie na asfaltowej i szutrowej nawierzchni.
Fot. Tomasz Szmandra: Suzuki SX4 najlepiej radzi sobie na asfaltowej i szutrowej nawierzchni.

rynku, pod marką Suzuki, pojawił się już jego brat-bliźniak.

Cechy szczególne

 

SX4 już na pierwszy rzut oka budzi sympatię. Zgrabne i ładne nadwozie wzbogacono o dodatki typowe dla rasowych aut offroadowych - metalowe nakładki pod przednim i tylnym zderzakiem oraz plastikowe osłony nadkoli. Szerokie drzwi ułatwiają dostęp do wnętrza, przypominającego nam mniejszego Swifta. Znajdziemy tutaj chromowane wstawki na kierownicy, konsoli centralnej i dźwigni zmiany biegów. Obsługa poszczególnych urządzeń nie sprawia problemów - wszystkie pokrętła i przyciski są czytelne  i zlokalizowane w zasięgu ręki kierowcy.

Dziwnie wyglądające asymetryczne wycieraczki, z krótszą od strony pasażera, okazują się być wystarczająco skuteczne, nawet przy większej ulewie.

Mimo że w SX4 siedzi się wyżej niż w klasycznych hatchbackach widoczność z miejsca kierowcy jest nieco ograniczona - do przodu - z powodu wysoko umieszczonej deski rozdzielczej (nie widać przedniej części pokrywy silnika), do tyłu - z powodu wąskiej szyby i podwójnych słupków.  W tym ostatnim przypadku pomagają jednak duże lusterka zewnętrzne.

Bagażnik Suzuki oferuje 270 l pojemności, ale po złożeniu asymetrycznie dzielonych tylnych

Fot. Tomasz Szmandra: Kompaktowe nadwozie oferuje sporo miejsca we wnętrzu.
Fot. Tomasz Szmandra: Kompaktowe nadwozie oferuje sporo miejsca we wnętrzu.

siedzeń można go łatwo powiększyć do 1045 l. 
SX4 jest także bogato wyposażony, dziwi jedynie brak systemu ESP, którego przynajmniej na razie w Polsce nie otrzymamy nawet za dopłatą.

 

Silnik

 

Obecnie Suzuki SX4 oferowany jest w polskich salonach jedynie w wersji z benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 107 KM. Czterocylindrowa jednostka z wielopunktowym, elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa i dwoma wałkami rozrządu nie imponuje dynamiką. Przyspieszenie 12,3 s do 100 km/h i dość długie przełożenia 5-stopniowej skrzyni biegów sprawiają, że auto preferuje spokojny styl jazdy i więcej cierpliwości podczas wyprzedzania. Ale coś za coś. Dużym plusem tego modelu jest bowiem ekonomiczne spalanie - średnio 7,1 l/100 km.

W przyszłym roku pod maską SX4 pojawi się 120-konny turbodiesel 1,9 l, który powinien lepiej radzić sobie z ważącym 1325 kg pojazdem.  

Fot. Tomasz Szmandra: Przestronne wnętrze wykończono twardymi, ale dobrej jakości tworzywami.
Fot. Tomasz Szmandra: Przestronne wnętrze wykończono twardymi, ale dobrej jakości tworzywami.

 

Wrażenia z jazdy

 

Tańsze odmiany SX4 (od 48 900 zł) dostępne są jedynie z napędem na przednie koła, ale w naszym teście mieliśmy do dyspozycji model 4WD.

Za pomocą przycisku umieszczonego pomiędzy fotelami kierowcy i pasażera można ustawić jeden z trzech trybów działania napędu.
Pierwszy - 2WD czyli napęd na koła przednie,  tryb Auto - rozdziela moment poprzez elektronicznie sterowane sprzęgło, a trzeci - Lock to stały napęd na cztery koła, działający jednak tylko do 60 km/h. Po przekroczeniu tej prędkości napęd przełącza się w tryb Auto, czyli przedni z możliwością automatycznego dołączenia tylnego napędu w momencie utraty przyczepności jednego z kół przedniej osi. 

O trybach pracy układu przeniesienia napędu informują kontrolki umieszczone na tablicy rozdzielczej.

Napęd 4x4 znakomicie sprawdził się mokrej nawierzchni, niezależnie od tego czy jeździliśmy po asfalcie, czy też szutrze. Na leśnych wąskich dróżkach, nawet kiedy koła na chwilę znalazły się na poboczu, auto za każdym razem spokojnie wracało na szosę. W stabilnej jeździe Suzuki

Fot. Tomasz Szmandra: Metalowe nakładki pod przednim i tylnym zderzakiem oraz plastikowe osłony nadkoli nadają SX4 cech auta terenowego.
Fot. Tomasz Szmandra: Metalowe nakładki pod przednim i tylnym zderzakiem oraz plastikowe osłony nadkoli nadają SX4 cech auta terenowego.

pomaga także precyzyjny układ kierowniczy i brak tendencji do przechyłów nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Natomiast sztywno zestrojone zawieszenie znakomicie razi sobie na nierównych i podziurawionych drogach.

Wykorzystując 19-centymetrowy prześwit nie mieliśmy oporów przed wjechaniem w lżejszy teren, ale prawdziwe bezdroża lepiej tym autem omijać.

 

Podsumowanie

Dzięki "terenowym" dodatkom SX4 wygląda oryginalniej niż większość aut klasy kompakt. Ponadto oferuje przestronne wnętrze, dobre wyposażenie i niezłe wykończenie. Benzynowy silnik 1,6 l jest do tego modelu trochę za słaby, ale za to nie zmusza nas do zbyt częstych wizyt na stacji benzynowej. Jazda Suzuki po szosie czy szutrowym szlaku może dostarczyć sporo przyjemności, natomiast napęd 4x4 z pewnością przyda się podczas zimowych wypadów w góry.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Rodzaj silnika

Benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1586

Moc maksymalna (KM-obr/min)

107/5600

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

145/4000

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

11,5

Prędkość maksymalna (km/h)

170

Pojemność bagażnika (dm3
)

           270/1045

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

  50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

6,1/8,9

Długość/szerokość/wysokość (cm)

410/175,5/162

Rozstaw osi (cm)

250

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3 lub 100 tys. km/12

Cena (zł)

58 900

 

Nasza ocena

(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

 

Przestronność wnętrza

****

Duża ilość miejsca z przodu,  wystarczająca z tyłu, mały bagażnik  

Silnik

***

Przeciętna dynamika silnika

Poziom hałasu

***

Powyżej 3000 obr/min poziom hałasu jest dość wysoki

Zużycie paliwa

****

Zużycie paliwa na przyzwoitym poziomie

Wyposażenie podstawowe

****

Bogate wyposażenie, ale układ ESP niedostępny nawet w opcji

 

Wyposażenie seryjne Suzuki SX4 GS

           

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ ESP

-

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Klimatyzacja automatyczna

S

Radioodtwarzacz CD i MP3

S

S - wyposażenie seryjne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie