Subaru Forester

(w)
Nowy forester uzyskał już homologację, dzięki czemu może być sprzedawany w polskich salonach Subaru. Jest to druga generacja tego modelu.

Osoby, dla których samochody subaru są wciąż egzotycznym zjawiskiem,
forester to duże, solidne kombi. Wiadomo jednak, że z charakteru jest to
rasowy SUV z napędem na cztery koła o sporych możliwościach terenowych.
Z zewnątrz model wygląda na większy i cięższy od swego poprzednika;
w rzeczywistości jest od niego krótszy (o 1 cm) i lżejszy (o 20 kg z silnikiem
turbo i o 30 kg z silnikiem tradycyjnym). Mimo obniżenia wagi, karoseria
jest sztywniejsza o 29 proc., co podnosi bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Forester oferuje teraz więcej miejsca we wnętrzu. Uzyskano to prostym zabiegiem.
Samochód jest w środku dość wysoki, wystarczyło więc podnieść nieco fotele.
Ponadto dzięki szerszej otwieranym tylnym drzwiom i zmienionemu profilowi
progów, wsiadanie do tyłu (i wysiadanie) stało się łatwiejsze. Większy
zakres regulacji pionowej fotela kierowcy oraz kierownicy ułatwia znalezienia
optymalnej pozycji na "miejscu pracy".
Bagażnik do wysokości żaluzji ma pojemność ok. 400 litrów. Przestrzeń
ładunkową można powiększyć do 1629 litrów. Dodatkowe schowki znajdują się
pod podłogą bagażnika. Jedna z bocznych kieszeni wyposażona jest w gniazdko
12V pozwalające na podłączenie turystycznej chłodziarki lub przenośnego
komputera. W kabinie pasażerskiej są schowki na desce rozdzielczej, konsoli
centralnej i dachowej.
Pod maską samochodu znajduje się czterocylindrowy, 16-zaworowy bokser
o pojemności 1994 ccm z elektronicznie sterowanym wtryskiem wielopunktowym.
W wersji wolnossącej jednostka ta rozwija moc 125 KM, co pozwala na osiągnięcie
prędkości maksymalnej 180 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w 11,4 sek.
Dzięki zmianom konstrukcyjnym zmalało zużycie paliwa - średnie spalanie
wynosi obecnie 8,5 litra na 100 km.
W wersji XT turbo (177 KM) zużycie paliwa jest teraz niższe o 8 proc.;
średnio wynosi 9,8 l na 100 km. Dzięki temu silnikowi forester rozwija
szybkość maksymalną 202 km/h i przyspiesza do 100 km/h w czasie 8,2 sek.
Kierowca forestera ma zapewnione idealne warunki pracy. Wysoka pozycja
gwarantuje mu doskonały przegląd sytuacji nie tylko do przodu, ale we wszystkich
kierunkach. Samochód ma mało tzw. martwych pól. Dodatkową pomocą służą
bardzo dobrze skonstruowane lusterka wsteczne, zarówno zewnętrzne jak wewnętrzne.
Dzięki napędowi na cztery koła i nisko położonemu środkowi ciężkości, forester
idealnie zachowuje się podczas jazdy. Podczas niespełna 200-kilometrowej
trasy auto sprawiało wrażenie przyklejonego do drogi niezależnie od jakości
nawierzchni, także na zakrętach.
Pokonywanie piaszczystych dróg gruntowych było wyjątkowo łatwe. Forester
jest wyposażony w symetryczny system napędu z centralnym dyferencjałem
i równomiernym rozdziałem siły napędowej pomiędzy osiami. W razie wystąpienia
różnic w obrotach kół osi przedniej i tylnej wkracza do akcji blokada wiskotyczna
centralnego dyferencjału. Podobna blokada znajduje zastosowanie także w
dyferencjale osi tylnej. Model ze słabszym silnikiem z manualną skrzynią
biegów dysponuje przekładnią redukcyjną, która umożliwia pokonywanie trudniejszych
wzniesień w terenie. Redukcja może być dokonana przy dowolnej prędkości.
Forester z manualną skrzynią biegów posiada dostępny tylko w Subaru
system "Hill-holder". Po zatrzymaniu samochodu na drodze pod górę i wciśnięciu
pedału sprzęgła, auto nie cofa się, nawet po zwolnieniu hamulca. Dopiero
puszczenie sprzęgła zwalnia hamulec.
Forester zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. O usztywnionym nadwoziu
już wspomniałem. Warto też dodać, że przy zderzeniu czołowym silnik (boxer),
dzięki poziomemu ułożeniu, przesuwa się pod podłogę. Między innymi ta cecha
spowodowała, że w teście zderzeniowym NCAP, przeprowadzonym przez amerykański
Institute for Highway Safety, forester uzyskał najlepszą ocenę.
Oczywiście, w standardowym wyposażeniu znajdują się dwustopniowe poduszki
powietrzne. Boczne poduszki, dzięki specjalnej konstrukcji chronią nie
tylko miednicę i klatkę piersiową, ale także głowy pasażerów na przednich
siedzeniach. Aktywne zagłówki zmniejszają prawdopodobieństwo uszkodzenia
kręgów szyjnych przy uderzeniach z tyłu. Pedał hamulca odpada przy zderzeniu,
chroniąc nogi kierowcy.
Do końca roku forester w wersji standardowej XG ze słabszym silnikiem
kosztuje 23.850 euro; za forestera XT turbo trzeba zapłacić 35.000 euro.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty