Stinger. Testujemy sportową nowość marki Kia

Wojciech Frelichowski
Kia Stinger Kia wprowadza na rynek zupełnie nowy model - Stinger. To pięciodrzwiowe sportowe auto, które nawiązuje do tradycji pojazdów typu gran turismo. Ceny rozpoczynają się od kwoty 145 tys. zł. W topowej wersji pod maską jest silnik V6 o mocy 370 KM.Fot. Wojciech Frelichowski
Kia Stinger Kia wprowadza na rynek zupełnie nowy model - Stinger. To pięciodrzwiowe sportowe auto, które nawiązuje do tradycji pojazdów typu gran turismo. Ceny rozpoczynają się od kwoty 145 tys. zł. W topowej wersji pod maską jest silnik V6 o mocy 370 KM.Fot. Wojciech Frelichowski
Kia wprowadza na rynek zupełnie nowy model - Stinger. To pięciodrzwiowe sportowe auto, które nawiązuje do tradycji pojazdów typu gran turismo. Ceny rozpoczynają się od kwoty 145 tys. zł. W topowej wersji pod maską jest silnik V6 o mocy 370 KM.
Kia Stinger Kia wprowadza na rynek zupełnie nowy model - Stinger. To pięciodrzwiowe sportowe auto, które nawiązuje do tradycji pojazdów typu gran turismo.
Kia Stinger

Kia wprowadza na rynek zupełnie nowy model - Stinger. To pięciodrzwiowe sportowe auto, które nawiązuje do tradycji pojazdów typu gran turismo. Ceny rozpoczynają się od kwoty 145 tys. zł. W topowej wersji pod maską jest silnik V6 o mocy 370 KM.

Fot. Wojciech Frelichowski

Chyba mało kto wierzył, że zbankrutowana 20 lat temu koreańska firma Kia podniesie się z upadku i nie tylko przetrwa, ale zacznie wyrastać na silnego gracza w samochodowym świecie. W 1999 roku Kia weszła w skład koncernu Hyundai i od tego czasu notowana jest konsekwentna ekspansja tej marki na kolejne szczeble rynku motoryzacyjnego.

Najnowszym przykładem, że Kii nie wystarcza tylko segment aut klasy B, kompaktów, hybryd czy SUV-ów jest model Stinger. To samochód sytuowany w prestiżowym segmencie aut sportowych w wydaniu gran turismo.

Światowa premiera Stingera miała miejsce na początku tego roku na salonie samochodowym w Detroit. Premiera europejska odbyła się na salonie w Genewie. Teraz auto wchodzi do sprzedaży.

Ekspresyjne gran turismo

Za stylistykę Stingera odpowiada zespół europejskich stylistów z centrum designu Kia we Frankfurcie. Zadanie, jakie otrzymali polegało na opracowanie projektu auta o ekspresyjnej stylistyce i zachęcające do długiej podróży.

Wojciech Szyszko - dyrektor zarządzający Kia Motors Polska:

Zaprojektowali pojazd w stylu gran turismo o dynamicznej, wręcz wyzywającej stylistyce. Najwięcej takich popisów jest w przedniej partii nadwozia, gdzie widzimy szereg ciekawych detali, np. pionowe otwory w zderzaku mające dostarczać powietrze do chłodzenia hamulców, reflektory o nieregularnym kształcie, czy dwa małe wloty powietrza na masce silnika.

Z tyłu ostro zakończona bryła karoserii w wersach benzynowych została wyposażona w aż cztery owalne końcówki układu wydechowego oraz efektowny dyfuzor. Zaś światła wykonano w technologii LED.

Lotnicze detale

Kia Stinger Kia wprowadza na rynek zupełnie nowy model - Stinger. To pięciodrzwiowe sportowe auto, które nawiązuje do tradycji pojazdów typu gran turismo.
Kia Stinger

Kia wprowadza na rynek zupełnie nowy model - Stinger. To pięciodrzwiowe sportowe auto, które nawiązuje do tradycji pojazdów typu gran turismo. Ceny rozpoczynają się od kwoty 145 tys. zł. W topowej wersji pod maską jest silnik V6 o mocy 370 KM.

Fot. Wojciech Frelichowski

Dynamiczna stylistyka nadwozia znajduje kontynuację we wnętrzu. Jak informuje producent wiele detali miało swoją inspirację w tematyce lotniczej. To na przykład okrągłe otwory wentylacji, które są zarówno z przodu, jak i z tyłu kabiny. Za grubą, obszytą skórą kierownicą mieszczą się dwa duże analogowe zegary z czerwonymi wskazówkami oprawione metalowym wykończeniem. Fotele pokryto miękką skórą Nappa.

Z kolei w topowej wersji GT przednie fotele zostały wyprofilowane w sportowym stylu, zaś na zagłówkach znalazły się tłoczone napisy "GT".

Środkowa konsola ma dwie wyraźnie zaznaczone części, które tworzą system multimedialny z 7- lub 8-calowym dotykowym wyświetlaczem oraz elementy obsługi klimatyzacji w dolnej części.

Należy podkreślić dobrą jakość materiałów oraz wykonania całości.

Trzy silniki

Stinger występuje w trzech wersjach silnikowych - dwóch benzynowych i jednej wysokoprężnej. Podstawową jednostką napędową jest turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 255 KM. Drugim silnikiem benzynowym jest jednostka V6, z podwójnym doładowaniem, o pojemności 3,3 litra generująca moc 370 KM, która napędza wersję GT. Według danych fabrycznych z tym motorem auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,9 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 270 km/h.

Uzupełnieniem dwóch mocnych benzyniaków jest 2,2-litrowy turbodoładowany silnik Diesla o mocy 202 KM. Wszystkie jednostki napędowe współpracują z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów, która może pracować w jednym z pięciu trybów.

[page_break]

Wrażenia z jazdy

Kia Stinger Kia wprowadza na rynek zupełnie nowy model - Stinger. To pięciodrzwiowe sportowe auto, które nawiązuje do tradycji pojazdów typu gran turismo.
Kia Stinger

Kia wprowadza na rynek zupełnie nowy model - Stinger. To pięciodrzwiowe sportowe auto, które nawiązuje do tradycji pojazdów typu gran turismo. Ceny rozpoczynają się od kwoty 145 tys. zł. W topowej wersji pod maską jest silnik V6 o mocy 370 KM.

Fot. Wojciech Frelichowski

Podczas prezentacji prasowej Stingera do jazdy próbnej wybraliśmy wersję GT. Już pierwsze kilometry pokazały, że to samochód stworzony do szybkiej jazdy. Po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu spod maski dochodzi miły dla ucha, sportowy pomruk. Szkoda jednak, że nie pochodzi on z mechanizmów jednostki napędowej, a jest wynikiem pracy modulatora dźwiękowego.

Ważniejsze są jednak walory trakcyjne. Stinger to pierwsza Kia z tego segmentu, w którym nabywca może wybrać wersję z napędem na tylne lub na cztery koła. Auta z napędem na tylne koła w wersji GT Line mają seryjnie montowany mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

W przypadku napędu 4x4, a taki jest stosowany standardowo w wersji GT, dodatkowo jest nowy system dynamicznego rozdziału momentu obrotowego między koła Torque Vectoring. System ten na bieżąco monitoruje przyczepność poszczególnych kół i, w zależności od chwilowej potrzeby, automatycznie dostosowuje wielkość momentu obrotowego, który trafia do każdego z kół.

Kia Stinger Kia wprowadza na rynek zupełnie nowy model - Stinger. To pięciodrzwiowe sportowe auto, które nawiązuje do tradycji pojazdów typu gran turismo.
Kia Stinger

Kia wprowadza na rynek zupełnie nowy model - Stinger. To pięciodrzwiowe sportowe auto, które nawiązuje do tradycji pojazdów typu gran turismo. Ceny rozpoczynają się od kwoty 145 tys. zł. W topowej wersji pod maską jest silnik V6 o mocy 370 KM.

Fot. Wojciech Frelichowski

Ponadto Stinger jest pierwszym modelem Kia, w którym kierowca może wybierać tryb pracy układu przeniesienia napędu poprzez system regulacji elektronicznie sterowanych amortyzatorów, znany jako Dynamic Stability Damping Control. Siła wspomagania układu kierowniczego również może być regulowana i jest dostosowywana do trybów pracy zawieszenia.

Jednym słowem - Stinger to absolutna korelacja dynamicznej stylistyki i sportowej jazdy, przynajmniej w wersji GT. Jedyne, z czym kierowca może mieć problem, to spora liczba przełączników i pokręteł nagromadzonych na desce rozdzielczej.

Bezpieczeństwo

W testach zderzeniowych Euro NCAP Kia Stinger zdobył maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Auto w wyposażeniu posiada wiele systemów bezpieczeństwa, np. Driver Attention Alert (DAA), który informuje o zmęczeniu kierowcy lub o znużeniu jazdą, czy Forward Collision Assistance (FCA), który może wykryć potencjalne zderzenie z innym pojazdem lub pieszym i doprowadzić do zatrzymania samochodu. Z kolei Advanced Smart Cruise Control (ASCC) odpowiada za utrzymanie zadanej odległości przed innym pojazdem z przodu i może przyczynić się do zatrzymania auta. Zaś Lane Keeping Assist (LKA) aktywnie monitoruje tor jazdy i ostrzega kierowcę ostrzeżeniem dźwiękowym oraz podpowiada obrót kierownicy we właściwym kierunku, aby pomóc utrzymać tor jazdy.

Ceny na polskim rynku

Cennik Stingera rozpoczyna się od kwoty 149 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za wersję z benzynowym silnikiem 2.0 o mocy 255 KM. O 30 tys. zł droższy jest Stinger z turbodieslem 2.2 CRDi o mocy 200 KM. Topowa wersja GT 3.3 V6 370 KM kosztuje 234 900 zł.

Kia Stinger GT 3.3 V6 370 KM i konkurenci:

Marka/model

Kia Stinger GT 3.3 V6 370 KM

Audi S5 3.0 TFSI 354 KM

Infiniti Q50 S 3.0 405 KM

Cena (zł)

234 900

308 800

266 869

Typ nadwozia/liczba drzwi

pięciodrzwiowe

pięciodrzwiowe

sedan

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4830/1870/1400

4752/1843/1354

4810/1820/1430

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

b.d.

1587/1568

1535/1555

Rozstaw osi (mm)

2905

2825

2850

Masa własna (kg)

1834

1735

1735

Pojemność bagażnika (l)

406

465

500

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

58

 80          

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

3342

2995

2997

Liczba cylindrów

6

6

6

Napędzana oś

4x4

4x4

tylna

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

8

8

7

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

370 przy 6000

354 przy 5400

405 przy 6400

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

510 przy 1200

500

475

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

4,9

4,7

5,1

Prędkość maksymalna (km/h)

270

250

250

Średnie spalanie (l/100 km)

10,6

7,5

9,1

Emisja CO2 (g/km)

244

170

206

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty