Wystawa w Stambule jest o tyle ważna dla producentów samochodów, że organizowana jest (dosłownie i w przenośni) na styku dwóch kontynentów i kultur. To tutaj, europejskie firmy starają się wkraczać ze swoimi pojazdami do szeroko rozumianej Europy Środkowo-Wschodniej, a więc na Słowację i Ukrainę, ale też na Bałkany, do Turcji, Iranu i byłych (południowych) republik radzieckich. To właśnie specjalnie z myślą o tych rynkach powstała Dacia Logan czy Renault Thalia, a Fiat od wielu lat ma w tureckim mieście Bursa swą fabrykę.
Tak więc, nie powinno być zaskoczeniem, że zaledwie miesiąc po salonie w Paryżu, właśnie w Stambule odbyły się dwie ważne światowe premiery nowych samochodów - Opla Astry Sedan
oraz Fiata Linea. Oba samochody mają wszelkie predyspozycje, by stać się rynkowymi przebojami na tamtych rynkach, ale także w Polsce. Badania marketingowe jednoznacznie wskazują bowiem, że o ile wskaźnik sprzedaży w Europie Zachodniej 4-drzwiowych sedanów klasy kompaktowej wynosi ok. 5 proc, to w Polsce wynosi on już 15 proc, a w Turcji czy Rosji osiąga aż 67 proc.
Astra Sedan będzie piątą wersją nadwoziową tego popularnego Opla (obok znanego już 5-drzwiowego hatchbacka, kombi, 3-drzwiowego GTC oraz cabrio-coupe TwinTop). Do napędu samochodu przewidziano dwa silniki benzynowe oraz dwa wysokoprężne o mocach od 90 do 140 KM. Jego wymiary, to 4618 x 1754 x 1458 mm (dł. x wys. x szer.), a rozstaw osi (2703 mm) jest taki sam jak w wersji kombi. Dzięki temu sylwetka samochodu jest zgrabna i proporcjonalna, a jednocześnie Astra będzie miała imponującej wielkości bagażnik o
pojemności 500 l. Samochód będzie produkowany w zakładach GM w Gliwicach od połowy przyszłego roku, do sprzedaży trafi natomiast tuż po wakacjach. W pierwszym pełnym roku produkcji z fabryki wyjedzie 30 tys sztuk sedanów.
Pewną ciekawostką może być fakt zaprezentowania nowej Astry w Stambule. Otóż, po okolicznościowych przemówieniach samochód w otoczeniu tancerek został wprowadzony na scenę tyłem. W ten sposób producent podkreślił najważniejszy atut tej wersji nadwoziowej.
Bardzo podobne parametry do Astry Sedan prezentuje Fiat Linea. 3-bryłowa nowość zbudowana została na bazie Grande Punto. Linea zastępuje Sienę, ale pod każdym względem będzie to lepszy samochód. Ma po prostu atrakcyjną, klasyczną i proporcjonalną linię nadwozia, jest dłuższy od Sieny aż o 40 cm, a od konkurencyjnej Dacii Logan o 30 cm. Linea pozycjonowana jest w segmencie C i ma 456 cm długości, 173 cm szerokości, 150 cm wysokości oraz rozstaw osi wynoszący 260 cm. Tu również przestrzeń bagażowa wynosi 500 l. Samochód będzie
produkowany od przyszłego roku w tureckiej fabryce Fiata w Bursie, a do sprzedaży (także w Polsce) trafi w drugiej połowie 2007 roku.
Warto odnotować obecność w Stambule chińskiej marki Chery, która zaprezentowała całą gamę swych modeli. Chery unika (jak na razie) wystaw w Paryżu czy Genewie, ale stopniowo wkracza na nasz kontynent. O tym jednak, że producent ma już ogromny potencjał i doświadczenie może świadczyć fakt podpisania umowy o współpracy z Fiatem. Polegać ona będzie na produkowaniu przez firmę Chery silników do Fiatów sprzedawanych na chińskim rynku.
Trzeba wspomnieć też o ekspozycji irańskiej(!) grupy przemysłowej Khodro, która zaprezentowała model Samand. Po bliższych oględzinach okazuje się, że połowa części (w tym silnik) jest dostarczona przez Peugeota. Więcej informacji o aucie i firmie przedstawiciel firmy obiecał dostarczyć emailem, bo to, co posiadał było jedynie w języku tureckim...
No właśnie, salon w Stambule ma ambicje być międzynarodową wystawą motoryzacyjną o zasięgu regionalnym. Cóż z tego, skoro poza nielicznymi wyjątkami (m. in. właśnie GM ora
z Fiata) materiały prasowe przygotowane były jedynie w języku tureckim. Co więcej, tylko tym językiem operowała większość hostess obsługujących ekspozycje.
Poza tym, wystawa w Stambule była mocno okrojoną pod względem ilości samochodów czy wielkości ekspozycji powtórką z Paryża. I tak, np. "numerem jeden" ekspozycji Alfy Romeo był przepiękny 8C Competizione, w Citroenie odsłonięto uroczyście C4 Picasso, w Skodzie królował Roomster, w Fordzie nowe Mondeo. Odwiedzający mogą obejrzeć też kilka concept-car’ów, m. in. Renault Altica czy VW Iroc. Wśród firm tuningowych prym wiodą takie, które samochody typu VW Transporter zamieniają w salonki urządzone na wschodnią modłę. Są tam więc miękkie leżanki z mnóstwem poduszek, firanki w oknach i dywaniki, ale też pełne zestawy audio-wideo łącznie w plazmowymi ekranami.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?