Suzuki Liana miał europejską premierę w 2001 r. Oferowany obecnie model to unowocześniona wersja tego pojazdu.
Polski nabywca Liany nie ma możliwości wyboru wersji silnikowej czy wyposażenia. Jednostka napędowa ma pojemność 1,6 l, a napęd przenoszony jest na przednie koła. Istnieje możliwość wyboru rodzaju nadwozia: hatchback lub sedan. W obu odmianach nadwoziowych wyposażenie jest jednakowe. Odmiana hatchback jest o 2 tysiące zł tańsza od sedana, więc ona chyba znajdzie więcej nabywców. Cena Liany hatchback, 52 900 zł, jest atrakcyjna w stosunku do walorów użytkowych pojazdu.
Uniwersalne nadwozie
Nie bez powodu zdecydowaliśmy się na prezentację odmiany nadwoziowej typu hatchback. Jest 5-drzwiowa, ma kanapę tylną składaną w podziale 60:40, siedzisko ustawia się pionowo, a w
jego miejsce kładziemy oparcie. Złożona tylna kanapa nie tworzy jednak równej płaszczyzny z podłogą bagażnika. Utrudnieniem w układaniu bagażu jest też nieregularny bagażnik z wystającymi do środka obudowami wysokich elementów zawieszenia tylnego. Te elementy ograniczają objętość podstawowego bagażnika do 279 dm3 i dopiero po złożeniu kanapy uzyskuje się 1149 dm3. Wymiary otworu drzwiowego bagażnika to: wysokość - 865 mm i szerokość - 1300 mm. Ale szerokość ta bardzo się zwęża poniżej dolnej krawędzi okien, gdyż ograniczona jest kloszami lamp.
Silnik
Źródłem napędu samochodu jest jednostka z wielopunktowym wtryskiem benzyny. Ma ona nowoczesną konstrukcję, z dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi w głowicy z lekkich stopów, sterującymi 16 zaworami (przy 4 cylindrach). Producent podkreśla, że w celu zmniejszenia głośności pracy silnika do napędu wałków rozrządu zastosował specjalnie opracowany cichobieżny łańcuch. Pomimo tych zabiegów silnik jest dobrze słyszalny w samochodzie, zwłaszcza podczas zwiększania obrotów. Zaletą silnika jest dość płaska krzywa momentu obrotowego, którego wartość zbliżona do maksymalnej występuje w dużym zakresie prędkości obrotowej.
Wrażenia z jazdy
Liana hatchback jest dość wysokim samochodem, wysoko też siedzi kierowca, ma dobrą widoczność do przodu i w dużych lusterkach zewnętrznych. Fotel kierowcy ma regulację
wysokości, a kolumna kierownicy regulację pochylenia, tym samym kierowca może zająć wygodną pozycję. Wygodne, podtrzymujące biodra są przednie fotele, a pasażerowie siedzący z tyłu mają dużo miejsca na nogi i jeszcze możliwość regulacji pochylenia oparcia.
Podczas ruszania z miejsca samochód ospale reaguje na naciskanie pedału przyspiesznika, dopiero na wyższych biegach odbieramy wrażenie dynamiki. Rozpędzaniu pojazdu i jeździe z prędkością powyżej 110 km/h (na 5. biegu) towarzyszy głośna praca silnika. Zaletą Liany jest dobra stateczność na łukach dróg.
Podsumowanie
Suzuki Liana to samochód atrakcyjny cenowo. Występuje w segmencie C, jest nowocześnie skonstruowany i jednocześnie oryginalnie, np. wyróżnia się sylwetką nadwozia. W jego konstrukcji jest dużo rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo. Dobra jest też jakość wykonania, bogate wyposażenie seryjne i wystarczająca dynamika “rodzinnego" samochodu. Mankamentem jest mały bagażnik wersji hatchback.
Wybrane dane techniczne:
Rodzaj silnika | Benzynowy |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1586 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 106-5500 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 144-4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 |
Zużycie paliwa: miasto/poza miastem (dm3/100 km) | 8,8/5,8 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3) | 50 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 279-1149 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4230/1690/1550 |
Rozstaw osi (mm) | 2480 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 |
Cena odmiany 1.6 hatchback (zł) | 52 900 |
Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1-5)
Przestronność wnętrza | *** | Dużo miejsca we wnętrzu, zwłaszcza na nogi siedzących z tyłu. Mały bagażnik podstawowy, o nieregularnym kształcie, zakłóconym osłonami wysokich kolumn tylnego zawieszenia |
Silnik | **** | Zunifikowany konstrukcyjnie z silnikami 1,3 i 1,5 l stosowanymi do napędu Ignisa, np. jednakowa średnica cylindra - 78 mm. Niezawodny, głośny przy rozpędzaniu |
Poziom hałasu | *** | Hałas słyszalny w samochodzie jadącym z prędkością powyżej 110 km/h, pochodzi od silnika i strugi powietrza opływającej nadwozie |
Hamulce | **** | Mechanizmy tarczowe wentylowane z przodu i bębnowe z tyłu, ABS+EBD montowane standardowo |
Dynamika | *** | Umiarkowana, mniejsza niż np. Suzuki Ignisa 1.3 |
Zużycie paliwa | **** | Mniejsze niż np. Peugeota 307 1.6, zwłaszcza w cyklu miejskim |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa biernego (np. rozpraszanie energii zderzenia) i czynnego (np. dobra stabilizacja w ruchu) |
Wyposażenie | ***** | Standardowe wyposażenie jest bogatsze niż w konkurencyjnych pojazdach kupowanych za wyższą cenę |
Wybrane wyposażenie podstawowe:
- wspomaganie układu kierowniczego
- układ przeciwblokujący hamulce ABS+EBD
- czołowe poduszki bezpieczeństwa
- boczne poduszki bezpieczeństwa
- klimatyzacja
- elektryczne sterowanie szyb w drzwiach przednich i tylnych
- elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne
- centralny zamek
- przednie lampy przeciwmgłowe
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?