Sprzedaż najgorsza od 10 lat!

(mp)
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Sprzedaż nowych samochodów w ciągu ośmiu miesięcy bieżącego roku wyniosła w Polsce 166 995 aut, o 29,0% mniej niż roku ubiegłym. W tym samym czasie, czyli od początku tego roku do naszego kraju wjechało 575 481 aut używanych.

W sierpniu sprzedano w Polsce 17 824 nowe samochody osobowe. To jeden z najniższych miesięcznych wyników zanotowanych na przestrzeni ostatnich 10 lat. Gorzej było tylko w grudniu i sierpniu 1995 r., kiedy to nabywców znalazło odpowiednio 16 440 i 17 727 pojazdów.

 

Skumulowana sprzedaż w okresie ośmiu miesięcy bieżącego roku wyniosła 166 995 aut, o 29,0% (68 088 sztuk) mniej niż rok wcześniej. W tym samym czasie do Polski wjechało (tylko z innych krajów Unii Europejskiej) 575 481 aut używanych, sprowadzonych przez osoby prywatne i niezależne firmy.

 

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

To liczba o 30,8% większa niż w ubiegłym roku. W samym sierpniu 2005 roku import indywidualny używanych samochodów wyniósł 73 702 sztuki i był o 43,3% mniejszy niż rok wcześniej. Warto również zauważyć, że od początku roku z sieci placówek dealerskich, działających na terenie Polski, ubyły 23 punkty.

 

W czołowej dziesiątce rankingu popularności wszystkie marki zachowały swoje pozycje sprzed miesiąca. Liderem rynku pozostaje Skoda
z tegoroczną sprzedażą w wysokości 19 271 aut (o 34,9% mniej niż rok wcześniej), z czego 2 172 sztuki to wynik sierpniowy (spadek o prawie 3,8% w ciągu roku). Udział czeskiej marki w polskim rynku wynosi 11,5%.

Drugie miejsce należy do Toyoty
, która znalazła od początku roku 19 103 nabywców na swoje auta (spadek o 28,5%), w tym 2 142 osoby dokonały zakupu w ósmym miesiącu roku (spadek o nieco ponad 4,0%). Do japońskiej marki należy 11,4% rynku.

Na trzeciej lokacie uplasował się ponownie Fiat
, który w sierpniu sprzedał 1 653 auta (o 46,6% mniej niż przed rokiem), a licząc od początku roku - 16 774 sztuki. Sumaryczny wynik Fiata  jest obecnie o 58,7% mniejszy w stosunku do ubiegłego roku. Udział w polskim rynku stanowi 10,0%.

Czwartą marką w rankingu jest Opel
z rezultatem skumulowanym po ośmiu miesiącach roku w wysokości 14 833 auta, o 35,8% mniejszym niż rok wcześniej. W sierpniu samochody Opla kupiło 1 454 klientów, o 20,8% mniej niż przed rokiem. Producent ten posiada obecnie 8,9% udziału w polskim rynku.

Zajmujący piąte miejsce Ford
sprzedał do końca sierpnia 13 397 aut, o 38,1% mniej niż przed rokiem, w tym 1 357 sztuk to wynik sprzedaży sierpniowej (spadek o 14,1%). Do Forda należy nieco ponad 8,0% rynku.

Trzy kolejne pozycje należą - niemal tradycyjnie - do producentów francuskich. Najwyżej notowany na polskim rynku jest Renault
- skumulowana sprzedaż marki wyniosła od początku roku 12 459 aut, o 44,8% mniej niż rok wcześniej (udział w rynku - 7,5%; sprzedaż w sierpniu 1 253 sztuki, spadek o 30,2%).

Na zakup samochodów Peugeot
zdecydowało się w ciągu ośmiu miesięcy roku 10 945 osób, o 31,2% mniej niż przed rokiem (6,6% udziału). W sierpniu auta ze znakiem lwa na masce kupiło 1 156 osób, co oznacza spadek w stosunku do ubiegłego roku o 12,4%.
Pierwszym producentem w czołówce polskiego rynku, który w sierpniowym podsumowaniu wyników wykazał wzrost sprzedaży jest Citroen
i to zarówno w ujęciu miesięcznym - wynik 1 146 sztuk jest o 103,2% większy niż rok wcześniej, jak i sumarycznym - 9 773 aut to o 18,1% więcej niż w analogicznym okresie 2004 roku. Rosnąca sprzedaż pozwoliła zwiększyć udział w polskim rynku z 3,5 do 5,9%.

Dziewiąte miejsce w rankingu zajmuje Volkwagen
ze sprzedażą na poziomie 7 827 sztuk, o 25,3% mniejszą niż przed rokiem (4,7% rynku). Sierpniowy rezultat w wysokości 913 sprzedanych aut wykazał spadek o prawie 9,8% w ciągu roku.

Czołówkę dziesięciu najpopularniejszych marek zamyka Honda
, która sprzedała od początku roku na polskim rynku 7 122 auta, o 2,3% mniej niż rok wcześniej, z czego 803 sztuki w sierpniu (spadek o 21,4%). Honda zwiększyła udział w polskim rynku z 3,1 do 4,3%.

Drugą dziesiątkę podsumowania otwierają Nissan
  (5 012 sztuk, wzrost o 3,3%; w sierpniu 477 aut, 17,3% spadku) i SEAT
(4 742 sztuki, wzrost o 22,1%; w sierpniu - 351 sztuk, spadek o 5,1%).

Dynamiczne tempo wzrostu sprzedaży wykazują marki koreańskie: Chevrolet
- 177,0% (4 443 sztuki) i Kia
- 106,9% (2 960 sztuk) i Hyundai
- 50,6% (1 910 sztuk).

 

Słaby wynik sierpniowy tłumaczyć można częściowo tzw. sezonem ogórkowym. W czasie letnich wakacji sprzedaż najczęściej spada. Podobnie było i tym razem. Nie pomogły liczne opusty i rabaty oferowane przez generalnych importerów. 

 

Sprzedaż w Polsce nowych samochodów osobowych z podziałem na marki:

 

Model

Sprzedaż

Zmiana (%)

styczeń - sierpień 2005

styczeń - sierpień 2004

1. Skoda

19 271

29 583

- 34,86

2. Toyota

19 103

26 726

- 28,52

3. Fiat

16 774

40 564

- 58,65

4. Opel

14 833

23 088

- 35,75

5. Ford

13 397

21 656

- 38,14

6. Renault

12 459

22 587

- 44,84

7. Peugeot

10 945

15 914

- 31,22

8. Citroen

9 773

8 274

+ 18,12

9. Volkswagen

7 827

10 476

- 25,29

10. Honda

7 122

7 286

- 2,25

11. Nissan

5 012

4 852

+ 3,30

12. Seat

4 742

3 883

+ 22,12

13. Chevrolet

4 443

1 604

+ 177,0

14. Kia

2 960

1 431

+ 106,85

15. Hyundai

2 302

1 973

+ 16,68

16. Dacia

2 049

0

-

17. Audi

1 648

1 814

- 9,15

18. Suzuki

1 642

1 637

+ 0,31

19. Mitsubishi

1 617

1 780

- 9,16

20. Mercedes-Benz

1 601

2 043

- 21,63

Źródło: Samar

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty