Stacje paliw w woj. zachodniopomorskim skontrolowane

redakcja.gdp
Stacje paliw w woj. zachodniopomorskim skontrolowane
Stacje paliw w woj. zachodniopomorskim skontrolowane
90 stacji benzynowych w całym województwie zachodniopomorskim skontrolowali w ubiegłym roku inspektorzy Inspekcji Handlowej. Właśnie podsumowali akcję. Co 10 próbka została zakwestionowana. autor: Jakub Roszkowski / gk24.pl
Stacje paliw w woj. zachodniopomorskim skontrolowane
Stacje paliw w woj. zachodniopomorskim skontrolowane

W całej Polsce jedynie 3 procent próbek paliw ciekłych, skontrolowanych przez IH, nie spełniało norm jakościowych. To o pół procenta mniej niż rok wcześniej. Wnioski, jakie wyciągnęli z tego inspektorzy są takie, że paliwa mamy coraz lepszej jakości.

W naszym województwie ten odsetek był jednak wyższy, bo aż 10 procent próbek paliw, pobranych na skontrolowanych stacjach, nie trzymało normy.

W regionie koszalińskim wątpliwej jakości paliwo mieli na stacji Duet w Tymieniu oraz stacji Cetan w Szczecinku. Na tej pierwszej nie trzymał normy olej napędowy, który miał zły skład frakcyjny (wyjaśnienie w ramce), a na tej w Szczecinku nie najlepszej jakości była benzyna. Co jednak ważne, po powtórnej kontroli w Tymieniu szefowie stacji mogli odetchnąć, bo olej napędowy mieli już dobrej jakości.

Lepiej wygląda sprawa gazu do samochodów. U nas nie zakwestionowano żadnej z badanych próbek. Innymi słowy, gaz mamy w regionie dobrej jakości. Przynajmniej na tych stacjach, które przeszły kontrolę.
Inspektorzy badali też hurtownie paliw. W 2011 roku skierowali do prokuratur łącznie 62 zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Na szczęście dla kierowców z Koszalina i okolic przedsiębiorców z tego regionu problemy prawne ominęły. Paliwa w hurcie mieliśmy dobrej jakości.

– Jeżeli paliwo uszkodziło silnik, narażając konsumenta na koszty naprawy, powinniśmy złożyć reklamację u właściciela stacji, okazując dowód zakupu. Gdy nie zgodzi się on z naszym żądaniem, możemy dochodzić swoich praw na drodze sądowej, korzystając z bezpłatnej pomocy rzeczników konsumentów. O stacji, która sprzedaje paliwo złej jakości, można poinformować także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na specjalnym formularzu dostępnym na naszej stronie internetowej – usłyszeliśmy w biurze prasowym UOKiK. 

Zły wpływ
Niedotrzymanie parametrów paliwa wpływa negatywnie na pracę silnika, może spowodować wzrost zużycia paliwa, pogorszenie stanu technicznego silnika, a w konsekwencji jego awarię. W przypadku oleju napędowego najczęściej kwestionowano za niską temperaturę zapłonu oraz niedotrzymanie limitu zawartości siarki.

Zbyt niska temperatura zapłonu stwarza niebezpieczeństwo wybuchu oparów oleju podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku. Duża ilość siarki przyczynia się do korozji silnika i zużycia jego niektórych elementów. W przypadku benzyny najczęściej kwestionowano nieprawidłową prężność par. Prowadzi to do kłopotów z uruchomieniem silnika, a nawet jego unieruchomienia.

Zastrzeżenia wzbudziła także zbyt niska liczba oktanowa. Może to prowadzić do nieprawidłowego przebiegu spalania, powodującego głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty