Suzuki Swift 1.3

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Suzuki Swift to nowoczesny samochód o stosunkowo przestronnym wnętrzu.
Fot. Ryszard Polit: Suzuki Swift to nowoczesny samochód o stosunkowo przestronnym wnętrzu.
Suzuki Swift poprzedniej generacji dał się zapamiętać jako proste, trwałe i niedrogie auto. Nowy Swift ma zaskarbić przychylną opinię użytkowników.

Suzuki Swift poprzedniej generacji dał się zapamiętać jako prosty, trwały i niedrogi samochód. Zadanie, jakie stoi przed nowym Swiftem to zaskarbienie przychylnej opinii użytkowników.
 

 

Fot. Ryszard Polit: Suzuki Swift to nowoczesny samochód o stosunkowo przestronnym wnętrzu.
Fot. Ryszard Polit: Suzuki Swift to nowoczesny samochód o stosunkowo przestronnym wnętrzu.

Swift oferowany jest w Polsce z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym. Opisujemy wersję 5-drzwiową, bardziej rodzinną, napędzaną silnikiem 1,3 l o mocy 92 KM. 

 

Cechy szczególne

 

Trudno w konstrukcji Swifta znaleźć wyjątkowo ciekawe rozwiązania. Podobnie jak w wielu innych autach tej wielkości jego cechą charakterystyczną jest brak cech szczególnych.

Fot. Ryszard Polit: Swift napędzany silnikiem 1,3 l o mocy 92 KM ma wystarczającą dynamikę, a średnie zużycie paliwa w mieście wynosi ok. 8 l na 100
Fot. Ryszard Polit: Swift napędzany silnikiem 1,3 l o mocy 92 KM ma wystarczającą dynamikę, a średnie zużycie paliwa w mieście wynosi ok. 8 l na 100 km.

Mimo stosunkowo niewielkiej długości nadwozia wnętrze jest dość przestronne, chociaż utrzymane w niewesołym, ciemnym kolorze. Tablica przyrządów jest wzorem ergonomii i została wyposażona we wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, eliminowany w wielu konkurencyjnych autach. Na centralnie umieszczonym wyświetlaczu odczytać można godzinę, temperaturę powietrza na zewnątrz auta i chwilowe zużycie paliwa. Na kierownicy

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie miejsca jest wystarczająco dużo.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie miejsca jest wystarczająco dużo.

znalazły się przyciski do regulacji seryjnego radia. Mankamentem auta jest skokowa regulacja pochylenia oparcia foteli przednich. Bagażnik o objętości 213 l jest dość mały.

 

Silnik

 

Silnik o pojemności 1,3 l osiąga moc 92 KM i zachowuje się jak typowa wielozaworowa jednostka napędowa - nie jest zbyt elastyczny i maksymalny moment obrotowy uzyskuje przy dość wysokich obrotach. Chcąc autem przyspieszyć, trzeba redukować bieg, ale na szczęście

Fot. Ryszard Polit: Mankamentem Swifta jest mały bagażnik o pojemności 213 l. Można go powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.
Fot. Ryszard Polit: Mankamentem Swifta jest mały bagażnik o pojemności 213 l. Można go powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.

zmiana przełożeń działa świetnie. Wydaje się, że przełożenia IV i V biegu dobrano pod kątem ograniczenia zużycia paliwa, a nie dynamiki pojazdu. Generalny importer Suzuki w folderach dla klientów niestety nie ujawnia czasów rozpędzania Swifta. Podajemy więc, że prędkość 100 km/h pojazd osiąga po 11 s. Warto korzystać ze wskaźnika chwilowego zużycia paliwa, by techniką jazdy ograniczać

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest wzorem ergonomii.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest wzorem ergonomii.

zużycie paliwa, które w mieście wynosi ok. 8 l na 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Własności jezdne Swifta są zadziwiająco dobre, biorąc pod uwagę prostą konstrukcję układu zawieszenia. Kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu to obecnie najpopularniejsze rozwiązanie. Uznanie należy

Fot. Ryszard Polit: Radio z CD jest montowane seryjnie, nad nim umieszczono wyświetlacz informujący o godzinie, temperaturze powietrza na zewnątrz i
Fot. Ryszard Polit: Radio z CD jest montowane seryjnie, nad nim umieszczono wyświetlacz informujący o godzinie, temperaturze powietrza na zewnątrz i chwilowym zużyciu paliwa.

się konstruktorom, którzy we właściwy sposób dobrali charakterystykę elementów tłumiących. Wspomagany elektrycznie układ kierowniczy działa bez zarzutu. Jazda na dłuższych trasach nie jest męcząca, gdyż poziom hałasu jest umiarkowany - wzrasta, gdy silnik pracuje na wysokich obrotach.

 

Podsumowanie

 

Nowy Swift to interesujący samochód o dość przestronnym wnętrzu i rozsądnie dobranym wyposażeniu w podstawowej wersji GLX. W cenie 42 900 zł nabywca otrzymuje 2 poduszki powietrzne, układ ABS, radio z CD i elektrycznie sterowane szyby przednie. Atrakcją bogatszej wersji wyposażenia jest tzw. elektroniczny kluczyk. Nie wyjmując go z kieszeni, można otworzyć drzwi przyciskiem w klamce, a także uruchomić silnik. Gdy działa dobrze, rzeczywiście leniwym ułatwia życie. Gdy działa niepewnie, np. w miejscach występowania silnego pola elektromagnetycznego (przed bankiem, pod przewodami wysokiego napięcia), może zrazić do takich nowinek. Jednak nowy Swift ma szansę skutecznie stawić czoło konkurencyjnym autom - Skodzie Fabii, Nissanowi Micra, Mitsubishi Coltowi czy Peugeotowi 206.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1328

Moc maksymalna (KM/obr/min):

92/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

116/4200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,0

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

14,3

Prędkość maksymalna (km/h):

175

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,3

Pojemność bagażnika (dm3):

213

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,1/8,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

369 x 169 x 150

Rozstaw osi (cm):

238

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

Cena wersji GLX (zł):

42 900

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Wnętrze jest wystarczająco przestronne.

Silnik

***

Mała elastyczność, skłonność do zwiększonego zużycia paliwa.

Poziom hałasu

b.d.

 

Hamulce

***

Droga hamowania Swifta jest nieco dłuższa od drogi hamowania Mitsubishi Colta 1,3 l/95 KM.

Dynamika

***

Wystarczająca dynamika, wymaga redukcji biegu.   

Zużycie paliwa

***

Typowe dla aut tej wielkości.  

Nowoczesność konstrukcji

***

Klasyczna konstrukcja pojazdów tego segmentu. 

Wyposażenie podstawowe

****

Wyposażenie podstawowe jest dobrane umiejętnie.

 

Wyposażenie seryjne:

Suzuki Swift GLX

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Elektrycznie sterowane lusterka

O

Radio CD

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty