O planowanych zmianach można mówić, że to spora rewolucja dla kierowców. Z trzech istniejących obecnie podstref zostaną dwie. Znika najtańsza podstrefa C. Najdroższa A rozleje się na kolejne ulice. Teraz ma 1620 miejsc (pierwsza godzina postoju w A kosztuje kierowcę 2,80 zł). Od września ma liczyć 4300 miejsc. I choć ceny się nie zmienią, to oznacza, że kierowcy zapłacą więcej niż do tej pory. Spadną natomiast ceny w strefie B (patrz ramka).
Abonament? Z 980 zł do 1700
Skąd potrzeba zmian w SPP? Bo prawie połowa kierowców parkujących legalnie w strefie ma abonamenty lub opłaty zryczałtowane. Taki kierowca nie ma interesu, aby ze strefy odjechać jak najwcześniej i zrobić miejsce dla kolejnego. A to powoduje korki.
- Wypełnienie SPP pojazdami z opłatami długoterminowymi utrzymuje się na poziomie blisko 50 procent i rzutuje na rotację pojazdów i tendencję dłuższego niż to konieczne zajmowania miejsc parkingowych - tłumaczy Mariusz Kądziołka, zastępca prezydenta Szczecina ds. komunalnych.
Dlatego wzrosnąć mają roczne abonamenty 12-miesięczne. W strefie A z 980 zł obecnie do 1700 zł. W strefie B z 350 zł do 850 zł. Tańsze będą abonamenty 1-miesięczne. Znikną abonamenty 7-dniowe, 2-tygodniowe, 3-miesięczne i półroczne.
Badania wykazały, że podstrefy A i B są już zatłoczone w ponad 90 procentach, a strefa C zbliża się do 80 procent (szczegóły w ramce) . - I jest to tendencja wzrostowa. Dlatego, aby nie doprowadzić do paraliżu musimy reagować - mówi Andrzej Gajda ze spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, która zarządza strefą. I dodaje: - Prowadzone cyklicznie badania i analizy funkcjonowania strefy płatnego parkowania wskazują, iż średnie napełnienie ulic w całej Strefie Płatnego Parkowania w Szczecinie osiągnęło już wartość krytyczną 10 procent wolnych miejsc i rezerwa wolnych miejsc jest minimalna.
Przyznaje, że badania i analizy działania strefy potwierdzają to co do tej pory mówili kierowcy, stowarzyszenia zajmujące się Szczecinem (m.in. Stowarzyszenie Nowoczesnego i Estetycznego Szczecina).
Zachęty dla kierowców
Władze miasta obiecują kierowcom kilka ułatwień: tańsze bilety w strefie B i abonamenty miesięczne. W najbliższych latach miałyby powstać naziemne parkingi, każdy na kilkaset miejsc. Planowane lokalizacje, to okolice teatru Kana, plac przy skrzyżowaniu ul. Mazurskiej i Śląskiej.
Od września SPP ma być mniejsza o 300 miejsc. Nie będzie już obowiązywać w rejonie ulic Boh. Warszawy i al. Piastów. Pojawi się za to na części Podzamcza i ulicach nieopodal Dworca Głównego (patrz ramka). Parkomaty będą w końcu widoczne. Mają dostać specjalne tablice, które kierowca dojrzy z daleka.
Inni mają ciężej
Dyrektor Gajda przyznaje, że rozwiązaniem problemu SPP byłaby likwidacja abonamentu. Kierowca zmuszony do kupowania biletów jednorazowych przestrzegałby czasu postoju w obawie przed mandatem. Dlatego abonamenty zlikwidowano już w Poznaniu, Warszawie i Katowicach.
- My na razie tego nie rozważamy. Wiązałoby się to z dużymi kosztami wprowadzenia takiego systemu - mówi.
We Wrocławiu kierowcy nie mogą już kupować abonamentów w najdroższej strefie A. W strefie B roczny abonament kosztuje 3200 zł. W Opolu można kupować jedynie abonament miesięczny, który jest droższy niż w Szczecinie.
Władze miasta nie wykluczają, że w przyszłości strefa płatnego parkowania może się powiększyć. Ma na to wpływ coraz większa liczba aut na naszych ulicach oraz zatłoczone parkingi nie objęte płatnym postojem.
- W dalszej perspektywie może się okazać konieczne powiększenie obszaru strefy, zapobiegając tym samym zjawisku przemieszczania samochodów poza obszar SPP - mówi dyr. Gajda.
Mieszkańcy ulic, gdzie nie ma strefy skarżą się bowiem, że kierowcy tarasują im chodniki i jezdnie uciekając przed strefą.
Na co te miliony
W 2010 r. wpływy z SPP wyniosły ok. 27 mln. zł. Rok temu spadły do 24 mln zł. W tym roku ma być podobnie. Pieniądze są przeznaczane na remonty dróg, obniżanie krawężników.
- Część środków zostanie przeznaczona na przygotowanie koncepcji podziemnych i naziemnych parkingów - dodaje Gajda.
Pierwszy, naziemny ma być gotowy w 2014 r. Pomieści ponad 600 aut.
Tu strefy już nie będzie: 5 Lipca, Pocztowa, Boh. Warszawy, część ulicy Ściegiennego, Chodkiewicza, Żółkiewskiego, Garncarska, Mickiewicza, część ul. Krzywoustego, pl. Kościuszki, Pułaskiego, Bema.
Tu strefy nie było, ale będzie: Potulicka od skrzyżowania z ul. Narutowicza, Czarnieckiego, Kaszubska, Limanowskiego, Korzeniowskiego, ks. Świętopełka, pl. Zawiszy Czarnego, Owocowa, Nowa, Dworcowa, św. ducha, Podgórna. Mściwoja, Panieńska, al. Wojska Polskiego od skrzyżowania z ul. Niedziałkowskiego, Felczaka, Korony Polskiej. Pobożnego, Starzyńskiego, Wawelska, Plantowa, Szczerbcowa, Admiralska, Rycerska, Grodzka, Staromiejska, Podgórna, Herberta, Rybacka.
CENY ABONAMENTÓW
12-miesięczne:
Podstrefa A - 1700 zł. Obecnie jest 980 zł
Podstrefa B - 850 zł (350 zł)
1-miesięczne:
A - 140 zł (180 zł)
B - 70 zł (80 zł)
CENY BILETÓW
Strefa A (ceny bez zmian)
1-sza godzina parkowania - 2,80 zł
2-ga godzina parkowania - 3,20 zł
3-cia godzina parkowania - 3,60 zł
Strefa B
1-sza godzina parkowania - 1,60 zł (obecnie 2 zł)
2-ga godzina parkowania - 1,80 zł (2,40 zł)
3-cia godzina parkowania - 2 zł (2,80 zł)
Inne proponowane zmiany
- Zryczałtowana opłata za parkowanie (10 zł rocznie) dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych
- Bezpłatne parkowanie dla osób posiadających honorowy tytuł "Ambasador Szczecina"
- Obniżenie opłaty zryczałtowanej za parkowanie dla rodziców i opiekunów dzieci (zegar) z 25 zł do 10 zł rocznie
- Dodatkowe, widoczne z daleka oznakowanie urządzeń do pobierania opłat parkingowych
- Wyższa kara za brak biletu płacona w ciąg 7 dni - 30 zł (jest 20 zł)
Jak zapełnia się strefa (w godzinach szczytu)
2004 r. - 60,9 proc
2009 r. - 83,4 proc
2011 r. podstrefa A - 91,5 proc. B - 96,2 C - 79,9 proc.
Zdaniem ekspertów ilość wolnych miejsc dla prawidłowego funkcjonowania SPP powinna wynosić nie mniej niż 20 procent.
Liczba aut osobowych w Szczecinie
2008 r. - 158 800
2009 r. - 158 583
2010 r. -164 042
2011 r. - 173 108
Tak może wyglądać Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie od września. Dominuje kolor czerwony, zniknął zielony. (kliknij na obrazku żeby powiększyć)
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?