SsangYong Rexton kontra Toyota Land Cruiser

Ryszard Polit
Fot. R. Polit:Koreański SsangYong Rexton ma solidną, ramową konstrukcję i dołączalny napęd z reduktorem.
Fot. R. Polit:Koreański SsangYong Rexton ma solidną, ramową konstrukcję i dołączalny napęd z reduktorem.
Po 50 latach obecności na rynku Land Cruiser stał się już niemal synonimem solidnej terenówki. Czy mało znany SsangYong Rexton ma szansę mu dorównać?

Fot. R. Polit:Koreański SsangYong Rexton ma solidną, ramową konstrukcję i dołączalny napęd z reduktorem.
Fot. R. Polit:Koreański SsangYong Rexton ma solidną, ramową konstrukcję i dołączalny napęd z reduktorem.

 

Konstrukcja mocnego i twardego samochodu terenowego ewoluuje w kierunku  pojazdu rekreacyjno-terenowego. Dla amatorów jazdy w terenie produkuje się jeszcze auta na solidnej ramie, ze sztywną tylną osią i reduktorem. Kunszt konstruktorów objawia się tym, by taki pojazd dobrze dawał

Fot. Toyota: Toyota Land Cruiser zdobyła już uznanie rynku. Ma stały napęd na obie osie. W wersji 5-drzwiowej ma przestronne wnętrze i spory bagażnik
Fot. Toyota: Toyota Land Cruiser zdobyła już uznanie rynku. Ma stały napęd na obie osie. W wersji 5-drzwiowej ma przestronne wnętrze i spory bagażnik – 620 l.

sobie radę na bezdrożach, a podczas jazdy po asfalcie zapewniał komfort i wygodę proporcjonalną do wysokiej ceny zakupu. Czy utytułowana Toyota Land Cruiser i koreański śmiałek - SsangYong Rexton - sprostają takim założeniom? Wybraliśmy wersje 5-drzwiowe napędzane silnikiem wysokoprężnym.  

 

Cechy szczególne

 

Oba pojazdy wyglądają poważnie i mają aspiracje spełniać wszelkie zachcianki swoich właścicieli. Nadwozie Rextona i Land Cruisera osadzono na ramie, co ma sugerować mocną konstrukcję. Wnętrze obu aut jest równie przestronne i wygodne. W Rextonie zwraca uwagę

Fot. R. Polit: 5-cylindrowy diesel 2,7 l/165 KM montowany w Rextonie zapewnia niezłą dynamikę, jest jednak dość głośny.
Fot. R. Polit: 5-cylindrowy diesel 2,7 l/165 KM montowany w Rextonie zapewnia niezłą dynamikę, jest jednak dość głośny.

nowoczesny, świetnie widoczny zestaw wskaźników. Za to Toyota jest autem zmontowanym precyzyjniej. Najistotniejsze różnice dotyczą jednak sposobu przeniesienia napędu. W Toyocie wykorzystano stały napęd na wszystkie koła z międzyosiowym mechanizmem różnicowym typu Torsen, rozdzielającym napęd w zależności od przyczepności kół danej osi. W Rextonie kierowca może wybrać rodzaj napędu -

Fot. Toyota: Land Cruiser to auto na każdą okazję i na każdą drogę. Pojazd napędzany wysokoprężnym 3 l/163 KM ma zbliżone czasy rozpędzania do Rexto
Fot. Toyota: Land Cruiser to auto na każdą okazję i na każdą drogę. Pojazd napędzany wysokoprężnym 3 l/163 KM ma zbliżone czasy rozpędzania do Rextona.

wyłącznie na tylne koła lub stały napęd na obie osie, w którym siła napędowa jest przenoszona na tylną oś, ale w przypadku wykrycia poślizgu kół, więcej momentu silnika kierowane jest na oś przednią. Podczas jazdy w terenie w obu pojazdach istnieje możliwość skorzystania z reduktora.

 

Silniki

 

Toyotę napędza wysokoprężny, 4-cylindrowy silnik o pojemności 3 l i mocy 163 KM zasilany układem common rail. Taki układ ma też diesel Rextona, który z pojemności 2,7 osiąga moc 165 KM, lecz przy 5 cylindrach. Obie jednostki napędowe mają podobny maksymalny moment

Fot. SsangYong: Wnętrze Rextona jest obszerne, a tablica przyrządów - czytelna.
Fot. SsangYong: Wnętrze Rextona jest obszerne, a tablica przyrządów - czytelna.

obrotowy, zbliżona jest też dynamika obu pojazdów. Silnik Toyoty zużywa jednak nieco więcej paliwa.

 

Wrażenia z jazdy

 

Własności jezdne na drodze asfaltowej obu pojazdów są całkiem niezłe, a zawieszenie dość skutecznie radzi sobie z naszymi drogami. Konstrukcja zawieszenia jest zbliżona - z przodu podwójne wahacze trójkątne, z tyłu sztywna oś z wzdłużnymi drążkami reakcyjnymi. Zakręty pewniej pokonuje

Fot. Toyota: Wnętrze Land Cruisera jest solidnie wykonane.
Fot. Toyota: Wnętrze Land Cruisera jest solidnie wykonane.

się Toyotą, która seryjnie wyposażona jest w układ kontroli trakcji ESP. Za dopłatą Land Cruiser dostępny jest z zawieszeniem pneumatycznym, umożliwiającym m.in. regulację prześwitu i w tej wersji komfort jazdy i własności jezdne są lepsze niż w Rextonie. Na uwagę zasługuje bardzo niski poziom hałasu w Toyocie, co pozwala na pokonywanie długich dystansów bez zmęczenia. Land Cruiser ma też skuteczniejszy układ hamulcowy. Oba

Fot. Toyota: Land Cruiser ma konstrukcję ramową ze sztywną osią tylną. Za dopłatą otrzymać można zawieszenie pneumatyczne.
Fot. Toyota: Land Cruiser ma konstrukcję ramową ze sztywną osią tylną. Za dopłatą otrzymać można zawieszenie pneumatyczne.

auta dobrze dają sobie radę w trudnym terenie, co w tym przypadku jest komplementem dla SsangYonga. 

 

Podsumowanie

 

W konfrontacji z doświadczonym kolegą SsangYong Rexton wypada całkiem nieźle. Właściciel Land Cruisera wraz z autem kupuje także prestiż tego modelu i ma możliwość większego wyboru opcji. SsangYong jest dopiero u progu ewentualnej kariery. Niższa cena auta koreańskiego wynika z uboższego wyposażenia standardowego.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

SsangYong Rexton

Toyota Land Cruiser  

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

 

+

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

SsangYong Rexton

Toyota Land Cruiser

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

5/20/wysokoprężny

4/16/wysokoprężny

Pojemność skokowa (cm3
)

2696

2982

Moc maksymalna (KM/obr/min)

165/4000

163/3400

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

340/1800

343/1600

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

12,5

12,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

10,1

9,6

Prędkość maksymalna (km/h)

177

165

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

b.d.

65

Droga hamowania od 100 km/h (m)

42,5

41,1

Pojemność bagażnika (dm3
)

580

620

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

80

87

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

7,4/10,7

8,1/11,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

472 x 187 x 176

481 x 179 x 187

Rozstaw osi (cm)

282

279

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

3/12

Cena (zł)

153 100

190 000

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

SsangYong Rexton

Standard

Toyota Land Cruiser

Luna

Poduszki powietrzne

2

6

Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół

napędzanych ASR

S/S

S/S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

-

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

S/S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio z CD

O

S

Klimatyzacja

S

S

Podgrzewane przednie fotele

S

-

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie