Sprzedaż aut. Te samochody klasy premium wybierają Polacy

Paweł Piątek
W ostatnim miesiącu 2022 roku liczba rejestracji była większa zarówno w stosunku do listopada minionego roku, jak i grudnia roku 2021. W grudniu ub.r. samochody klasy premium miały drugi po marcu najwyższy w historii udział w polskim rynku nowych samochodów osobowych.
W ostatnim miesiącu 2022 roku liczba rejestracji była większa zarówno w stosunku do listopada minionego roku, jak i grudnia roku 2021. W grudniu ub.r. samochody klasy premium miały drugi po marcu najwyższy w historii udział w polskim rynku nowych samochodów osobowych. Daimler
W ostatnim miesiącu 2022 roku liczba rejestracji była większa zarówno w stosunku do listopada minionego roku, jak i grudnia roku 2021. W grudniu ub.r. samochody klasy premium miały drugi po marcu najwyższy w historii udział w polskim rynku nowych samochodów osobowych.

Spis treści

Klasa premium. W kryzysie premium ma się nieźle

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w grudniu 2022 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 8 947 nowych samochodów osobowych klasy premium, o 20,08 proc. więcej niż w listopadzie ubiegłego roku oraz o 19,5 proc. więcej w zestawieniu z grudniem 2021 roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do baz danych 7 488 takich samochodów. W grudniu ub.r. auta klasy premium miały 24,3 proc. udziału w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce. To drugi po marcu ubiegłego roku (25,7 proc.) najwyższy wynik w historii. Łącznie w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 92 997 aut z wyższej półki, o 3,5 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim (89 832 egzemplarze). Wynik z 2021 roku jest też lepszy od osiągniętego przed pandemią w 2019 roku, gdy Polacy kupili i zarejestrowali 80 486 aut klasy premium. Wynik roczny segmentu w 2022 r. to również historyczny rekord. 

Dla porównania w grudniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 36 872 nowe samochody osobowe, o 1,95 proc. więcej niż rok wcześniej i o 7,83 proc. więcej niż w listopadzie ubiegłego roku. W 2022 roku zarejestrowano w Polsce 419 765 samochodów osobowych, o 6,03 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

- Rok 2022 rozpoczęliśmy ograniczoną podażą samochodów. Zakłócone kanały dostaw, brak surowców i komponentów przyczyniły się do wydłużenia oczekiwania na zamówione auto, stały się też kolejnym czynnikiem odpowiedzialnym za wzrost cen. Wraz z upływem czasu dostępność samochodów poprawiała się. Wzrost podaży obserwowano głównie na rynku marek premium i w segmencie samochodów elektrycznych, wszędzie tam, gdzie można było wygenerować większą marżę – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar. 

Klasa premium. Najpopularniejsze marki

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek za 2022 rok przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w naszym kraju 23 796 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 0,70 proc. mniejszym niż w roku 2021. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w ubiegłym roku to: „trójka" (3 363 szt.), przed X5 (3 354 szt.) oraz X3 (3 069 egzemplarzy).

Na drugiej pozycji zakończył miniony rok Mercedes. Od stycznia do grudnia 2022 roku producent ze Stuttgartu zarejestrował w naszym kraju 20 558 samochodów, o 5,09 proc. więcej (r/r). Rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec 2022 roku okazała się klasa GLC z 2 300 zarejestrowanymi autami, przed klasą C (2 129 egz.) oraz CLA (1 932 sztuki).

Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt w 2022 roku zarejestrował 19 323 osobowe samochody klasy premium. To rezultat o 1,84 proc. lepszy w porównaniu z sytuacją w roku poprzednim. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie styczeń-grudzień 2022 roku najlepiej sprzedawał się model Q5 (3 596 sztuk). Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q3 (3 103 sztuki), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi A3 (2 712 egzemplarzy).

Tuż za podium na koniec minionego roku było Volvo. W 2022 r. Polacy kupili i zarejestrowali 10 947 samochodów tej marki, o 0,61 proc. mniej niż w roku poprzednim. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (5 365 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (2 617 sztuk), które wyprzedziło model XC90 (1 299 egz.). 

W pierwszej dziesiątce zestawienia samochodów klasy premium największą stratę w grudniu 2022 (r/r) odnotowała Alfa Romeo (minus 46,99 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w tym miesiącu (rok do roku) może pochwalić się Lexus (308,1 proc.). Polacy kupili i zarejestrowali 857 aut tej marki wobec 210 w grudniu roku 2021. W całym minionym roku w TOP10 największą stratę odnotował…Lexus (minus 8,06 proc.). W tym gronie największym wzrostem wyrażonym w procentach może pochwalić się Porsche. Od stycznia do grudnia 2022 roku krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 2 998 aut tej marki, a wzrost liczby rejestracji rok do roku wyniósł 50,35 proc. W całym zestawieniu największy wzrost przypadł w udziale marce Aston Martin. W ubiegłym roku zarejestrowano 25 egzemplarzy, o 400 proc. (20 sztuk) więcej w zestawieniu z rokiem poprzednim. 

Klasa premium. Najpopularniejsze modele

W 2022 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (5 365 szt.). To już 14. rok z rzędu, gdy ten model był liderem rynku segmentu premium. Na drugiej pozycji w 2022 roku znalazło się Audi Q5 z 3 596 zarejestrowanymi egzemplarzami. Brąz przypadł w udziale BMW serii 3 (3 363 sztuki). 

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty