Stambuł Motor Show

Maciej Rzońca
Salon samochodowy w Stambule należy do II ligi europejsko-azjatyckich wystaw motoryzacyjnych. Trudno porównywać go do paryskiego, genewskiego czy frankfurckiego salonu, ale jak najbardziej można do Bolonii czy Drezna.

Stambuł Motor Show

 

Wystawa w Stambule jest o tyle ważna dla producentów samochodów, że organizowana jest (dosłownie i w przenośni) na styku dwóch kontynentów i kultur. To tutaj, europejskie firmy starają się wkraczać ze swoimi pojazdami do szeroko rozumianej Europy Środkowo-Wschodniej, a więc na Słowację i Ukrainę, ale też na Bałkany, do Turcji, Iranu i byłych (południowych) republik radzieckich. To właśnie specjalnie z myślą o tych rynkach powstała Dacia Logan czy Renault Thalia, a Fiat od wielu lat ma w tureckim mieście Bursa swą fabrykę.

 

Tak więc, nie powinno być zaskoczeniem, że zaledwie miesiąc po salonie w Paryżu, właśnie w Stambule odbyły się dwie ważne światowe premiery nowych samochodów - Opla Astry Sedan

Stambuł Motor Show

oraz Fiata Linea. Oba samochody mają wszelkie predyspozycje, by stać się rynkowymi przebojami na tamtych rynkach, ale także w Polsce. Badania marketingowe jednoznacznie wskazują bowiem, że o ile wskaźnik sprzedaży w Europie Zachodniej 4-drzwiowych sedanów klasy kompaktowej wynosi ok. 5 proc, to w Polsce wynosi on już 15 proc, a w Turcji czy Rosji osiąga aż 67 proc.

 

Astra Sedan będzie piątą wersją nadwoziową tego popularnego Opla (obok znanego już 5-drzwiowego hatchbacka, kombi, 3-drzwiowego GTC oraz cabrio-coupe TwinTop). Do napędu samochodu przewidziano dwa silniki benzynowe oraz dwa wysokoprężne o mocach od 90 do 140 KM. Jego wymiary, to 4618 x 1754 x 1458 mm (dł. x wys. x szer.), a rozstaw osi (2703 mm) jest taki sam jak w wersji kombi. Dzięki temu sylwetka samochodu jest zgrabna i proporcjonalna, a jednocześnie Astra będzie miała imponującej wielkości bagażnik o

Stambuł Motor Show

pojemności 500 l. Samochód będzie produkowany w zakładach GM w Gliwicach od połowy przyszłego roku, do sprzedaży trafi natomiast tuż po wakacjach. W pierwszym pełnym roku produkcji z fabryki wyjedzie 30 tys sztuk sedanów.

 

Pewną ciekawostką może być fakt zaprezentowania nowej Astry w Stambule. Otóż, po okolicznościowych przemówieniach samochód w otoczeniu tancerek został wprowadzony na scenę tyłem. W ten sposób producent podkreślił najważniejszy atut tej wersji nadwoziowej.

Bardzo podobne parametry do Astry Sedan prezentuje Fiat Linea. 3-bryłowa nowość zbudowana została na bazie Grande Punto. Linea zastępuje Sienę, ale pod każdym względem będzie to lepszy samochód. Ma po prostu atrakcyjną, klasyczną i proporcjonalną linię nadwozia, jest dłuższy od Sieny aż o 40 cm, a od konkurencyjnej Dacii Logan o 30 cm. Linea pozycjonowana jest w segmencie C i ma 456 cm długości, 173 cm szerokości, 150 cm wysokości oraz rozstaw osi wynoszący 260 cm. Tu również przestrzeń bagażowa wynosi 500 l. Samochód będzie

Stambuł Motor Show

produkowany od przyszłego roku w tureckiej fabryce Fiata w Bursie, a do sprzedaży (także w Polsce) trafi w drugiej połowie 2007 roku.

 

Warto odnotować obecność w Stambule chińskiej marki Chery, która zaprezentowała całą gamę swych modeli. Chery unika (jak na razie) wystaw w Paryżu czy Genewie, ale stopniowo wkracza na nasz kontynent. O tym jednak, że producent ma już ogromny potencjał i doświadczenie może świadczyć fakt podpisania umowy o współpracy z Fiatem. Polegać ona będzie na produkowaniu przez firmę Chery silników do Fiatów sprzedawanych na chińskim rynku.

 

Trzeba wspomnieć też o ekspozycji irańskiej(!) grupy przemysłowej Khodro, która zaprezentowała model Samand. Po bliższych oględzinach okazuje się, że połowa części (w tym silnik) jest dostarczona przez Peugeota. Więcej informacji o aucie i firmie przedstawiciel firmy obiecał dostarczyć emailem, bo to, co posiadał było jedynie w języku tureckim...

No właśnie, salon w Stambule ma ambicje być międzynarodową wystawą motoryzacyjną o zasięgu regionalnym. Cóż z tego, skoro poza nielicznymi wyjątkami (m. in. właśnie GM ora

Stambuł Motor Show

z Fiata) materiały prasowe przygotowane były jedynie w języku tureckim. Co więcej, tylko tym językiem operowała większość hostess obsługujących ekspozycje.

 

Poza tym, wystawa w Stambule była mocno okrojoną pod względem ilości samochodów czy wielkości ekspozycji powtórką z Paryża. I tak, np. "numerem jeden" ekspozycji Alfy Romeo był przepiękny 8C Competizione, w Citroenie odsłonięto uroczyście C4 Picasso, w Skodzie królował Roomster, w Fordzie nowe Mondeo. Odwiedzający mogą obejrzeć też kilka concept-car’ów, m. in. Renault Altica czy VW Iroc. Wśród firm tuningowych prym wiodą takie, które samochody typu VW Transporter zamieniają w salonki urządzone na wschodnią modłę. Są tam więc miękkie leżanki z mnóstwem poduszek, firanki w oknach i dywaniki, ale też pełne zestawy audio-wideo łącznie w plazmowymi ekranami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie