Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprzęgło - jak uniknąć przedwczesnego zużycia? Poradnik

Piotr Walczak
Sprzęgło - jak uniknąć przedwczesnego zużycia? Poradnik
Sprzęgło - jak uniknąć przedwczesnego zużycia? Poradnik
Największy wpływ na trwałość sprzęgła w samochodzie ma kierowca. Wystarczy przestrzegać kilku zasad, by uniknąć kosztownych napraw.
Sprzęgło - jak uniknąć przedwczesnego zużycia? Poradnik
Sprzęgło - jak uniknąć przedwczesnego zużycia? Poradnik

Sprzęgło w samochodzie odpowiada za rozłączanie silnika od układu napędowego. Dzięki niemu możemy mimo ciągłej pracy silnika zmieniać biegi, nie powodując przy tym uszkodzenia przekładni.

 

Naprawy sprzęgła są kosztowne, awaria tego elementu sprzyja też uszkodzeniom skrzyni biegów. Dlatego warto zadbać o sprzęgło. Nie jest to trudne, wymaga tylko kilku zmian w stylu jazdy.

 

Wysokie obcasy nie służą sprzęgłu

Pierwsza i najważniejsza rada mechaników, instruktorów ze szkół nauki jazdy i doświadczonych kierowców - podczas jazdy nie trzymamy nogi na sprzęgle. Jazda na tzw. półsprzęgle jest dopuszczalna tylko podczas manewrów na parkingu i ruszania.

 

- Często kobiety prowadzące auto, mające buty na wysokich szpilkach, mają tendencje do jazdy na półsprzęgle - mówi Grzegorz Leszczuk, mechanik samochodowy z Białegostoku.

Dodaje, że powoduje to ciągłe, delikatne wciskanie łożyska wyciskowego w sprężynę talerzową wycisku sprzęgła. W konsekwencji, po dłuższym okresie takiego zachowania, efektem jest skrócenie czasu użytkowania całego zespołu sprzęgła, bądź jego spalenie.

 

Spalenie sprzęgła przyspiesza zużycie

 

Co prawda, jedno przysmażenie okładziny zazwyczaj nie sprawia, że sprzęgło będzie do wymiany. Ale znacznie przyspieszy jego zużycie. Kilkukrotne powtórzenie może sprawdzić, że cały zespół będzie do wymiany

Często sprzęgło ulega uszkodzeniu bądź nadmiernemu zużyciu w sytuacjach bardzo gwałtownego ruszania z miejsca z piskiem opon. Niewskazane jest także tzw. palenie gumy. Należy też zwracać uwagę, aby nie jeździć z nie do końca opuszczonym hamulcem ręcznym. Wtedy nietrudno o spalenie sprzęgła. Jeżeli już do tego dojdzie, poznamy to po charakterystycznym swądzie w kabinie. Lepiej wtedy zatrzymać samochód i poczekać klikanaście minut aż cały zespół napędowy ostygnie. Jeśli i po tym czasie sprzęgło będzie się ślizgać, pozostaje udać się do mechanika.

 

Sprzęgło zawsze w podłogę

Należy pamiętać, aby przy zmianie biegów, pedał wciskać do końca, bo to kolejny element mający wpływ na żywotność sprzęgła. Warto sprawdzić, czy dywanik nie blokuje pedału. Pedał sprzęgła należy puszczać łagodnie i nie dodawać mocno gazu, jeżeli jedziemy na półsprzęgle.

 

Sprzęgło zużywa się bowiem najszybciej, gdy musi połączyć ze sobą wał korbowy i wał napędowy przy dużej różnicy prędkości obrotowej obu wałów. Mocne wciskanie gazu przy choćby lekko wciśniętym pedale sprzęgła właśnie do tego prowadzi.

Trzeba podkreślić, że żywotność sprzęgła jest bardzo różna w autach i zależy od konretnej marki oraz modelu. Oprócz wspomnianych umiejętności kierowcy, wpływ na okres eksploatacji ma sam konstruktor - ważne jest, jak trafnie dobrał siły przenoszone przez sprzęgło.

 

Średnio można przyjąć, cały zespół wytrzymuje od 40.000 do 100.000 km przebiegu, choć mogą być od tego duże odstępstwa. Sprzęgło w aucie jeżdżącym wyłącznie na dłuższych trasach może wytrzymać nawet tak długo, co okres eksploatacji samochodu.

Objawy awarii sprzęgła

Typowym sygnałem świadczącym o kończeniu się sprzęgła jest twardniejący pedał. Oznacza to nic innego, jak zużywanie się powierzchni styku łożyska oporowego ze sprężyną talerzową docisku. Często też po wciśnięciu pedału sprzęgła słyszymy dochodzący z okolic skrzyni biegów szum, który oznacza uszkodzone łożysko oporowe.

- Jeśli natomiast podczas redukcji biegu poczujemy, że mimo dodanego gazu samochód nam nie przyspiesza a obroty silnika zwiększają się to oznacza, że tarcza sprzęgła uległa zużyciu - mówi Grzegorz Leszczuk.

 

Typowy objaw zużycia to próba gwałtownego ruszenia z miejsca i brak reakcji samochodu. Niepokojące powinno być, po wrzuceniu piątego czy szóstego biegu podczas jazdy pod górkę, zwiększenie tylko obrotów silnika i brak przyspieszenia samochodu.

 

Wtedy obie tarcze sprzęgła ślizgają się zbyt mocno - to sygnał, że konieczna jest naprawa. Inny objaw to ruszanie samochodu dopiero, gdy prawie puściliśmy pedał sprzęgła. Zazwyczaj powinno to następować po delikatnym uniesieniu lewej nogi.

Nasilające się szarpanie pojazdu podczas ruszania to również powód do niepokoju, mogący świadczyć o problemach ze sprzęglem.

Wymiana sprzęgła oznacza demontaż skrzyni biegów

Najczęściej sprzęgło składa się z docisku, tarczy oraz łożyska, choć są odstępstwa od takiego składu zespołu. Koszt wymiany całego kompletu - co zdecydowanie jest polecane przy awariach - to rząd od 500 zł do 1200 zł. Ceny mogą być jednak wyższe, np. w przypadku dużych samochodów terenowych.

Przy okazji wymiany sprzęgła, co zawsze wiąże się z demontażem skrzyni biegów, warto sprawdzić łożysko oraz uszczelniacz wałka sprzęgłowego przekładni. Dobrze również przy okazji zdemontować koło zamachowe i obejrzeć uszczelnienie wału korbowego od strony skrzyni biegów, a w razie potrzeby je wymienić. W ukłądach napędowych, w których zastosowano dwumasowe koło zamachowe, należy koniecznie skontrolować jego stan i również w razie potrzeby wymienić.

Ze sprzęgłem nierozerwalnie związane są elementy sterowania. W starszych typach mechaniczne, czyli linka sprzęgła. Przy nowszych to już hydraulika, w skład której wchodzi pompa, przewody, wyprzęglik. Podczas napraw, dla pewności, nie zaszkodzi zwrócić uwagę właśnie na te elementy, gdyż może się okazać, że i tutaj potrzebna jest ingerencja fachowca.

 

Aby nie zniszczyć sprzęgła, pamiętaj:

 
- zawsze przy zmianie biegów wciskaj pedał sprzęgła do końca,
- nie prowadź samochodu, jadąc na półsprzęgle - po zmianie biegów zdejmij nogę z pedału,
- wsiadając za kierownicę, zakładaj najlepiej buty na płaskiej podeszwie - to ważne również ze względów bezpieczeństwa: klapki czy szpilki zdecydowanie odpadają, podobnie jak obuwie na wysokich koturnach,
- dodawaj gazu tylko wtedy, jeśli jesteś pewny, że hamulec ręczny został całkowicie opuszczony,
- ruszanie z piskiem opon może i wygląda efektownie, ale wpływa na szybsze zużycie sprzęgła,

- puszczaj sprzęgło łagodnie,

- przy wciśniętym sprzegle łagodnie obchodź się z pedałem gazu,

- unikaj ruszania z dwójki.**


Piotr Walczak


od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty