Ostatnio karierę robią samochody osobowe z napędem na obie osie. Prekursorem był Audi Quattro wprowadzony na rynek w 1979 r., teraz taki napęd ma także Fiat Panda 4x4.
Lansowanie napędu na obie osie w autach osobowych wynika ze względów bezpieczeństwa. Samochód z takim napędem jest bardziej stabilny, szczególnie na śliskiej nawierzchni. Z tego

powodu we współczesnych autach stosuje się stały napęd na obie osie. Napęd dołączalny nie sprawdza się, gdyż zanim kierowca w sytuacji awaryjnej dołączy napęd na drugą oś, jest już za późno.
Poszczególni producenci stosują różne rozwiązania techniczne. Najpopularniejszym i najtańszym jest wykorzystanie sprzęgła wiskotycznego, pełniącego rolę międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Sprzęgło to samoczynnie rozdziela moment obrotowy silnika na

poszczególne osie w zależności od poślizgu kół przedniej i tylnej osi. Kapitalną zaletą tego sprzęgła jest możliwość rozdziału momentu obrotowego w szerokim zakresie - od zera do blisko 100%. Oznacza to, że w sytuacji poślizgu np. kół tylnej osi, niemal cały napęd jest kierowany na koła osi przedniej. Konkurencyjne rozwiązania, np. mechanizm różnicowy Torsen, może przenosić maksymalnie do 75% siły napędowej na jedną oś. Sprzęgło wiskotyczne wykorzystywane jest m. in. w Fiacie Panda. W autach rekreacyjno-terenowych sprzęgło to pełni rolę blokady klasycznego mechanizmu różnicowego. Wadą sprzęgła wiskotycznego jest opóźnienie w działaniu, które wynika z zasady pracy. Dlatego niektórzy

producenci, np. VW, Volvo, stosują bardziej wyrafinowane, ale droższe rozwiązania, np. sprzęgło Haldex.
Sprzęgło wiskotyczne składa się z zamkniętej obudowy w kształcie walca wypełnionej płynem magnetoreologicznym. W obudowie zamknięte są dwa rodzaje płytek: z nacięciami połączone są z wielowypustem wału i płytki z otworami współpracujące z rowkami w obudowie. Płytki umieszczone są na przemian i mogą się względem siebie osiowo przesuwać. Gdy nastąpi różnica obrotów między kołami przedniej i tylnej osi, dwa rodzaje płytek obracają się z różną prędkością, co doprowadza do gęstnienia płynu. Następuje więc wyrównywanie obrotów, a w przypadku dużej ich różnicy zanika poślizg sprzęgła i połączenie jest sztywne.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple Beats Flex żółty (MYMD2EE/A)
w zależności od tego, co robisz, słuchawki beats f…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Czarne
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
kup teraz

Beyerdynamic DT770 PRO 80Ohm
Najważniejsze cechy:• ergonomiczny kształt• przewó…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Złote
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116D…
Pirat drogowy w Lublinie