Suzuki Swift poprzedniej generacji dał się zapamiętać jako prosty, trwały i niedrogi samochód. Zadanie, jakie stoi przed nowym Swiftem to zaskarbienie przychylnej opinii użytkowników.
Swift oferowany jest w Polsce z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym. Opisujemy wersję 5-drzwiową, bardziej rodzinną, napędzaną silnikiem 1,3 l o mocy 92 KM.
Cechy szczególne
Trudno w konstrukcji Swifta znaleźć wyjątkowo ciekawe rozwiązania. Podobnie jak w wielu innych autach tej wielkości jego cechą charakterystyczną jest brak cech szczególnych.
Mimo stosunkowo niewielkiej długości nadwozia wnętrze jest dość przestronne, chociaż utrzymane w niewesołym, ciemnym kolorze. Tablica przyrządów jest wzorem ergonomii i została wyposażona we wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, eliminowany w wielu konkurencyjnych autach. Na centralnie umieszczonym wyświetlaczu odczytać można godzinę, temperaturę powietrza na zewnątrz auta i chwilowe zużycie paliwa. Na kierownicy
znalazły się przyciski do regulacji seryjnego radia. Mankamentem auta jest skokowa regulacja pochylenia oparcia foteli przednich. Bagażnik o objętości 213 l jest dość mały.
Silnik
Silnik o pojemności 1,3 l osiąga moc 92 KM i zachowuje się jak typowa wielozaworowa jednostka napędowa - nie jest zbyt elastyczny i maksymalny moment obrotowy uzyskuje przy dość wysokich obrotach. Chcąc autem przyspieszyć, trzeba redukować bieg, ale na szczęście
zmiana przełożeń działa świetnie. Wydaje się, że przełożenia IV i V biegu dobrano pod kątem ograniczenia zużycia paliwa, a nie dynamiki pojazdu. Generalny importer Suzuki w folderach dla klientów niestety nie ujawnia czasów rozpędzania Swifta. Podajemy więc, że prędkość 100 km/h pojazd osiąga po 11 s. Warto korzystać ze wskaźnika chwilowego zużycia paliwa, by techniką jazdy ograniczać
zużycie paliwa, które w mieście wynosi ok. 8 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Własności jezdne Swifta są zadziwiająco dobre, biorąc pod uwagę prostą konstrukcję układu zawieszenia. Kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu to obecnie najpopularniejsze rozwiązanie. Uznanie należy
się konstruktorom, którzy we właściwy sposób dobrali charakterystykę elementów tłumiących. Wspomagany elektrycznie układ kierowniczy działa bez zarzutu. Jazda na dłuższych trasach nie jest męcząca, gdyż poziom hałasu jest umiarkowany - wzrasta, gdy silnik pracuje na wysokich obrotach.
Podsumowanie
Nowy Swift to interesujący samochód o dość przestronnym wnętrzu i rozsądnie dobranym wyposażeniu w podstawowej wersji GLX. W cenie 42 900 zł nabywca otrzymuje 2 poduszki powietrzne, układ ABS, radio z CD i elektrycznie sterowane szyby przednie. Atrakcją bogatszej wersji wyposażenia jest tzw. elektroniczny kluczyk. Nie wyjmując go z kieszeni, można otworzyć drzwi przyciskiem w klamce, a także uruchomić silnik. Gdy działa dobrze, rzeczywiście leniwym ułatwia życie. Gdy działa niepewnie, np. w miejscach występowania silnego pola elektromagnetycznego (przed bankiem, pod przewodami wysokiego napięcia), może zrazić do takich nowinek. Jednak nowy Swift ma szansę skutecznie stawić czoło konkurencyjnym autom - Skodzie Fabii, Nissanowi Micra, Mitsubishi Coltowi czy Peugeotowi 206.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1328 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 92/5800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 116/4200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,0 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 14,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 175 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,3 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 213 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,1/8,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 369 x 169 x 150 |
Rozstaw osi (cm): | 238 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 |
Cena wersji GLX (zł): | 42 900 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wnętrze jest wystarczająco przestronne. |
Silnik | *** | Mała elastyczność, skłonność do zwiększonego zużycia paliwa. |
Poziom hałasu | b.d. | |
Hamulce | *** | Droga hamowania Swifta jest nieco dłuższa od drogi hamowania Mitsubishi Colta 1,3 l/95 KM. |
Dynamika | *** | Wystarczająca dynamika, wymaga redukcji biegu. |
Zużycie paliwa | *** | Typowe dla aut tej wielkości. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Klasyczna konstrukcja pojazdów tego segmentu. |
Wyposażenie podstawowe | **** | Wyposażenie podstawowe jest dobrane umiejętnie. |
Wyposażenie seryjne:
Suzuki Swift GLX
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
Elektrycznie sterowane lusterka | O |
Radio CD | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?