Sprzedaż spadnie?

(mp)
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Wszystko wskazuje na to, że sprzedaż nowych samochodów osobowych zacznie spadać. Mniej aut kupią zarówno klienci indywidualni, jak i firmy.

 

Od stycznia do końca kwietnia zarejestrowano w Polsce 113 106 nowych samochodów, co oznacza niemal 21 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2007 r. W samym kwietniu bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wzbogaciły się o 29 783 auta - o 14,32 proc. więcej niż w marcu.

 

Większa liczba nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w kwietniu do w dużej mierze rezultat wyprzedaży aut poprzedniego rocznika, prowadzonej intensywnie w pierwszym kwartale bieżącego roku.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

- Wiele wskazuje na to, że kolejny miesiąc nie będzie już tak dobry i to pomimo utrzymującej się dostępności samochodów starszych roczników oraz prowadzonych przez producentów kampanii promocyjnych. Informacje napływające z salonów dealerskich nie napawają optymizmem. Liczba klientów indywidualnych odwiedzających salony sprzedaży uległa drastycznemu obniżeniu, co już wkrótce może się negatywnie odbić na wynikach kolejnych miesięcy. Czas klientów instytucjonalnych jeszcze nie nadszedł. W większej ilości powinni pojawić się dopiero w drugiej połowie roku, a to oznacza, że wyniki rejestracji w najbliższych miesiącach mogą nie być zadowalające - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar.

 

Jego zdaniem wśród istotnych czynników oddziałujących na rynek w ostatnich miesiącach należy wymienić wzrost kosztów utrzymania samochodów, w tym drastycznie rosnące ceny paliw, zawirowania na rynku kredytowym wynikające ze wzrostu oprocentowania kredytów, spadek dochodów z funduszy inwestycyjnych, wzrost importu samochodów nowych i używanych młodszych roczników, a także, podsycane publikacjami prasowymi, rosnące oczekiwania klientów na dalsze obniżki cen samochodów wynikające z umacniania się kursu złotego.

 

- Malejące tempo wzrostu wyników skumulowanych daje podstawę do postawienia pytania, czy polski rynek zdoła wypracować prognozowany 15-procentowy wzrost w całym 2008 r. - stwierdza Wojciech Drzewiecki.

 

- Ożywieniu sprzedaży samochodów nowych mogłyby sprzyjać działania rządu. Postulowane przez branżę zmiany w systemie podatkowym (zarówno po stronie podatku akcyzowego, jak i podatku VAT), zgodne z tendencjami rozwijanymi w innych krajach Unii Europejskiej, zadziałałyby stymulująco na rozwój sprzedaży i to zarówno po stronie zwykłych konsumentów, jak i klientów instytucjonalnych. Niestety, rząd popełnia grzech zaniechania, który nie tylko może skutkować mizernym tempem rozwoju rynku, ale także zmniejszeniem zainteresowania naszym rynkiem inwestorów z branży.  

 

Rejestracje nowych samochodów (styczeń - kwiecień)

 

L.p.

Marka

Zarejestrowane

Zmiana

1.

Toyota

13 254

+ 14,09

2.

Skoda

11 285

+ 8,94

3.

Opel

10 990

+ 15,93

4.

Fiat

9 358

- 0,32

5.

Volkswagen

8 926

+ 54,70

6.

Ford

7 581

+ 19,69

7.

Renault

6 770

+ 31,89

8.

Peugeot

6 179

- 0,32

9.

Honda

5 034

+ 23,47

10.

Citroen

4 987

+ 12,29

11.

Kia

4 103

+ 55,18

12.

Nissan

3 472

+ 24,53

13.

Chevrolet

3 240

+ 22,31

14.

Suzuki

2 923

+ 39,46

15.

Hyundai

2 826

+ 165,10

 

Pozostałe

12 278

+ 27,67

 

Rezem

113 106

+ 20,86

Źródło: Samar

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty