Suzuki Liana kontra Hyundai Accent

Ryszard Polit
Fot. Suzuki: Silnik 1,6 l jest dość dynamiczny i zużywa umiarkowane ilości paliwa. Liana jednak dość niepewnie zachowuje się na zakrętach.
Fot. Suzuki: Silnik 1,6 l jest dość dynamiczny i zużywa umiarkowane ilości paliwa. Liana jednak dość niepewnie zachowuje się na zakrętach.
Suzuki Liana i Hyundai Accent nie są bestsellerami sprzedaży. Trochę brakuje im reklamy i trochę reputacji.

Bo firma, która nie podaje czasu rozpędzania produkowanego przez siebie samochodu nie wydaje się wiarygodna.

 

Fot. Suzuki: Suzuki Liana ma przestronniejsze wnętrze od Hyundaia Accenta.
Fot. Suzuki: Suzuki Liana ma przestronniejsze wnętrze od Hyundaia Accenta.

Menedżerowie Suzuki przyznają, że Lianę wprowadzono na polski rynek zamiast małego Alto i w odpowiedzi na duży popyt na model Ignis. Być może tym należy tłumaczyć bogate wyposażenie Liany i słuszną cenę - w wersji sedan - 54 900 zł. Dziwne, że Suzuki Motor Poland w swoich materiałach

Fot. Hyundai:
Fot. Hyundai:

informacyjnych nie podaje czasu rozpędzania Liany do prędkości 100 km/h - czas ten jest zupełnie przyzwoity, więc nie ma się czego wstydzić. Hyundai jest wierny swojej zasadzie niskich cen i za Accenta życzy sobie aż o 12 800 zł mniej od Liany. To cenowa przepaść, ale wielkość obu aut jest bardzo zbliżona. Obaj konkurenci występują z dwoma rodzajami nadwozia - sedan i hatchback. My opisujemy wersję sedan, która według badań konsumenckich cieszy się większym zainteresowaniem nabywców.

 

Cechy szczególne

 

Wbrew tezie lansowanej przez renomowanych europejskich producentów, auta tanie też mogą mieć wielowahaczowe zawieszenie z tyłu. Taką konstrukcję mają Liana i Accent, co jest sporą niespodzianką. Jeszcze większa niespodzianka to nie najlepsze własności jezdne, co pokazuje,

Fot. Suzuki: Silnik 1,6 l jest dość dynamiczny i zużywa umiarkowane ilości paliwa. Liana jednak dość niepewnie zachowuje się na zakrętach.
Fot. Suzuki: Silnik 1,6 l jest dość dynamiczny i zużywa umiarkowane ilości paliwa. Liana jednak dość niepewnie zachowuje się na zakrętach.

że nie wszystko złoto, co się świeci. Suzuki Liana jest autem nieco większym od Hyundaia. Liana ma przestronniejsze wnętrze, wykonane z lepszych materiałów i większy bagażnik, o objętości 447 l. We wnętrzu Accenta bez trudu można zauważyć dążenie do obniżania kosztów produkcji - plastiki

Fot. Hyundai: Napędzany 90-konnym silnikiem Accent nie jest zbyt dynamiczny na wyższych biegach. Poważniejszym mankamentem są jednak kiepskie własności
Fot. Hyundai: Napędzany 90-konnym silnikiem Accent nie jest zbyt dynamiczny na wyższych biegach. Poważniejszym mankamentem są jednak kiepskie własności jezdne.

są kiepskiej jakości, a montaż nie jest najlepszy. Na tylnej kanapie Hyundaia nie ma zbyt dużo miejsca, a przestrzeń bagażowa wynosi zaledwie 375 l.

 

Silniki

 

Accent napędzany jest silnikiem o pojemności 1,5 l i mocy 90 KM, który ma 3 zawory w każdym cylindrze. Silnik Suzuki o 4 zaworach w każdym cylindrze osiąga z pojemności 1,6 l - 106 KM. Liana na wyższych biegach ma lepszą dynamikę. Wydaje się, że przełożenia skrzyni biegów Hyundaia są zbyt długie. Auto koreańskie w mieście zużywa 9,4 l na 100 km, a Liana o 0,6 l mniej.

 

Wrażenia z jazdy

 

Fot. Suzuki: Wnętrze Liany wykonano z materiałów przyzwoitej jakości.
Fot. Suzuki: Wnętrze Liany wykonano z materiałów przyzwoitej jakości.

Współczesne konstrukcje samochodów są tak dopracowane, że rzadko się zdarza, by miały złe własności jezdne. Zachowanie Accenta na zakrętach nie jest dobre, a nadwozie mocno przechyla się na boki, mimo zastosowania wielowahaczowej tylnej osi - wahacz wzdłużny i dwa poprzeczne. Na wyższych biegach Hyundai jest dość ospały, a nieprecyzyjnie działająca skrzynia przekładniowa utrudnia szybką zmianę biegów. Suzuki ma lepsze własności jezdne od

Fot. Hyundai: Materiały użyte we wnętrzu są przeciętnej jakości.
Fot. Hyundai: Materiały użyte we wnętrzu są przeciętnej jakości.

Hyundaia. Miękkie zawieszenie Liany zapewnia poprawny komfort jazdy, ale na zakrętach pojazd nie zachowuje się pewnie. W tylnym zawieszeniu Suzuki zastosowano również zawieszenie wielowahaczowe składające się z wahacza wzdłużnego i poprzecznego. Liana jest autem nieco cichszym od Accenta i ma też bardziej wydajny układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

 

Oba pojazdy w wersji sedan mogą z powodzeniem służyć jako auta rodzinne, pod warunkiem, że kierowca będzie jechał spokojnie. Własności jezdne obu aut nie są ich mocną stroną. Wydaje się jednak, że Suzuki Liana jest autem bardziej dojrzałym konstrukcyjnie od Hyundaia Accenta. Najważniejszą zaletą auta koreańskiego jest niska cena. Droga Liana ma za to dość bogate wyposażenie standardowe.

  

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 Hyundai Accent

Suzuki Liana

Przestronność wnętrza

remis

Silnik

 +

Poziom hałasu

 +

Hamulce

 +

Dynamika

 +

Zużycie paliwa

 +

Nowoczesność konstrukcji

 +

Wyposażenie

 +

 

Wybrane dane techniczne:

 

 Hyundai Accent

Suzuki Liana

Typ silnika

Benzynowy

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/12

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1495

1586

Moc maksymalna (KM/obr/min):

90/5600

106/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

130/3050

144/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,5

11,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

15,7

11,9

Prędkość maksymalna (km/h):

173

175

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

69

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,5

41,1

Pojemność bagażnika (dm3):

375

447

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

45

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,6/9,4

5,8/8,8

Długość/szerokość/wysokość (cm):

422/168/139

435/169/155

Rozstaw osi (cm):

244

248

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

3/6

3/12

Cena wersji sedan (zł):

42 100

54 900

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 Accent GL

Middle

Liana

poduszki powietrzne

1

4

układ ABS

-

S

lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane

-

S/S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/S

klimatyzacja manualna/automatyczna

-

S/-

Radio z CD

O

S

centralny zamek

O

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty