
Konstrukcja mocnego i twardego samochodu terenowego ewoluuje w kierunku pojazdu rekreacyjno-terenowego. Dla amatorów jazdy w terenie produkuje się jeszcze auta na solidnej ramie, ze sztywną tylną osią i reduktorem. Kunszt konstruktorów objawia się tym, by taki pojazd dobrze dawał

sobie radę na bezdrożach, a podczas jazdy po asfalcie zapewniał komfort i wygodę proporcjonalną do wysokiej ceny zakupu. Czy utytułowana Toyota Land Cruiser i koreański śmiałek - SsangYong Rexton - sprostają takim założeniom? Wybraliśmy wersje 5-drzwiowe napędzane silnikiem wysokoprężnym.
Cechy szczególne
Oba pojazdy wyglądają poważnie i mają aspiracje spełniać wszelkie zachcianki swoich właścicieli. Nadwozie Rextona i Land Cruisera osadzono na ramie, co ma sugerować mocną konstrukcję. Wnętrze obu aut jest równie przestronne i wygodne. W Rextonie zwraca uwagę

nowoczesny, świetnie widoczny zestaw wskaźników. Za to Toyota jest autem zmontowanym precyzyjniej. Najistotniejsze różnice dotyczą jednak sposobu przeniesienia napędu. W Toyocie wykorzystano stały napęd na wszystkie koła z międzyosiowym mechanizmem różnicowym typu Torsen, rozdzielającym napęd w zależności od przyczepności kół danej osi. W Rextonie kierowca może wybrać rodzaj napędu -

wyłącznie na tylne koła lub stały napęd na obie osie, w którym siła napędowa jest przenoszona na tylną oś, ale w przypadku wykrycia poślizgu kół, więcej momentu silnika kierowane jest na oś przednią. Podczas jazdy w terenie w obu pojazdach istnieje możliwość skorzystania z reduktora.
Silniki
Toyotę napędza wysokoprężny, 4-cylindrowy silnik o pojemności 3 l i mocy 163 KM zasilany układem common rail. Taki układ ma też diesel Rextona, który z pojemności 2,7 osiąga moc 165 KM, lecz przy 5 cylindrach. Obie jednostki napędowe mają podobny maksymalny moment

obrotowy, zbliżona jest też dynamika obu pojazdów. Silnik Toyoty zużywa jednak nieco więcej paliwa.
Wrażenia z jazdy
Własności jezdne na drodze asfaltowej obu pojazdów są całkiem niezłe, a zawieszenie dość skutecznie radzi sobie z naszymi drogami. Konstrukcja zawieszenia jest zbliżona - z przodu podwójne wahacze trójkątne, z tyłu sztywna oś z wzdłużnymi drążkami reakcyjnymi. Zakręty pewniej pokonuje

się Toyotą, która seryjnie wyposażona jest w układ kontroli trakcji ESP. Za dopłatą Land Cruiser dostępny jest z zawieszeniem pneumatycznym, umożliwiającym m.in. regulację prześwitu i w tej wersji komfort jazdy i własności jezdne są lepsze niż w Rextonie. Na uwagę zasługuje bardzo niski poziom hałasu w Toyocie, co pozwala na pokonywanie długich dystansów bez zmęczenia. Land Cruiser ma też skuteczniejszy układ hamulcowy. Oba

auta dobrze dają sobie radę w trudnym terenie, co w tym przypadku jest komplementem dla SsangYonga.
Podsumowanie
W konfrontacji z doświadczonym kolegą SsangYong Rexton wypada całkiem nieźle. Właściciel Land Cruisera wraz z autem kupuje także prestiż tego modelu i ma możliwość większego wyboru opcji. SsangYong jest dopiero u progu ewentualnej kariery. Niższa cena auta koreańskiego wynika z uboższego wyposażenia standardowego.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| SsangYong Rexton | Toyota Land Cruiser |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | | + |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | | + |
Wybrane dane techniczne:
| SsangYong Rexton | Toyota Land Cruiser |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 5/20/wysokoprężny | 4/16/wysokoprężny |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 2696 | 2982 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 165/4000 | 163/3400 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 340/1800 | 343/1600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 12,5 | 12,7 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 10,1 | 9,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 177 | 165 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | b.d. | 65 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 42,5 | 41,1 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 580 | 620 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 80 | 87 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 7,4/10,7 | 8,1/11,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 472 x 187 x 176 | 481 x 179 x 187 |
Rozstaw osi (cm) | 282 | 279 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 3/12 |
Cena (zł) | 153 100 | 190 000 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| SsangYong Rexton Standard | Toyota Land Cruiser Luna |
Poduszki powietrzne | 2 | 6 |
Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR | S/S | S/S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | - | S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S | S/S |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio z CD | O | S |
Klimatyzacja | S | S |
Podgrzewane przednie fotele | S | - |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?