W sierpniu sprzedano w Polsce 17 824 nowe samochody osobowe. To jeden z najniższych miesięcznych wyników zanotowanych na przestrzeni ostatnich 10 lat. Gorzej było tylko w grudniu i sierpniu 1995 r., kiedy to nabywców znalazło odpowiednio 16 440 i 17 727 pojazdów.
Skumulowana sprzedaż w okresie ośmiu miesięcy bieżącego roku wyniosła 166 995 aut, o 29,0% (68 088 sztuk) mniej niż rok wcześniej. W tym samym czasie do Polski wjechało (tylko z innych krajów Unii Europejskiej) 575 481 aut używanych, sprowadzonych przez osoby prywatne i niezależne firmy.

To liczba o 30,8% większa niż w ubiegłym roku. W samym sierpniu 2005 roku import indywidualny używanych samochodów wyniósł 73 702 sztuki i był o 43,3% mniejszy niż rok wcześniej. Warto również zauważyć, że od początku roku z sieci placówek dealerskich, działających na terenie Polski, ubyły 23 punkty.
W czołowej dziesiątce rankingu popularności wszystkie marki zachowały swoje pozycje sprzed miesiąca. Liderem rynku pozostaje Skoda
z tegoroczną sprzedażą w wysokości 19 271 aut (o 34,9% mniej niż rok wcześniej), z czego 2 172 sztuki to wynik sierpniowy (spadek o prawie 3,8% w ciągu roku). Udział czeskiej marki w polskim rynku wynosi 11,5%.
Drugie miejsce należy do Toyoty
, która znalazła od początku roku 19 103 nabywców na swoje auta (spadek o 28,5%), w tym 2 142 osoby dokonały zakupu w ósmym miesiącu roku (spadek o nieco ponad 4,0%). Do japońskiej marki należy 11,4% rynku.
Na trzeciej lokacie uplasował się ponownie Fiat
, który w sierpniu sprzedał 1 653 auta (o 46,6% mniej niż przed rokiem), a licząc od początku roku - 16 774 sztuki. Sumaryczny wynik Fiata jest obecnie o 58,7% mniejszy w stosunku do ubiegłego roku. Udział w polskim rynku stanowi 10,0%.
Czwartą marką w rankingu jest Opel
z rezultatem skumulowanym po ośmiu miesiącach roku w wysokości 14 833 auta, o 35,8% mniejszym niż rok wcześniej. W sierpniu samochody Opla kupiło 1 454 klientów, o 20,8% mniej niż przed rokiem. Producent ten posiada obecnie 8,9% udziału w polskim rynku.
Zajmujący piąte miejsce Ford
sprzedał do końca sierpnia 13 397 aut, o 38,1% mniej niż przed rokiem, w tym 1 357 sztuk to wynik sprzedaży sierpniowej (spadek o 14,1%). Do Forda należy nieco ponad 8,0% rynku.
Trzy kolejne pozycje należą - niemal tradycyjnie - do producentów francuskich. Najwyżej notowany na polskim rynku jest Renault
- skumulowana sprzedaż marki wyniosła od początku roku 12 459 aut, o 44,8% mniej niż rok wcześniej (udział w rynku - 7,5%; sprzedaż w sierpniu 1 253 sztuki, spadek o 30,2%).
Na zakup samochodów Peugeot
zdecydowało się w ciągu ośmiu miesięcy roku 10 945 osób, o 31,2% mniej niż przed rokiem (6,6% udziału). W sierpniu auta ze znakiem lwa na masce kupiło 1 156 osób, co oznacza spadek w stosunku do ubiegłego roku o 12,4%.
Pierwszym producentem w czołówce polskiego rynku, który w sierpniowym podsumowaniu wyników wykazał wzrost sprzedaży jest Citroen
i to zarówno w ujęciu miesięcznym - wynik 1 146 sztuk jest o 103,2% większy niż rok wcześniej, jak i sumarycznym - 9 773 aut to o 18,1% więcej niż w analogicznym okresie 2004 roku. Rosnąca sprzedaż pozwoliła zwiększyć udział w polskim rynku z 3,5 do 5,9%.
Dziewiąte miejsce w rankingu zajmuje Volkwagen
ze sprzedażą na poziomie 7 827 sztuk, o 25,3% mniejszą niż przed rokiem (4,7% rynku). Sierpniowy rezultat w wysokości 913 sprzedanych aut wykazał spadek o prawie 9,8% w ciągu roku.
Czołówkę dziesięciu najpopularniejszych marek zamyka Honda
, która sprzedała od początku roku na polskim rynku 7 122 auta, o 2,3% mniej niż rok wcześniej, z czego 803 sztuki w sierpniu (spadek o 21,4%). Honda zwiększyła udział w polskim rynku z 3,1 do 4,3%.
Drugą dziesiątkę podsumowania otwierają Nissan
(5 012 sztuk, wzrost o 3,3%; w sierpniu 477 aut, 17,3% spadku) i SEAT
(4 742 sztuki, wzrost o 22,1%; w sierpniu - 351 sztuk, spadek o 5,1%).
Dynamiczne tempo wzrostu sprzedaży wykazują marki koreańskie: Chevrolet
- 177,0% (4 443 sztuki) i Kia
- 106,9% (2 960 sztuk) i Hyundai
- 50,6% (1 910 sztuk).
Słaby wynik sierpniowy tłumaczyć można częściowo tzw. sezonem ogórkowym. W czasie letnich wakacji sprzedaż najczęściej spada. Podobnie było i tym razem. Nie pomogły liczne opusty i rabaty oferowane przez generalnych importerów.
Sprzedaż w Polsce nowych samochodów osobowych z podziałem na marki:
Model | Sprzedaż | Zmiana (%) | |
styczeń - sierpień 2005 | styczeń - sierpień 2004 | ||
1. Skoda | 19 271 | 29 583 | - 34,86 |
2. Toyota | 19 103 | 26 726 | - 28,52 |
3. Fiat | 16 774 | 40 564 | - 58,65 |
4. Opel | 14 833 | 23 088 | - 35,75 |
5. Ford | 13 397 | 21 656 | - 38,14 |
6. Renault | 12 459 | 22 587 | - 44,84 |
7. Peugeot | 10 945 | 15 914 | - 31,22 |
8. Citroen | 9 773 | 8 274 | + 18,12 |
9. Volkswagen | 7 827 | 10 476 | - 25,29 |
10. Honda | 7 122 | 7 286 | - 2,25 |
11. Nissan | 5 012 | 4 852 | + 3,30 |
12. Seat | 4 742 | 3 883 | + 22,12 |
13. Chevrolet | 4 443 | 1 604 | + 177,0 |
14. Kia | 2 960 | 1 431 | + 106,85 |
15. Hyundai | 2 302 | 1 973 | + 16,68 |
16. Dacia | 2 049 | 0 | - |
17. Audi | 1 648 | 1 814 | - 9,15 |
18. Suzuki | 1 642 | 1 637 | + 0,31 |
19. Mitsubishi | 1 617 | 1 780 | - 9,16 |
20. Mercedes-Benz | 1 601 | 2 043 | - 21,63 |
Źródło: Samar
Za 50,4 mln zł będzie remontowana droga Polańczyk - Wołkowyja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?