Stelvio. Pierwsza taka Alfa

Tomasz Szmandra
Alfa Romeo Stelvio Stelvio powstało na płycie podłogowej Giulii i mierzy 4,68 m długości, 190 m szerokości i 1,67 m wysokości. Kabina jest dość obszerna, ale podróż z piątką dorosłych osób można śmiało odradzić, bo na tylnych fotelach lepiej posadzić dwójkę. Fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Stelvio Stelvio powstało na płycie podłogowej Giulii i mierzy 4,68 m długości, 190 m szerokości i 1,67 m wysokości. Kabina jest dość obszerna, ale podróż z piątką dorosłych osób można śmiało odradzić, bo na tylnych fotelach lepiej posadzić dwójkę. Fot. Alfa Romeo
Jeszcze do niedawna było to nie do pomyślenia, ale pierwszy w historii SUV ze znaczkiem Alfy Romeo właśnie wchodzi na europejskie rynki. W Polsce pojawi się w salonach pod koniec marca.
Alfa Romeo Stelvio Stelvio powstało na płycie podłogowej Giulii i mierzy 4,68 m długości, 190 m szerokości i 1,67 m wysokości. Kabina jest dość obszerna,
Alfa Romeo Stelvio

Stelvio powstało na płycie podłogowej Giulii i mierzy 4,68 m długości, 190 m szerokości i 1,67 m wysokości. Kabina jest dość obszerna, ale podróż z piątką dorosłych osób można śmiało odradzić, bo na tylnych fotelach lepiej posadzić dwójkę.

Fot. Tomasz Szmanda

Alfa Romeo Stelvio to pierwszy model tego segmentu w ponad 100-letniej historii włoskiej marki. Nic dziwnego, sprzedaż SUV-ów na całym świecie systematycznie rośnie i każdy szanujący się producent musi podążać z duchem czasu. Nową Alfę po raz pierwszy pokazano podczas salonu samochodowego w Los Angeles, ale podobnie jak w przypadku Giulii, na początek zaprezentowano jedynie Stelvio w najmocniejszej wersji Quadrifoglio. Do napędu tego modelu posłużył skonstruowany przy udziale  Ferrari, 6-cylindrowy, turbodoładowany, benzynowy silnik o pojemności 2,9 l i mocy 510 KM. Producent zapewnia, że auto od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,9 sekundy, a maksymalnie może rozpędzić się do 280 km/h. Jego możliwości potwierdził test na słynnej północnej pętli toru Nurburgring, którą Stelvio pokonało w 7 minut i 59 sekund! Dla porównania Giulia zanotowała tam czas 7 minut i 32 sekundy, a Porsche Cayenne Turbo S – 7 minut i 59 sekund.

Niestety, podczas pierwszych europejskich jazd testowych zabrakło tej wersji, ale do dyspozycji dziennikarzy przygotowano za to odmiany, które mają stanowić trzon sprzedaży tego modelu w 90 krajach świata, w tym w USA. Przy okazji warto  wspomnieć, że nazwa nowego modelu Alfy pochodzi od przełęczy Stelvio. Położona 2757 m n.p.m. jest najwyższą przejezdną przełęczą we włoskich Alpach Wschodnich, a około 60 ostrych zakrętów sprawia, że stanowi ona nie lada wyzwanie nawet dla doświadczonych kierowców. Wiele na jej temat mogą powiedzieć także... kolarze, bo to właśnie tutaj przebiega trasa jednego z etapów słynnego wyścigu Giro d'Italia.

Ale wróćmy do samochodu, bo ten model ze wszech miar zasługuje, aby przyjrzeć się mu bliżej. Stelvio powstało na płycie podłogowej Giulii i mierzy 4,68 m długości, 190 m szerokości i 1,67 m wysokości. Kabina jest dość obszerna, ale podróż z piątką dorosłych osób można śmiało odradzić - na tylnych fotelach wygodniej będzie dwójce. Również bagażnik nie imponuje pojemnością (525 l), a konkurencja spod znaku Audi Q5 i BMW X3 (po 550 l) wypada pod tym względem nieco lepiej. 
Pod maską Alfy mogą pracować czterocylindrowe silniki (znane z Giulii): benzynowy 2.0 Turbo o mocy 280 KM oraz turbodiesel o pojemności 2,2 litra i mocy 210 KM. W ofercie znajdą się także słabsze odmiany tych jednostek: 200-konną w przypadku benzyny i 180-konny Diesel.

Alfa Romeo Stelvio Stelvio powstało na płycie podłogowej Giulii i mierzy 4,68 m długości, 190 m szerokości i 1,67 m wysokości. Kabina jest dość obszerna,
Alfa Romeo Stelvio

Stelvio powstało na płycie podłogowej Giulii i mierzy 4,68 m długości, 190 m szerokości i 1,67 m wysokości. Kabina jest dość obszerna, ale podróż z piątką dorosłych osób można śmiało odradzić, bo na tylnych fotelach lepiej posadzić dwójkę.

Fot. Tomasz Szmanda

Wszystkie wspomniane wersje posiadają w standardzie napęd na cztery koła i 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów, która zmienia przełożenia w czasie 150 milisekund. Oczywiście przekładnia zastosowana w wersji Quadrifoglio jest jeszcze szybsza i w trybie Race układu DNA Pro 2.0 ta operacja trwa około 100 milisekund. Warto dodać, że producent całkowicie zrezygnował z manualnej skrzyni biegów.

W czasie pierwszych jazd testowych mieliśmy okazję zapoznać się z modelem wyposażonym w benzynowy silnik o mocy 280 KM, który pozwala osiągnąć setkę w czasie 5,7 sekundy, a rozpędzić maksymalnie to auto do 230 km/h. Jak na SUV-a to niezły wynik, ale niestety, na typowe dla Alfy sportowe emocje przyjdzie nam jeszcze poczekać, bo ekstremalnie zimowe warunki, panujące w tym czasie na alpejskich trasach wymagały raczej ostrożnej jazdy i sprzyjały poznawaniu walorów napędu 4x4. Na szczęście Stelvio zarówno pod względem zestrojenia zawieszenia, jak i całego układu napędowego, pozwala na w miarę bezpieczną jazdę nawet w trudnych warunkach drogowych. Wpływ na stabilność prowadzenia auta ma także idealny rozkład masy, wynoszący 50 na 50. A kiedy tylko koła Alfy znajdą się na czystym asfalcie, od razu czuje się moc silnika i płynność działania skrzyni biegów (z możliwością sterowania za pomocą łopatek pod kierownicą), która pozwala znakomicie wykorzystać walory jednostki napędowej, bez względu na to, czy jedziemy po trasie z dużą różnicą wzniesień czy też na autostradzie.  Jeśli wierzyć danym technicznym, to średnie zużycie paliwa powinno utrzymywać się na poziomie 7 litrów na 100 km, ale w rzeczywistości można zapomnieć o takim wyniku, bo komputer pokładowy wskazywał, że spalanie przekracza 10 litrów na100 km.

Alfa Romeo Stelvio Stelvio powstało na płycie podłogowej Giulii i mierzy 4,68 m długości, 190 m szerokości i 1,67 m wysokości. Kabina jest dość obszerna,
Alfa Romeo Stelvio

Stelvio powstało na płycie podłogowej Giulii i mierzy 4,68 m długości, 190 m szerokości i 1,67 m wysokości. Kabina jest dość obszerna, ale podróż z piątką dorosłych osób można śmiało odradzić, bo na tylnych fotelach lepiej posadzić dwójkę.

Fot. Tomasz Szmanda

Jako standardowe wyposażenie oferowane są m.in.: system DNA, pozwalający wybrać odpowiedni program jazdy, 6 poduszek powietrznych, mechaniczny dyferencjał, reflektory biksenonowe, tempomat, podgrzewana kierownica, elektrycznie sterowane fotele z pamięcią ustawień, 20-calowe felgi, automatycznie otwierana pokrywa bagażnika, nawigacja satelitarna, 400-watowy system audio oraz skórzane i drewniane elementy wykończenia kabiny. Oprócz tego, w zależności od wersji, auto może posiadać: kamerę cofania i czujniki parkowania z przodu oraz z tyłu, autonomiczny układ awaryjnego hamowania (AEB) z funkcją wykrywania pieszych, system ostrzegający kierowcę o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz system automatycznego przełączania świateł mijania na drogowe.

Nowy SUV jest produkowany w fabryce w Cassino na tej samej linii montażowej, co Giulia.  Jego największymi rywalami na rynku są takie modele jak: BMW X3, Audi Q5 czy Porsche Macan. Na razie w Polsce można składać zamówienia jedynie na wersję o nazwie First Edition, którą wyceniono na 232 500 zł i nawet na tle konkurencji jest ona dość droga, chociaż auto jest bardzo bogato wyposażone. Poczekajmy więc na uzupełniony cennik i wszystkie dostępne odmiany, które powinniśmy poznać już za kilka dni.  

Wybrane dane techniczne Alfy Romeo Stelvio i konkurentów:

Marka/model

Alfa Romeo Stelvio 2.0 First Edition

Audi Q5 2.0 TFSI
quattro


BMW X3 xDrive28i

Cena (zł)

232 500

199 000

201 200

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4687/1903/1671

4663/1893/1669

4657/1881/1678

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1613/1653

1616/1609

1616/1632

Rozstaw osi (mm)

2818

 2819

2810

Masa własna (kg)

1660

 1795

1720

Pojemność bagażnika (l)

525/b.d.

 550/1550

550/1600

Pojemność zbiornika paliwa (l)

64

 70

67

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna

 benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1995

 1984

1997

Liczba cylindrów

4

 4

4

Napędzana oś

4x4

 4x4

4x4

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Automatyczna/8

 Automatyczna/7

Automatyczna/8

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

280/5250

 252/5000

245/5000

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

400/2250

 370/1600-4500

350/1250-4800

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

5,7

 6,3

6,5

Prędkość maksymalna (km/h)

230

 237

230

Średnie spalanie (l/100 km)

7,0

 6,8

7,0

Emisja CO2 (g/km)

161

 162

162

 

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie