Bo firma, która nie podaje czasu rozpędzania produkowanego przez siebie samochodu nie wydaje się wiarygodna.
Menedżerowie Suzuki przyznają, że Lianę wprowadzono na polski rynek zamiast małego Alto i w odpowiedzi na duży popyt na model Ignis. Być może tym należy tłumaczyć bogate wyposażenie Liany i słuszną cenę - w wersji sedan - 54 900 zł. Dziwne, że Suzuki Motor Poland w swoich materiałach
informacyjnych nie podaje czasu rozpędzania Liany do prędkości 100 km/h - czas ten jest zupełnie przyzwoity, więc nie ma się czego wstydzić. Hyundai jest wierny swojej zasadzie niskich cen i za Accenta życzy sobie aż o 12 800 zł mniej od Liany. To cenowa przepaść, ale wielkość obu aut jest bardzo zbliżona. Obaj konkurenci występują z dwoma rodzajami nadwozia - sedan i hatchback. My opisujemy wersję sedan, która według badań konsumenckich cieszy się większym zainteresowaniem nabywców.
Cechy szczególne
Wbrew tezie lansowanej przez renomowanych europejskich producentów, auta tanie też mogą mieć wielowahaczowe zawieszenie z tyłu. Taką konstrukcję mają Liana i Accent, co jest sporą niespodzianką. Jeszcze większa niespodzianka to nie najlepsze własności jezdne, co pokazuje,
że nie wszystko złoto, co się świeci. Suzuki Liana jest autem nieco większym od Hyundaia. Liana ma przestronniejsze wnętrze, wykonane z lepszych materiałów i większy bagażnik, o objętości 447 l. We wnętrzu Accenta bez trudu można zauważyć dążenie do obniżania kosztów produkcji - plastiki
są kiepskiej jakości, a montaż nie jest najlepszy. Na tylnej kanapie Hyundaia nie ma zbyt dużo miejsca, a przestrzeń bagażowa wynosi zaledwie 375 l.
Silniki
Accent napędzany jest silnikiem o pojemności 1,5 l i mocy 90 KM, który ma 3 zawory w każdym cylindrze. Silnik Suzuki o 4 zaworach w każdym cylindrze osiąga z pojemności 1,6 l - 106 KM. Liana na wyższych biegach ma lepszą dynamikę. Wydaje się, że przełożenia skrzyni biegów Hyundaia są zbyt długie. Auto koreańskie w mieście zużywa 9,4 l na 100 km, a Liana o 0,6 l mniej.
Wrażenia z jazdy
Współczesne konstrukcje samochodów są tak dopracowane, że rzadko się zdarza, by miały złe własności jezdne. Zachowanie Accenta na zakrętach nie jest dobre, a nadwozie mocno przechyla się na boki, mimo zastosowania wielowahaczowej tylnej osi - wahacz wzdłużny i dwa poprzeczne. Na wyższych biegach Hyundai jest dość ospały, a nieprecyzyjnie działająca skrzynia przekładniowa utrudnia szybką zmianę biegów. Suzuki ma lepsze własności jezdne od
Hyundaia. Miękkie zawieszenie Liany zapewnia poprawny komfort jazdy, ale na zakrętach pojazd nie zachowuje się pewnie. W tylnym zawieszeniu Suzuki zastosowano również zawieszenie wielowahaczowe składające się z wahacza wzdłużnego i poprzecznego. Liana jest autem nieco cichszym od Accenta i ma też bardziej wydajny układ hamulcowy.
Podsumowanie
Oba pojazdy w wersji sedan mogą z powodzeniem służyć jako auta rodzinne, pod warunkiem, że kierowca będzie jechał spokojnie. Własności jezdne obu aut nie są ich mocną stroną. Wydaje się jednak, że Suzuki Liana jest autem bardziej dojrzałym konstrukcyjnie od Hyundaia Accenta. Najważniejszą zaletą auta koreańskiego jest niska cena. Droga Liana ma za to dość bogate wyposażenie standardowe.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Hyundai Accent | Suzuki Liana | |
Przestronność wnętrza | remis | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + |
Wybrane dane techniczne:
Hyundai Accent | Suzuki Liana | |
Typ silnika | Benzynowy | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/12 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1495 | 1586 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 90/5600 | 106/5500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 130/3050 | 144/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,5 | 11,7 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 15,7 | 11,9 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 173 | 175 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 69 | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,5 | 41,1 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 375 | 447 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 45 | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,6/9,4 | 5,8/8,8 |
Długość/szerokość/wysokość (cm): | 422/168/139 | 435/169/155 |
Rozstaw osi (cm): | 244 | 248 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 3/6 | 3/12 |
Cena wersji sedan (zł): | 42 100 | 54 900 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
Accent GL Middle | Liana | |
poduszki powietrzne | 1 | 4 |
układ ABS | - | S |
lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane | - | S/S |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | S/S |
klimatyzacja manualna/automatyczna | - | S/- |
Radio z CD | O | S |
centralny zamek | O | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?