
Producenci mają świadomość, iż bez aut z silnikiem wysokoprężnym w ofercie, nie zwiększą sprzedaży na europejskich rynkach. Licząc na poszerzenie kręgu nowych nabywców, wnioski z tej zależności wyciągnęła także firma Subaru, konstruując i wprowadzając na rynek w 2008 roku pierwszy na świecie silnik diesla z przeciwsobnym ułożeniem cylindrów. Jakie są zalety tej konstrukcji? Najważniejsze jest naturalne wyważenie cylindrów i tłoków, będących naprzeciwko siebie, dzięki czemu diesel w układzie bokser charakteryzuje się wyższą kulturą pracy niż typowy ropniak. In plus jest także niższy poziom hałasu i „markowy” odgłos pracy, rozpoznawalny dla wszystkich fanów japońskiej marki.
W przypadku Forestera z dwóch litrów pojemności wygenerowano moc 147 KM oraz 350 Nm momentu obrotowego, dostępnego od 1800 obr./min. Silnik nie boi się wyższych obrotów w zakresie do 4500 obr./min i żywo reaguje na dodawanie gazu, a podczas pracy na biegu jałowym harmonijnie pracuje, nie przenosząc nieprzyjemnych drgań na karoserię. Pozytywne odczucia dotyczą także spalania. W mieście musimy się liczyć z wynikiem 9 litrów, a używając wyższych przełożeń 6-biegowej przekładni manualnej osiągniemy rezultat 6,8 l/100 km w trasie. Komputer pokładowy informuje, iż przeciętne zapotrzebowanie na olej napędowy oscyluje w granicach 7,9 l/100 km - całkiem rozsądnie jak na auto o wadze 1550 kg. Swój udział w średnim spalaniu ma także stały układ przeniesienia napędu na cztery koła (rozdział siły napędowej 50:50), który działa bardzo sprawnie, dzięki czemu auto prowadzi się pewnie bez względu na rodzaj nawierzchni, po której się poruszamy.
Nie zapominajmy jednak, że Forester nie jest autem terenowym z prawdziwego zdarzenia. Brak opon typu „all terrain” oraz niewielki prześwit, wynoszący 215 mm sprawiają, że japoński crossover najlepiej czuje się na asfalcie i utwardzonych drogach gruntowych. Na odcinkach o słabej przyczepności docenimy dość miękko zestrojone zawieszenie, które zapewnia wysoki komfort. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów na drogach asfaltowych wyczuwamy ingerencję seryjnego systemu kontroli trakcji, niwelującego lekką nadsterowność.
Poza walorami trakcyjnymi Forester oferuje dużą przestrzeń dla pasażerów. W komfortowych warunkach może podróżować czworo, a od biedy nawet pięcioro rosłych podróżnych. Fotele są wygodne, choć mogłyby być większe i nieco lepiej wyprofilowane, mając na uwadze potencjał samochodu do dynamicznej jazdy.
Wysoka pozycja za kierownicą i dobra widoczność przez duże okna ułatwia miejskie manewry. Kierowcom Forestera z pewnością przypadnie do gustu intuicyjna w obsłudze i pozbawiona wszelkich niepotrzebnych detali konsola środkowa. Wisienką na torcie jest gruba i dobrze leżąca w dłoniach kierownica, znana choćby z modelu Impreza. Dodatkowo, wnętrze oferuje mnogość schowków na podręczne przedmioty.
Bagażnik legitymuje się 450-ma litrami pojemności, a po złożeniu asymetrycznych oparć tylnych foteli wartość ta wzrasta do 1660 litrów. Załadunek wielkogabarytowych bagaży ułatwia niski próg załadunku i płaska podłoga.
Za 132 tys. zł (wg kursu euro z października) Forester z 2-litrowym dieslem i 6- biegową skrzynią manualną oferuje bogate wyposażenie, obejmujące m.in. reflektory ksenonowe, panoramiczne okno dachowe, automatyczną klimatyzację, system audio z możliwością odczytu formatów MP3 i WMA i częściowo skórzaną tapicerkę. Topowa wersja EX Navi, droższa o ponad 6 tys. zł, doposażona jest w system nawigacji z ekranem dotykowym, poszerzony o obsługę tylnej kamery cofania oraz moduł Bluetooth.
Wybrane dane techniczne Subaru Forester 2.0 i konkurentów
Marka/model | Subaru Forester 2.0 Diesel EX | Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D Instyle | Volkswagen Tiguan 2.0 Track & Field |
Cena (zł) | 132 080* | 124 990 | 112 990 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (l) | 2,0 | 2.0 | 2,0 |
Moc (KM) | 147 | 140 | 140 |
Moment obrotowy (Nm) | 350 | 310 | 320 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 10,4 | 12,3 | 10,5 |
Prędkość maksymalna | 186 | 187 | 186 |
Średnie zużycie paliwa (l/ 100 km) | 7,9 | 6.8 | 6,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 170 | 180 | 164 |
Skrzynia biegów | 6-biegowa, manualna | 6-biegowa, manualna | 6-biegowa, manualna |
Pojemność bagażnika (l) | 450 | 229/774** | 470 |
*według kursu euro – październik 2010
**dane dla wersji 5 i 7-osobowej
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?