Kontrowersyjny wygląd poprzednich modeli koreańskiego producenta był

najczęstszym argumentem podnoszonym przez przeciwników marki. Tym razem widać, że wzięto pod uwagę preferencje stylistyczne Europejczyków. Samochód został zaprojektowany tak, aby sprostać najnowszym trendom w segmencie SUV. Nadwozie zbudowane na zupełnie nowej płycie podłogowej jest nowoczesne i proporcjonalne. Chromowane elementy, dwukolorowe zderzaki, duże aluminiowe 18-calowe felgi czy podwójna końcówka wydechu sprawią, że SsangYoung będzie doskonale prezentował się na parkingu pod biurem. Natomiast zwiększony prześwit, osłony nadkoli i napęd na obie osie sprawią, że będzie on idealnym towarzyszem weekendowych wypraw.

Kabina nie sprawia wrażenia tak nowoczesnej jak wygląd zewnętrzny pojazdu. Dobrze doświetlone wnętrze to zestawienie twardych dobrze spasowanych plastików i czarnej skórzanej tapicerki. Fotele przednie są obszerne i wygodne. Tylna dzielona asymetrycznie kanapa posiada funkcję regulowania pochylenia oparcia zwiększającą komfort podróżowania. Uzupełnieniem praktycznych schowków, wieszaków i półeczek które znajdziemy wewnątrz kabiny jest bagażnik o pojemności 486 l, który poprzez złożenie oparcia tylnej kanapy możemy powiększyć do 1312 l.
Mało innowacyjna i nowoczesna deska rozdzielcza przypadnie do gustu kierowcom lubiącym szablonowe i proste rozwiązania. Obraz wnętrza psuje cyfrowy zegarek z lat osiemdziesiątych i przeciętnie grający radioodtwarzacz. Na szczęście producent podąża z duchem czasu i nie zapomniał o niezbędnych obecnie gniazdach USB i Aux in.
W ofercie producenta znajdziemy trzy wersje wyposażenia: Crystal, Quartz oraz Sapphire.
Silnik to najsłabsze ogniwo w tym modelu. Ogniwo, którego niestety na razie nie możemy wyeliminować, ponieważ producent oferuje tylko jedną jednostkę napędową. Pomimo obiecujących 175 KM i 360 Nm momentu obrotowego nie zachwyca ona kulturą pracy i odczuwalnymi osiągami. Głośną pracę jednostki rekompensuje niskie spalanie wynoszące średnio około 7 l/100 km i precyzyjnie pracująca 6-stopniowa skrzynia biegów. Gładko działająca

skrzynia biegów to w tym modelu istotna rzecz, ponieważ maksymalny moment dostępny jest tylko w przedziale od 2000 do 3000 obr./min. i aby go wykorzystać trzeba często zmieniać biegi.
Prześwit 180 mm, kąt natarcia 22,8º, kąt zjazdu 28,2º, kąt rampowy 18,5º oraz głębokość brodzenia 300 mm pozwolą nam bezpiecznie poruszać się po zabłoconych leśnych duktach. W aucie zabrakło reduktora, który był w poprzedniej generacji Korando, obecny natomiast tryb blokady napędu na wszystkie koła, pozwala na rozdzielenie mocy przy prędkościach nie przekraczających 45 km/h.
Przednie zawieszenie na kolumnach McPhersona oraz tylne wielowahaczowe sprawiają, że jazda dość wysokim (1647 mm) i ważącym prawie 1700 kg

pojazdem nawet z prędkościami autostradowymi jest stabilna i nie jest obarczona nadmiernymi przechyłami nadwozia. Do dobrze wyciszonego wnętrza dopiero przy prędkościach przekraczających 120 km/h zaczynają docierać bardziej dokuczliwe odgłosy opon i szumu opływającego nadwozie powietrza.
SsangYong Komando, którego najtańsza wersja kosztuje 86 800 zł, nie może się pochwalić siedmioletnią gwarancją jak KIA Sportage lub agresywną stylistyką Hyundaia ix35. Jeżeli jednak koreański producent będzie systematycznie wzbogacał swoją ofertę o kolejne modele, poszerzy gamę silnikową o nowocześniejsze jednostki i zainwestuje w umocnienie wizerunku marki, ma szanse znaleźć swoją niszę w segmencie SUV.
Wybrane dane techniczne **SsangYonga Komando i konkurentów:**
Marka / model | SsangYong Korando | Kia Sportage | Hyundai ix35 |
Wersja | Sapphire | XL | Premium |
Cena (zł) | 103 900 | 102 800 | 110 900 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (l) | 1998 | 1998 | 1995 |
Moc (KM) | 175 | 184 | 184 |
Moment obrotowy (Nm) | 360 | 383 | 383 |
Przyśpieszenie 0-100 km/h (s) | 10 | 9,8 | 10 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 179 | 194 | 194 |
Średnie spalanie (l/100km) | 6,4 | 6,0 | 6,0 |
Emisja CO2 (g/km) | 169 | 156 | 158 |
Skrzynia biegów | Manualna, 6-stopniowa | Manualna, 6-stopniowa | Manualna, 6-stopniowa |
Pojemność bagażnika (l) | 486 | 465 | 465 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
**więcej zdjęć SsangYonga Korando w
naszej galerii**
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?