Według danych CEP, w maju 2013 roku zarejestrowano w Polsce 22 548 samochodów osobowych, o 5,87% (-1 406 sztuk) mniej niż rok wcześniej i o 6,11% mniej niż w kwietniu.
Dane wykazują po pięciu miesiącach pogłębiający się spadek sprzedaży. W sumie, według CEP, od początku roku zarejestrowano w Polsce 122 286 samochodów osobowych, o 2,45% mniej w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku.
Według ACEA, Polska znajduje się na 9. pozycji wśród największych rynków Europy. Pozory jednak mylą. W rzeczywistości sytuacja nie wygląda tak optymistycznie. Prawdziwy stan polskiego rynku odzwierciedla indeks chłonności, czyli liczba aut zarejestrowanych w ciągu roku na 1 000 mieszkańców. W kwietniu wyniósł on w Polsce zaledwie 2,6 sztuk, co plasuje nasz kraj na 23. pozycji pośród 29 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat.
Przed Polską klasyfikowane są m.in. Czechy (5,0 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Słowacja (3,8 na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (8,8 na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł na koniec lutego 8,5 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.
W maju 2013 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 40%, co oznacza osłabienie w stosunku do kwietnia, gdy udział ten wyniósł 41%. Udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych w maju br. wyniósł 60%, oznacza to, że użytkownicy instytucjonalni kupili 13 471 aut. W 2013 r. (do końca maja) udział firm w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł ponad 54% (prawie 66 tys sztuk). Rok wcześniej udział ten wynosił 52,05%.
Choć zbliża się połowa roku nadal trudno przewidzieć, w jakim zakresie sprawdzi się prognoza opracowana pod koniec ubiegłego roku na cały rok 2013, ale już widać dominację spadkowego trendu sprzedaży.
Nie wiadomo także jak na tegoroczny rynek wpłyną planowane zmiany w przepisach podatkowych, które mają wejść w życie z początkiem przyszłego roku. Ministerstwo Finansów przewiduje, że Komisja Europejska zdecyduje w sprawie polskich ograniczeń w odliczaniu VAT od samochodów osobowych i paliwa w okresie od 2014 r. do końca 2018 r. nie wcześniej niż w sierpniu.
Pomimo wszystko nadal jest duża szansa na utrzymanie wyniku na ubiegłorocznym poziomie, pod warunkiem, że sytuacja gospodarcza nie ulegnie znacznemu pogorszeniu. Jeśli jednak stan polskiej gospodarki pogorszy się, wówczas sprzedaż może jeszcze spaść. Sytuacja ekonomiczna w Polsce jest bowiem czynnikiem decydującym o koniunkturze na rynku sprzedaży nowych samochodów.
Samochody używane
W maju 2013 roku zarejestrowano 62 839 samochodów osobowych. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy sprowadzono i zarejestrowano 272 028 aut, o 6,39% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Wzrost ten związany jest zapewne ze wspomnianą już zapaścią na rynku sprzedaży nowych samochodów dla klientów prywatnych. Część z nich w miejsce auta nowego, ale droższego, wybiera zakup taniego, używanego samochodu sprowadzonego z zagranicy.
Wśród sprowadzonych w 2013 roku aut nadal największą grupę stanowią samochody w wieku powyżej 10 lat. Ich udział utrzymuje się na poziomie około 50%. Samochody w wieku od 4 do 10 lat stanowią 43,68% importu, natomiast auta najmłodsze w wieku do 4 lat zaledwie ok. 6,64% importu.
Najpopularniejsze marki w 2013 w grupie aut używanych:
1 – Volkswagen (w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2013 roku zarejestrowano 41 771 aut; o 5,57% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku)
2 – Opel (29 450 sztuk; wzrost o 3,21%)
3 – Audi (23 411 sztuk, wzrost o 15,97%)
4 - Renault (22 918 sztuk: spadek o 4,46%)
5 – Ford (22 192 sztu; spadek o 1,04%)
Żródło: Samar
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?