Suzuki Liana 1.6

Zdzisław Podbielski
Fot. Z. Podbielski: Liana, w gamie produkcyjnej firmy Suzuki, zastępuje model Baleno.
Fot. Z. Podbielski: Liana, w gamie produkcyjnej firmy Suzuki, zastępuje model Baleno.
Udostępnij:
Suzuki Liana miał europejską premierę w 2001 r. Oferowany obecnie model to unowocześniona wersja tego pojazdu.

Suzuki Liana miał europejską premierę w 2001 r. Oferowany obecnie model to unowocześniona wersja tego pojazdu.

Fot. Z. Podbielski: Liana, w gamie produkcyjnej firmy Suzuki, zastępuje model Baleno.
Fot. Z. Podbielski: Liana, w gamie produkcyjnej firmy Suzuki, zastępuje model Baleno.

 

Polski nabywca Liany nie ma możliwości wyboru wersji silnikowej czy wyposażenia. Jednostka napędowa ma pojemność 1,6 l, a napęd przenoszony jest na przednie koła. Istnieje możliwość wyboru rodzaju nadwozia: hatchback lub sedan. W obu odmianach nadwoziowych wyposażenie jest jednakowe. Odmiana hatchback jest o 2 tysiące zł tańsza od sedana, więc ona chyba znajdzie więcej nabywców. Cena Liany hatchback, 52 900 zł, jest atrakcyjna w stosunku do walorów użytkowych pojazdu.

 

Uniwersalne nadwozie

 

Nie bez powodu zdecydowaliśmy się na prezentację odmiany nadwoziowej typu hatchback. Jest 5-drzwiowa, ma kanapę tylną składaną w podziale 60:40, siedzisko ustawia się pionowo, a w

Fot. Z. Podbielski:  Suzuki Liana w wersji hatchback.
Fot. Z. Podbielski: Suzuki Liana w wersji hatchback.

jego miejsce kładziemy oparcie. Złożona tylna kanapa nie tworzy jednak równej płaszczyzny z podłogą bagażnika. Utrudnieniem w układaniu bagażu jest też nieregularny bagażnik z wystającymi do środka obudowami wysokich elementów zawieszenia tylnego. Te elementy ograniczają objętość podstawowego bagażnika do 279 dm3 i dopiero po złożeniu kanapy uzyskuje się 1149 dm3. Wymiary otworu drzwiowego bagażnika to: wysokość - 865 mm i szerokość - 1300 mm. Ale szerokość ta bardzo się zwęża poniżej dolnej krawędzi okien, gdyż ograniczona jest kloszami lamp.

 

Silnik

 

Źródłem napędu samochodu jest jednostka z wielopunktowym wtryskiem benzyny. Ma ona nowoczesną konstrukcję, z dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi w głowicy z lekkich stopów, sterującymi 16 zaworami (przy 4 cylindrach). Producent podkreśla, że w celu zmniejszenia głośności pracy silnika do napędu wałków rozrządu zastosował specjalnie opracowany cichobieżny łańcuch. Pomimo tych zabiegów silnik jest dobrze słyszalny w samochodzie, zwłaszcza podczas zwiększania obrotów. Zaletą silnika jest dość płaska krzywa momentu obrotowego, którego wartość zbliżona do maksymalnej występuje w dużym zakresie prędkości obrotowej.

 

Wrażenia z jazdy

 

Liana hatchback jest dość wysokim samochodem, wysoko też siedzi kierowca, ma dobrą widoczność do przodu i w dużych lusterkach zewnętrznych. Fotel kierowcy ma regulację

Fot. Suzuki:  Wnętrze pojazdu
Fot. Suzuki: Wnętrze pojazdu

wysokości, a kolumna kierownicy regulację pochylenia, tym samym kierowca może zająć wygodną pozycję. Wygodne, podtrzymujące biodra są przednie fotele, a pasażerowie siedzący z tyłu mają dużo miejsca na nogi i jeszcze możliwość regulacji pochylenia oparcia.

Podczas ruszania z miejsca samochód ospale reaguje na naciskanie pedału przyspiesznika, dopiero na wyższych biegach odbieramy wrażenie dynamiki. Rozpędzaniu pojazdu i jeździe z prędkością powyżej 110 km/h (na 5. biegu) towarzyszy głośna praca silnika. Zaletą Liany jest dobra stateczność na łukach dróg.

 

Podsumowanie

 

Suzuki Liana to samochód atrakcyjny cenowo. Występuje w segmencie C, jest nowocześnie skonstruowany i jednocześnie oryginalnie, np. wyróżnia się sylwetką nadwozia. W jego konstrukcji jest dużo rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo. Dobra jest też jakość wykonania, bogate wyposażenie seryjne i wystarczająca dynamika “rodzinnego" samochodu. Mankamentem jest mały bagażnik wersji hatchback.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Rodzaj silnika

Benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1586

Moc maksymalna (KM-obr/min)

106-5500

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

144-4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,8

Prędkość maksymalna (km/h)

175

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem (dm3/100 km)

8,8/5,8

Pojemność zbiornika paliwa (dm3)

50

Pojemność bagażnika (dm3)

279-1149

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4230/1690/1550

Rozstaw osi (mm)

2480

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

Cena odmiany 1.6 hatchback (zł)

52 900

 

Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1-5)

 

Przestronność wnętrza

***

Dużo miejsca we wnętrzu, zwłaszcza na nogi siedzących z tyłu. Mały bagażnik podstawowy, o nieregularnym kształcie, zakłóconym osłonami wysokich kolumn tylnego zawieszenia

Silnik

****

Zunifikowany konstrukcyjnie z silnikami 1,3 i 1,5 l stosowanymi do napędu Ignisa, np. jednakowa średnica cylindra - 78 mm. Niezawodny, głośny przy rozpędzaniu

Poziom hałasu

***

Hałas słyszalny w samochodzie jadącym z prędkością powyżej 110 km/h, pochodzi od silnika i strugi powietrza opływającej nadwozie

Hamulce

****

Mechanizmy tarczowe wentylowane z przodu i bębnowe z tyłu, ABS+EBD montowane standardowo

Dynamika

***

Umiarkowana, mniejsza niż np. Suzuki Ignisa 1.3

Zużycie paliwa

****

Mniejsze niż np. Peugeota 307 1.6, zwłaszcza w cyklu miejskim

Nowoczesność konstrukcji

****

Rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa biernego (np. rozpraszanie energii zderzenia) i czynnego (np. dobra stabilizacja w ruchu)

Wyposażenie

*****

Standardowe wyposażenie jest bogatsze niż w konkurencyjnych pojazdach kupowanych za wyższą cenę

 

Wybrane wyposażenie podstawowe:

- wspomaganie układu kierowniczego

- układ przeciwblokujący hamulce ABS+EBD

- czołowe poduszki bezpieczeństwa

- boczne poduszki bezpieczeństwa

- klimatyzacja

- elektryczne sterowanie szyb w drzwiach przednich i tylnych

- elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne

- centralny zamek

- przednie lampy przeciwmgłowe 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie