Obok małych terenówek, jak Vitara i Jimny, w ofercie znajdują się także miejskie Wagon R+ i Ignis, a także duże terenowe auto Grand Vitara. Ostatnio do gamy dołączyła wydłużona odmiana tego ostatniego auta, mieszcząca siedmiu pasażerów.

Dzięki wydłużeniu rozstawu osi nie tylko udało się wygospodarować więcej miejsc dla pasażerów, auto znacznie lepiej niż krótsza odmiana zachowuje się podczas jazdy na asfalcie. W niczym nie pogorszyły się możliwości samochodu w terenie. Samochód bez trudu radzi sobie ze stromymi podjazdami, czy dość głębokim piaskiem. Jednak do jazdy w rzeczywiście trudnym terenie przydadzą się z pewnością specjalne opony z głębokim bieżnikiem.
W ofercie jest tylko jedna wersja wyposażeniowa Grand Vitary XL7. Na szczęście auto jest wyposażone niemal kompletnie. W standardzie są dwie poduszki gazowe, ABS, elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach, elektrycznie regulowane lusterka, centralne ryglowanie zamków, aluminiowe felgi, wspomaganie układu kierowniczego a nawet klimatyzacja. Niestety, nie ma możliwości zamówienia bocznych airbagów. Na dość krótkiej liście opcji są lakier metalizowany i automatyczna skrzynia biegów.
W terenie Grand Vitara XL7 sprawuje się znakomicie, po włączeniu reduktora bez trudu radzi sobie niemal w każdych warunkach. Na asfalcie, pod warunkiem, że jest on w miarę równy auto także prowadzi się nieźle. Kłopoty zaczynają się w momencie, gdy natrafimy na poprzeczne nierówności lub np. tory tramwajowe. Wówczas terenowe Suzuki zaczyna zachowywać się nieprzewidywalnie, podskakując niczym piłka. Jedynym lekarstwem jest zmniejszenie prędkości.
Grand Vitara z silnikiem Diesla jest wyraźnie droższa od modelu z silnikiem benzynowym. Niestety, droższa jest także od konkurencji - Nissana Terrano czy Kii Sportage. Transplantacja serca z Peugeota 406 okazała się mimo to bardzo udanym zabiegiem. Grand Vitara ma spore szanse stać się najlepiej sprzedającą się odmianą tego modelu.
Wnętrze
Tworzywa sztuczne są twarde, na szczęście wszystkie elementy są dobrze spasowane, na poziom wykończenia nie można narzekać. Nieco archaicznie wyglądają suwaki sterowania nawiewem i ogrzewaniem. W modelu pięcioosobowym przeprowadzono już modernizację deski rozdzielczej, należy się więc wkrótce spodziewać podobnego zabiegu także w przypadku modelu XL7. Między fotelami umieszczono dźwignię przełączania napędu i reduktora, a także dwa miejsca na puszki z napojami.
Nadwozie
Choć samochód dość wyraźnie wydłużono w zestawieniu z pięcioosobową odmianą, proporcje nadwozia są bardzo harmonijne. Wyraźnie większy jest tylny zwis, co może powodować małe trudności podczas zjazdów. Koło zapasowe umieszczono na tylnej klapie, co powoduje ograniczenie widoczności podczas cofania. Standardowym wyposażeniem są relingi, co ułatwia zamontowanie bagażnika dachowego. Może on się przydać, gdyż przy komplecie pasażerów bagażnik mieści zaledwie 187 l.
Charakterystycznym elementem Grand Vitary w wersji XL7 są eleganckie, chromowane klamki.
Silnik
W wydłużonej odmianie zastosowano zmodernizowany silnik V6, stosowany wcześniej w odmianie pięcioosobowej. Pojemność zwiększono do 2,7 l, moc wzrosła dzięki temu do 173 KM. Ma on niezłą kulturę pracy, charakterystyczny dla widlastych sześciocylindrowych jednostek dźwięk może się podobać. Choć auto jest dość ciężkie, ma niezłe osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 10,5 sekundy, na niezłym poziomie jest także prędkość maksymalna - 175 km/h. Szybka jazda nie pozostaje oczywiście bez wpływu na zużycie paliwa, w obiecanych przez producenta niecałych 11 litrach niełatwo się zmieścić. Ale, gdy rzadko korzystamy z napędu na cztery koła, spalanie na poziomie 13 l/100 km jest bez trudu do uzyskania.
Podsumowanie
W segmencie aut terenowych, które oferują miejsce dla siedmiu pasażerów, Grand Vitara należy do najtańszych aut. Szkoda tylko, że nie ma w ofercie auta z silnikiem Diesla. Takie zestawienie jest możliwe, ale należy wówczas zdecydować się na pięcioosobową odmianę z krótszym rozstawem osi.
Suzuki Grand Vitara XL7 a konkurencja
Model | Suzuki Grand Vitara | Hyundai Santa Fe | Toyota Land Cruiser |
Silnik | V6 | V6 | V6 |
Liczba zaworów | 24 | 24 | 24 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 2736 | 2656 | 3956 |
Napęd | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Moc maks. (KM) | 173 | 170 | 246 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 231 | 240 | 380 |
Skrzynia biegów | M/5 | M/5 | A/4 |
Hamulce przednie/tylne | T/B | T/T | T/T |
Średnica zawracania (m) | 11,8 | 11,3 | 11,4 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 187 | 469 | 403 |
Długość (mm) | 4685 | 4500 | 4715 |
Szerokość (mm) | 1780 | 1820 | 1855 |
Wysokość (mm) | 1740 | 1710 | 1575 |
Rozstaw osi (mm) | 2800 | 2620 | 2790 |
Masa własna (kg) | 1625 | 1675 | 1750 |
Ładowność (kg) | 535 | b.d. | 850 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 182 | 175 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 10,5 | 11,6 | 9,5 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 13,8 | 14,9 | 17 |
Poza miastem | 9,1 | 9,4 | 10 |
Średnie | 10,8 | 11,4 | 12,9 |
M - manualna, A - automatyczna, T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe, b.d. - brak danych
Wyposażenie
Model | Grand Vitara | Santa Fe | Land Cruiser |
Cena (zł) | 144 000 | 143 900 | 164 800 |
ABS | S | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | N | S | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby przód/tył | S/N | S/S | S/S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | O | S | S |
Klimatyzacja | S | S | S |
Aluminiowe felgi | S | S | S |
S - standard, O - opcja, N - niedostępne

NOWY ODCINEK OBWODNICY WSCHODNIEJ_
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?