Sprzedaż nowych samochodów. Najpopularniejsze marki i modele w styczniu 2022 roku

Mariusz Michalak
Fot. Toyota
Fot. Toyota
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w styczniu 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (grudnia 2021 roku).

W pierwszym miesiącu 2022 roku rynek nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t zanotował spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca 2021 roku, a także wobec poprzedniego miesiąca (grudnia 2021 roku). To siódmy z rzędu spadek sprzedaży r/r. 

Początek 2022 roku nie zmienił trudnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym, z którą rynek boryka się od prawie dwu lat. Do kwestii pandemii COVID-19, dostaw mikroprocesorów, czy zaburzeń w łańcuchu dostaw, które spowodowały ograniczenie dostępności aut w 2020 i 2021 roku, dochodzi obecnie galopujący wzrost kosztów utrzymania oraz kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. 

Podwyżki cen samochodów mogą wyhamować zakupy aut lub przekierować klienta indywidualnego na rynek pojazdów używanych (których ceny również rosną). Do tego dochodzą wysokie koszty eksploatacji związane z wysokimi cenami paliw oraz energii. 

Prognoza IBRM Samar na 2022 rok wynosi dla nowych samochodów osobowych 485 tys. szt., a dla nowych samochodów dostawczych - 73,5 tys. szt.

Sprzedaż nowych aut w styczniu 2022 roku

Jak podaje IBRM Samar, według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w styczniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 33 471 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 9,26% (-3 416 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 23,27% (-10 152 szt.) mniej niż w grudniu 2021 roku. 

Pięć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowała KIA – o 64,41%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Volkswagen, o 37,40%.

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w styczniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 28 976 samochodów osobowych, o 10,20% (-3 290 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 19,88% (-7 190 szt.) mniej niż w grudniu 2021 r

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła 2021 rok na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. 

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 117 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (160 samochody na 10 000 mieszkańców), Czechy (201 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (271 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w grudniu 2021 roku (ostatnie dostępne dane) 238 zarejestrowanych samochodów na  10 000 mieszkańców. 

W styczniu 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 32,2%. Udział firm osiągnął poziom 67,8%. 

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 19 635 aut. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Sprzedaż nowych aut. Kto liderem rynku w styczniu 2022 roku?

Trzy z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - KIA o 64,77%, największy spadek zanotował Volkswagen, o 38,80%. 

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W styczniu 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 5 728 aut tej marki, o 2,20% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 19,77%. 

Na pozycji wicelidera znalazła się KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 246 szt., o 64,77% więcej niż w styczniu 2021 roku. Udział marki wyniósł 11,20%. 

Na trzecim miejscu uplasowała się Skoda. Klienci czeskiego producenta zarejestrowali w styczniu 2022 roku 2 692 samochody, o 34,66% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,29%. 

Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 036 szt., o 38,80% mniej niż w 2021 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,03%.

Na piątej pozycji jest BMW. W styczniu 2022 r. zarejestrowano 1 590 aut tej marki, o 12,11% mniej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,49%. 

Sprzedaż nowych aut. Najczęściej kupowane modele aut w styczniu 2022 roku

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w styczniu 2022 roku była Toyota Corolla (1 679 szt.; +3,13% r/r), za którą uplasowała się Toyota RAV4 (1 117 szt.; +20,24% r/r) oraz VW T-Roc (1 100 szt. +8,59% r/r), następnie Toyota Yaris (935 szt.;-39,44/r), a za nią Skoda Octavia (912 szt.; -23,62% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest VW T-Roc (577 szt.; +12,92%), na drugim miejscu – Dacia Sandero (565 szt.; +418,35%), na trzecim – Toyota Yaris (499 szt.; -37,86%), na czwartym – Kia Sportage (457 szt.;-1,30%), a na piątym Hyundai Tucson – (388 szt.; +62,34%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (1 430 szt.; +24,02%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (792 szt.; -17,76%), na trzecim Toyota RAV4 (764 szt.; +25,25%), czwartym KIA Ceed – (641 szt.; +547,47%), a na piątym – VW T-Roc (523 szt.; +4,18%).

Źródło: IBRM Samar

Zobacz także: Tak prezentuje się Volkswagen ID.5

od 12 lat
Wideo

Inauguracja metro roweru

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty