
Stelvio powstało na płycie podłogowej Giulii i mierzy 4,68 m długości, 190 m szerokości i 1,67 m wysokości. Kabina jest dość obszerna, ale podróż z piątką dorosłych osób można śmiało odradzić, bo na tylnych fotelach lepiej posadzić dwójkę.
Fot. Tomasz Szmanda
Alfa Romeo Stelvio to pierwszy model tego segmentu w ponad 100-letniej historii włoskiej marki. Nic dziwnego, sprzedaż SUV-ów na całym świecie systematycznie rośnie i każdy szanujący się producent musi podążać z duchem czasu. Nową Alfę po raz pierwszy pokazano podczas salonu samochodowego w Los Angeles, ale podobnie jak w przypadku Giulii, na początek zaprezentowano jedynie Stelvio w najmocniejszej wersji Quadrifoglio. Do napędu tego modelu posłużył skonstruowany przy udziale Ferrari, 6-cylindrowy, turbodoładowany, benzynowy silnik o pojemności 2,9 l i mocy 510 KM. Producent zapewnia, że auto od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,9 sekundy, a maksymalnie może rozpędzić się do 280 km/h. Jego możliwości potwierdził test na słynnej północnej pętli toru Nurburgring, którą Stelvio pokonało w 7 minut i 59 sekund! Dla porównania Giulia zanotowała tam czas 7 minut i 32 sekundy, a Porsche Cayenne Turbo S – 7 minut i 59 sekund.
Niestety, podczas pierwszych europejskich jazd testowych zabrakło tej wersji, ale do dyspozycji dziennikarzy przygotowano za to odmiany, które mają stanowić trzon sprzedaży tego modelu w 90 krajach świata, w tym w USA. Przy okazji warto wspomnieć, że nazwa nowego modelu Alfy pochodzi od przełęczy Stelvio. Położona 2757 m n.p.m. jest najwyższą przejezdną przełęczą we włoskich Alpach Wschodnich, a około 60 ostrych zakrętów sprawia, że stanowi ona nie lada wyzwanie nawet dla doświadczonych kierowców. Wiele na jej temat mogą powiedzieć także... kolarze, bo to właśnie tutaj przebiega trasa jednego z etapów słynnego wyścigu Giro d'Italia.
Ale wróćmy do samochodu, bo ten model ze wszech miar zasługuje, aby przyjrzeć się mu bliżej. Stelvio powstało na płycie podłogowej Giulii i mierzy 4,68 m długości, 190 m szerokości i 1,67 m wysokości. Kabina jest dość obszerna, ale podróż z piątką dorosłych osób można śmiało odradzić - na tylnych fotelach wygodniej będzie dwójce. Również bagażnik nie imponuje pojemnością (525 l), a konkurencja spod znaku Audi Q5 i BMW X3 (po 550 l) wypada pod tym względem nieco lepiej.
Pod maską Alfy mogą pracować czterocylindrowe silniki (znane z Giulii): benzynowy 2.0 Turbo o mocy 280 KM oraz turbodiesel o pojemności 2,2 litra i mocy 210 KM. W ofercie znajdą się także słabsze odmiany tych jednostek: 200-konną w przypadku benzyny i 180-konny Diesel.

Stelvio powstało na płycie podłogowej Giulii i mierzy 4,68 m długości, 190 m szerokości i 1,67 m wysokości. Kabina jest dość obszerna, ale podróż z piątką dorosłych osób można śmiało odradzić, bo na tylnych fotelach lepiej posadzić dwójkę.
Fot. Tomasz Szmanda
Wszystkie wspomniane wersje posiadają w standardzie napęd na cztery koła i 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów, która zmienia przełożenia w czasie 150 milisekund. Oczywiście przekładnia zastosowana w wersji Quadrifoglio jest jeszcze szybsza i w trybie Race układu DNA Pro 2.0 ta operacja trwa około 100 milisekund. Warto dodać, że producent całkowicie zrezygnował z manualnej skrzyni biegów.
W czasie pierwszych jazd testowych mieliśmy okazję zapoznać się z modelem wyposażonym w benzynowy silnik o mocy 280 KM, który pozwala osiągnąć setkę w czasie 5,7 sekundy, a rozpędzić maksymalnie to auto do 230 km/h. Jak na SUV-a to niezły wynik, ale niestety, na typowe dla Alfy sportowe emocje przyjdzie nam jeszcze poczekać, bo ekstremalnie zimowe warunki, panujące w tym czasie na alpejskich trasach wymagały raczej ostrożnej jazdy i sprzyjały poznawaniu walorów napędu 4x4. Na szczęście Stelvio zarówno pod względem zestrojenia zawieszenia, jak i całego układu napędowego, pozwala na w miarę bezpieczną jazdę nawet w trudnych warunkach drogowych. Wpływ na stabilność prowadzenia auta ma także idealny rozkład masy, wynoszący 50 na 50. A kiedy tylko koła Alfy znajdą się na czystym asfalcie, od razu czuje się moc silnika i płynność działania skrzyni biegów (z możliwością sterowania za pomocą łopatek pod kierownicą), która pozwala znakomicie wykorzystać walory jednostki napędowej, bez względu na to, czy jedziemy po trasie z dużą różnicą wzniesień czy też na autostradzie. Jeśli wierzyć danym technicznym, to średnie zużycie paliwa powinno utrzymywać się na poziomie 7 litrów na 100 km, ale w rzeczywistości można zapomnieć o takim wyniku, bo komputer pokładowy wskazywał, że spalanie przekracza 10 litrów na100 km.

Stelvio powstało na płycie podłogowej Giulii i mierzy 4,68 m długości, 190 m szerokości i 1,67 m wysokości. Kabina jest dość obszerna, ale podróż z piątką dorosłych osób można śmiało odradzić, bo na tylnych fotelach lepiej posadzić dwójkę.
Fot. Tomasz Szmanda
Jako standardowe wyposażenie oferowane są m.in.: system DNA, pozwalający wybrać odpowiedni program jazdy, 6 poduszek powietrznych, mechaniczny dyferencjał, reflektory biksenonowe, tempomat, podgrzewana kierownica, elektrycznie sterowane fotele z pamięcią ustawień, 20-calowe felgi, automatycznie otwierana pokrywa bagażnika, nawigacja satelitarna, 400-watowy system audio oraz skórzane i drewniane elementy wykończenia kabiny. Oprócz tego, w zależności od wersji, auto może posiadać: kamerę cofania i czujniki parkowania z przodu oraz z tyłu, autonomiczny układ awaryjnego hamowania (AEB) z funkcją wykrywania pieszych, system ostrzegający kierowcę o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz system automatycznego przełączania świateł mijania na drogowe.
Nowy SUV jest produkowany w fabryce w Cassino na tej samej linii montażowej, co Giulia. Jego największymi rywalami na rynku są takie modele jak: BMW X3, Audi Q5 czy Porsche Macan. Na razie w Polsce można składać zamówienia jedynie na wersję o nazwie First Edition, którą wyceniono na 232 500 zł i nawet na tle konkurencji jest ona dość droga, chociaż auto jest bardzo bogato wyposażone. Poczekajmy więc na uzupełniony cennik i wszystkie dostępne odmiany, które powinniśmy poznać już za kilka dni.
Wybrane dane techniczne Alfy Romeo Stelvio i konkurentów:
Marka/model | Alfa Romeo Stelvio 2.0 First Edition | Audi Q5 2.0 TFSI quattro | BMW X3 xDrive28i |
Cena (zł) | 232 500 | 199 000 | 201 200 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4687/1903/1671 | 4663/1893/1669 | 4657/1881/1678 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1613/1653 | 1616/1609 | 1616/1632 |
Rozstaw osi (mm) | 2818 | 2819 | 2810 |
Masa własna (kg) | 1660 | 1795 | 1720 |
Pojemność bagażnika (l) | 525/b.d. | 550/1550 | 550/1600 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 64 | 70 | 67 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1995 | 1984 | 1997 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | Automatyczna/8 | Automatyczna/7 | Automatyczna/8 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 280/5250 | 252/5000 | 245/5000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 400/2250 | 370/1600-4500 | 350/1250-4800 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 5,7 | 6,3 | 6,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 | 237 | 230 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,0 | 6,8 | 7,0 |
Emisja CO2 (g/km) | 161 | 162 | 162 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?