Strefa płatnego parkowania w Szczecinie. Zmiany od września

redakcja.gdp
Strefa płatnego parkowania w Szczecinie. Zmiany od września
Strefa płatnego parkowania w Szczecinie. Zmiany od września
Szczecin. Kosztowne abonamenty, zwiększenie najdroższych miejsc postojowych, bezpłatne parkingi naziemne. To pomysł na odkorkowanie miasta. Decyzja ma zapaść na najbliższej sesji 25 czerwca. Zmiany mają obowiązywać od września.
Strefa płatnego parkowania w Szczecinie. Zmiany od września
Strefa płatnego parkowania w Szczecinie. Zmiany od września

O planowanych zmianach można mówić, że to spora rewolucja dla kierowców. Z trzech istniejących obecnie podstref zostaną dwie. Znika najtańsza podstrefa C. Najdroższa A rozleje się na kolejne ulice. Teraz ma 1620 miejsc (pierwsza godzina postoju w A kosztuje kierowcę 2,80 zł). Od września ma liczyć 4300 miejsc. I choć ceny się nie zmienią, to oznacza, że kierowcy zapłacą więcej niż do tej pory. Spadną natomiast ceny w strefie B (patrz ramka).

Abonament? Z 980 zł do 1700

Skąd potrzeba zmian w SPP? Bo prawie połowa kierowców parkujących legalnie w strefie ma abonamenty lub opłaty zryczałtowane. Taki kierowca nie ma interesu, aby ze strefy odjechać jak najwcześniej i zrobić miejsce dla kolejnego. A to powoduje korki.

- Wypełnienie SPP pojazdami z opłatami długoterminowymi utrzymuje się na poziomie blisko 50 procent i rzutuje na rotację pojazdów i tendencję dłuższego niż to konieczne zajmowania miejsc parkingowych - tłumaczy Mariusz Kądziołka, zastępca prezydenta Szczecina ds. komunalnych.

Dlatego wzrosnąć mają roczne abonamenty 12-miesięczne. W strefie A z 980 zł obecnie do 1700 zł. W strefie B z 350 zł do 850 zł. Tańsze będą abonamenty 1-miesięczne. Znikną abonamenty 7-dniowe, 2-tygodniowe, 3-miesięczne i półroczne.

Badania wykazały, że podstrefy A i B są już zatłoczone w ponad 90 procentach, a strefa C zbliża się do 80 procent (szczegóły w ramce) . - I jest to tendencja wzrostowa. Dlatego, aby nie doprowadzić do paraliżu musimy reagować - mówi Andrzej Gajda ze spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, która zarządza strefą. I dodaje: - Prowadzone cyklicznie badania i analizy funkcjonowania strefy płatnego parkowania wskazują, iż średnie napełnienie ulic w całej Strefie Płatnego Parkowania w Szczecinie osiągnęło już wartość krytyczną 10 procent wolnych miejsc i rezerwa wolnych miejsc jest minimalna.

Przyznaje, że badania i analizy działania strefy potwierdzają to co do tej pory mówili kierowcy, stowarzyszenia zajmujące się Szczecinem (m.in. Stowarzyszenie Nowoczesnego i Estetycznego Szczecina).

Zachęty dla kierowców

Władze miasta obiecują kierowcom kilka ułatwień: tańsze bilety w strefie B i abonamenty miesięczne. W najbliższych latach miałyby powstać naziemne parkingi, każdy na kilkaset miejsc. Planowane lokalizacje, to okolice teatru Kana, plac przy skrzyżowaniu ul. Mazurskiej i Śląskiej.

Od września SPP ma być mniejsza o 300 miejsc. Nie będzie już obowiązywać w rejonie ulic Boh. Warszawy i al. Piastów. Pojawi się za to na części Podzamcza i ulicach nieopodal Dworca Głównego (patrz ramka). Parkomaty będą w końcu widoczne. Mają dostać specjalne tablice, które kierowca dojrzy z daleka.

Inni mają ciężej

Dyrektor Gajda przyznaje, że rozwiązaniem problemu SPP byłaby likwidacja abonamentu. Kierowca zmuszony do kupowania biletów jednorazowych przestrzegałby czasu postoju w obawie przed mandatem. Dlatego abonamenty zlikwidowano już w Poznaniu, Warszawie i Katowicach.

- My na razie tego nie rozważamy. Wiązałoby się to z dużymi kosztami wprowadzenia takiego systemu - mówi.

We Wrocławiu kierowcy nie mogą już kupować abonamentów w najdroższej strefie A. W strefie B roczny abonament kosztuje 3200 zł. W Opolu można kupować jedynie abonament miesięczny, który jest droższy niż w Szczecinie.

Władze miasta nie wykluczają, że w przyszłości strefa płatnego parkowania może się powiększyć. Ma na to wpływ coraz większa liczba aut na naszych ulicach oraz zatłoczone parkingi nie objęte płatnym postojem.

- W dalszej perspektywie może się okazać konieczne powiększenie obszaru strefy, zapobiegając tym samym zjawisku przemieszczania samochodów poza obszar SPP - mówi dyr. Gajda.

Mieszkańcy ulic, gdzie nie ma strefy skarżą się bowiem, że kierowcy tarasują im chodniki i jezdnie uciekając przed strefą.

Na co te miliony

W 2010 r. wpływy z SPP wyniosły ok. 27 mln. zł. Rok temu spadły do 24 mln zł. W tym roku ma być podobnie. Pieniądze są przeznaczane na remonty dróg, obniżanie krawężników.

- Część środków zostanie przeznaczona na przygotowanie koncepcji podziemnych i naziemnych parkingów - dodaje Gajda.

Pierwszy, naziemny ma być gotowy w 2014 r. Pomieści ponad 600 aut.

Tu strefy już nie będzie: 5 Lipca, Pocztowa, Boh. Warszawy, część ulicy Ściegiennego, Chodkiewicza, Żółkiewskiego, Garncarska, Mickiewicza, część ul. Krzywoustego, pl. Kościuszki, Pułaskiego, Bema.

Tu strefy nie było, ale będzie: Potulicka od skrzyżowania z ul. Narutowicza, Czarnieckiego, Kaszubska, Limanowskiego, Korzeniowskiego, ks. Świętopełka, pl. Zawiszy Czarnego, Owocowa, Nowa, Dworcowa, św. ducha, Podgórna. Mściwoja, Panieńska, al. Wojska Polskiego od skrzyżowania z ul. Niedziałkowskiego, Felczaka, Korony Polskiej. Pobożnego, Starzyńskiego, Wawelska, Plantowa, Szczerbcowa, Admiralska, Rycerska, Grodzka, Staromiejska, Podgórna, Herberta, Rybacka.

CENY ABONAMENTÓW

12-miesięczne:
Podstrefa A - 1700 zł. Obecnie jest 980 zł
Podstrefa B - 850 zł (350 zł)

1-miesięczne:

A - 140 zł (180 zł)
B - 70 zł (80 zł)

CENY BILETÓW

Strefa A (ceny bez zmian)
1-sza godzina parkowania - 2,80 zł
2-ga godzina parkowania - 3,20 zł
3-cia godzina parkowania - 3,60 zł

Strefa B
1-sza godzina parkowania - 1,60 zł (obecnie 2 zł)
2-ga godzina parkowania - 1,80 zł (2,40 zł)
3-cia godzina parkowania - 2 zł (2,80 zł)


Inne proponowane zmiany

- Zryczałtowana opłata za parkowanie (10 zł rocznie) dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych
- Bezpłatne parkowanie dla osób posiadających honorowy tytuł "Ambasador Szczecina"
- Obniżenie opłaty zryczałtowanej za parkowanie dla rodziców i opiekunów dzieci (zegar) z 25 zł do 10 zł rocznie
- Dodatkowe, widoczne z daleka oznakowanie urządzeń do pobierania opłat parkingowych
- Wyższa kara za brak biletu płacona w ciąg 7 dni - 30 zł (jest 20 zł)

Jak zapełnia się strefa (w godzinach szczytu)

2004 r. - 60,9 proc
2009 r. - 83,4 proc
2011 r. podstrefa A - 91,5 proc. B - 96,2 C - 79,9 proc.

Zdaniem ekspertów ilość wolnych miejsc dla prawidłowego funkcjonowania SPP powinna wynosić nie mniej niż 20 procent.

Liczba aut osobowych w Szczecinie

2008 r. - 158 800
2009 r. - 158 583
2010 r. -164 042
2011 r. - 173 108

Tak może wyglądać Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie od września. Dominuje kolor czerwony, zniknął zielony. (kliknij na obrazku żeby powiększyć)

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty