SsangYong Rodius to pierwszy van na naszym rynku z napędem na wszystkie koła. Nie trzeba już kupować terenówki, by w zimie z całą rodziną dojechać do domku myśliwskiego.

Rodius jest produkowany przez koreańską firmę SsangYong wytwarzającą samochody rekreacyjno-terenowe. Pojazd wyróżnia się kontrowersyjną pod względem urody sylwetką nadwozia, jednak w dzisiejszych czasach każdy sposób jest dobry, by zwrócić na siebie uwagę. Twórcą nadwozia jest Ken Greenley, jak niektórzy z naciskiem podkreślają - były - szef wydziału projektowania w Królewskiej Akademii Sztuki w

Londynie. W każdym razie, gdy siedzi się w środku pojazdu, nadwozia i tak nie widać.
Cechy szczególne
Na naszym rynku Rodius oferowany jest wyłączanie z jednym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,7 l i mocy 165 KM, znanym z modelu Rexton.
Jednak najbardziej interesującą cechą tego auta jest stały

napęd na 4 koła oferowany w najbogatszej wersji, która kosztuje 162 900 zł. Silnik współpracuje z automatyczną, 5-przełożeniową skrzynią przekładniową. Co ciekawe, w układzie przeniesienia napędu jest nawet reduktor, który włączyć można przyciskiem. Urządzenie to zwiększa siłę napędową na kołach jezdnych i używany jest w trudnym terenie. Tak więc możliwość dojechania do zaśnieżonego domku w leśnej głuszy staje się całkiem realna.

Rodius jest jednak pełen kontrastów - to jeden z niewielu aut w tej cenie, który ma tylko 2 przednie poduszki powietrzne. Poduszek bocznych nie można mieć nawet za dopłatą. Dla porównania, najtańsza wersja Rodiusa z napędem na jedną oś kosztuje 123 600 zł. Pojazd ma ponad 5 m. długości i może zmieścić 7 pasażerów w trzech rzędach siedzeń w układzie 2+2+3. Kanapę w ostatnim rzędzie można przesuwać wzdłuż nadwozia. Za nią jest jeszcze 875 l przestrzeni bagażowej, co jest

rekordem wśród 7-osobowych vanów. Dla porównania - król tego gatunku i duma Ameryki, Chrysler Grand Voyager, ma identyczną konfigurację siedzeń (2+2+3) ale bagażnik o pojemności zaledwie 580 l. W tej sytuacji fikuśny tył SsangYonga nabiera zupełnie innego wyrazu. Jak w typowym vanie, również w Rodiusie, dwa fotele w środkowym rzędzie można obrócić o 180 stopni, złożyć lub rozłożyć ich oparcia uzyskując różne konfiguracje aranżacji wnętrza. Można też

fotele 2. i 3. rzędu całkowicie wyjąć, co jednak wymaga wysiłku fizycznego.
Silnik
Wysokoprężny silnik SsangYonga to zmodernizowana jednostka napędowa Mercedesa-Benza. Z pojemności 2,7 l osiąga moc 165 KM, ma 4 zawory w każdym cylindrze, doładowana jest turbosprężarką i zasilana układem common

rail. Zaletą tego silnika jest umiarkowane zużycie paliwa, które w mieście przy spokojnej jeździe nie przekracza 12 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Prowadzenie Rodiusa wymaga uwagi ze względu na gabaryty pojazdu. Pomaga w tym dobra widoczność z miejsca kierowcy i automatyczna, 5-biegowa skrzynia przekładniowa. Rodius ma wielowahaczowe zawieszenie przednich i tylnych kół, a

jego własności jezdne są zadowalające. Tłumienie nierówności drogi jest dobre, co pozytywnie wpływa na komfort jazdy. Dynamika pojazdu jest całkiem niezła. Z powodu trudnych warunków drogowych nie przeprowadzaliśmy jednak pełnych pomiarów czasu rozpędzania i hamowania. Centralnie umieszczona tablica przyrządów jest czytelna, jedynie fabryczne radio jest nieco skomplikowane w obsłudze. Z lewej strony kolumny kierownicy znajdują się przyciski włączania reduktora i wycieraczki tylnej szyby. Nie jest to wygodne miejsce. Hamulec postojowy uruchamiany jest nożnym pedałem, co wymaga przyzwyczajenia.
Podsumowanie
SsangYong stara się zapełnić rynkowe luki. Elegancko wykończony Rodius to jedyny van na naszym rynku ze stałym napędem na obie osie i dużym bagażnikiem. Z tych powodów idealnie nadaje się do przewożenia narciarzy w górskich kurortach. Ponieważ cena Rodiusa 4x4 jest dość wysoka, chętniej kupować go będą właściciele hoteli i pensjonatów niż nabywcy indywidualni.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 5/20 |
Pojemność skokowa (cm3): | 2696 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 165/2400 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 340/2400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 12,9 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | b.d. |
Prędkość maksymalna (km/h): | 186 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | b.d. |
Pojemność bagażnika (dm3): | 875 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 80 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 7,2/11,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 513 x 192 x 182 |
Rozstaw osi (cm): | 300 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 |
Cena wersji 5-drzwiowej (zł): | 123 600 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wnętrze przestronne z możliwością przesuwania lub wyjmowania foteli. |
Silnik | **** | Nowoczesny silnik wysokoprężny zasilany układem common rail. |
Poziom hałasu | b.d. | |
Hamulce | b.d. | |
Dynamika | **** | Jak na znaczną masę pojazdu i automatyczną skrzynie przekładniową dynamika jest całkiem niezła. |
Zużycie paliwa | **** | Umiarkowane zużycie paliwa |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Nowoczesna konstrukcja z wielowahaczowym zawieszeniem przednim i tylnym. |
Wyposażenie podstawowe | *** | Brak bocznych poduszek powietrznych. |
Wyposażenie seryjne:
SsangYong Rodius Elegance
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | 2 |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne | S |
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka | S |
Radio CD | S |
Czujniki parkowania | S |
s - wyposażenie seryjne
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?