Studenci wracają do miast. Samochody zwolnią o jedną trzecią (WIDEO)

maciej.mitula
Studenci wracają do miast, a wraz z nimi korki. Zwolnimy nawet o 30%
Studenci wracają do miast, a wraz z nimi korki. Zwolnimy nawet o 30%
Wielkie hamowanie związane z powrotem studentów do miast rozpoczęło się już w ostatnim tygodniu września. Od nowego tygodnia czeka nas komunikacyjny koszmar. Miasta zwolnią nawet o 1/3 względem tego, jak jeździło się w połowie września.
Studenci wracają do miast, a wraz z nimi korki. Zwolnimy nawet o 30%
Studenci wracają do miast, a wraz z nimi korki. Zwolnimy nawet o 30%

W skali całej Polski studentów jest ok. 1,67 miliona. Duża część z nich, to młodzi ludzie, którzy w październiku przyjeżdżają z mniejszych miast do największych ośrodków akademickich w Polsce. NaviExpert sprawdził, jak pojawienie się takiej ilości osób w kilku głównych miastach kraju odbija się na ruchu miejskim. Porównał on średnie prędkości rozwijane na kluczowych trasach w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Łodzi i Gdańsku w drugiej połowie września oraz na początku października 2012 roku.

Z danych NaviExpert wynika, że w zeszłym roku zwiększone natężenie ruchu drogowego zauważyć można było już w ostatnim tygodniu września. Natomiast wraz z rozpoczęciem roku akademickiego miasta uniwersyteckie rzeczywiście stanęły w korkach.

I tak np. w porównaniu z tym, jak jeździło się w tygodniu 17-21 września 2012 (czyli już po wrześniowej fali korków, a przed napływem pierwszych studentów do miast), w pierwszym tygodniu października miasta zwolniły od kilku do nawet 30% w godzinach popołudniowego szczytu. Dwucyfrowe wartości są już wyraźnie odczuwalne dla kierowców.

Kto w ubiegłym roku zwolnił najbardziej? W niechlubnym rankingu na kolejnych pozycjach znalazły się kolejno: Łódź (-30%), Poznań (-26%) i Warszawa (-20%). Wyraźnie wolniej jeździło się także po Wrocławiu (-16%) oraz Gdańsku (-14%). Zaledwie o ok. 5% w godzinach popołudniowego szczytu zwolnił z kolei Kraków.

TVN24/x-news

Czy sytuacja się powtórzy w tym roku? – Nawet niewielkie zwiększenie liczby samochodów powyżej standardowej wielkości może owocować wyraźnym zmniejszeniem prędkości jazdy i utrudnieniami na drodze. W tym roku również musimy liczyć się z solidnym zwolnieniem na drogach, choć oczywiście to, jak sytuacja będzie wyglądała w konkretnych miastach, zależy także od takich czynników jak np. aktualnie prowadzone remonty. Jak zwykle w takich okresach wydłuży się także sam szczyt komunikacyjny – tłumaczy Adam Bąkowski, Prezes Zarządu NaviExpert.

Warto pamiętać, że za październikowe korki odpowiedzialni są nie tylko studenci, ale wraz z nimi na ulice miast regularnie zaczynają wyjeżdżać też nauczyciele i pracownicy akademiccy, których w Polsce jest ponad 100 tysięcy. Pod koniec września wraca również część osób, które na urlop wybrały się po sezonie – stąd kolejne jesienne hamowanie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty