Sprzedaż nowych samochodów. Jakie auta kupują Polacy?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w październiku 2022 r. zarejestrowano w Polsce 32 001 samochodów osobowych, o 2,37% (+742 szt.) więcej niż rok wcześniej
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w październiku 2022 r. zarejestrowano w Polsce 32 001 samochodów osobowych, o 2,37% (+742 szt.) więcej niż rok wcześniej Arkadiusz Wojtasiewicz
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w październiku 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (września 2022 roku).

Sprzedaż nowych samochodów. Czym powodowany jest wzrost sprzedaży nowych aut?

To drugi wzrost wyników miesięcznych po czternastu z rzędu miesiącach spadku sprzedaży r/r.

Nieco lepsze wyniki rejestracji to efekt zwiększonych dostaw. Producenci coraz lepiej radzą sobie z dostawami komponentów, chociaż ryzyko ponownego odcięcia dostaw, chociażby mikroprocesorów, wciąż jest wysokie. Poza tym, problemem pozostaje ograniczone zainteresowanie klientów zakupem aut. Rosnące ceny, wysoka inflacja, niepewna przyszłość, to wszystko czynniki wpływające na zmniejszającą się chęć „inwestycji” w nowy samochód.

Obserwowany od wielu miesięcy wzrost cen samochodów, a także wzrost stóp procentowych, przekładających się na rosnącą wysokość rat kredytów i leasingu, stanowią istotny czynnik hamujący proces zakupowy. Do tego dochodzi niepewna sytuacja polityczno-gospodarcza związana z trwającą od końca lutego wojną na Ukrainie.

Prognoza IBRM SAMAR na 2023 rok zakłada rejestrację 410 tys. samochodów osobowych oraz 59 tys. dostawczych o DMC do 3,5 tony.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w październiku 2022 roku zarejestrowano w Polsce 36 997 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 1,44% (+526 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 9,33% (-3 805 szt.) mniej niż we wrześniu 2022 roku. Dane skumulowane (399 663 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 8,96% (-39 344 szt.).

Cztery marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Mercedes – o 7,14%. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała Skoda, o 14,94%.

Sprzedaż nowych samochodów. Ile aut zarejestrowano w październiku.

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w październiku 2022 r. zarejestrowano w Polsce 32 001 samochodów osobowych, o 2,37% (+742 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 10,66% (-3 818 szt.) mniej niż w październiku 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 348 697 samochodów osobowych, o 7,89% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-29 868 szt.).

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego, biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła wrzesień 2022 roku na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 83 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (116 samochody na 10 000 mieszkańców), Czechy (140 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (185 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł we wrześniu 2022 roku (ostatnie dostępne dane) 167 zarejestrowanych samochodów na 10 000 mieszkańców.

W październiku 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 28,11%. Udział firm osiągnął poziom 71,89%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 23 005 aut. Udział klientów firmowych w 2022 roku wyniósł dotychczas 70,61%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Cztery z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Mercedes o 11,54%, największy spadek zanotował Opel, o 34,11%.

Sprzedaż nowych samochodów. Jakie auta wybieają Polacy?

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 60 600 aut tej marki, o 2,19% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,38%. Na pozycji wicelidera znalazła sięSkoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 33 812 szt., o 14,46% mniej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 9,70%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 28 767 samochodów, o 1,64% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,25%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 25 580 szt., o 12,37% mniej niż w 2021 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,34%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2022 r. zarejestrowano 22 870 auta tej marki, o 1,07% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,56%.

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla (17 485 szt.; -2,80% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (10 232 szt.; -20,61% r/r) oraz KIA Sportage (9 640 szt. +31,42% r/r), następnie Dacia Duster (9 223 szt.;-11,52% r/r), a za nią Toyota RAV4 (9 106 szt.;-9,86% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Dacia Duster (4 571 szt.;-2,41%), na drugim miejscu - Kia Sportage (4 429 szt.; +26,80%), na trzecim - Toyota Yaris (4 415 szt.;-17,52%), na czwartym – Toyota Yaris Cross (4 169 szt.; +8 963,04%), a na piątym – Hyundai Tucson (3 223 szt.-3,59%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (15 133 szt.; +4,51%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (7 874 szt.; -21,38%), na trzecim Hyundai i30 (6 678 szt.; +32,00%), czwartym – Toyota RAV4 (5 895 szt.; -16,87%), a na piątym – Toyota Yaris (5 817 szt.; -22,81%).

Źródło: IBRM Samar

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie