Sprzedaż aut. Nie widać końca załamania rynku

Stanisław Rochowicz
Jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR na podstawie danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła we wrześniu 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (sierpnia 2022 roku). Skumulowana liczba rejestracji po dziewięciu miesiącach 2022 r. jest jednak niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.
Jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR na podstawie danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła we wrześniu 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (sierpnia 2022 roku). Skumulowana liczba rejestracji po dziewięciu miesiącach 2022 r. jest jednak niższa od tej zanotowanej w 2021 roku. 123RF
Jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR na podstawie danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła we wrześniu 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (sierpnia 2022 roku). Skumulowana liczba rejestracji po dziewięciu miesiącach 2022 r. jest jednak niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.

Sprzedaż aut. Rynek samochodów o DMC do 3,5 T

To pierwszy wzrost wyników miesięcznych po czternastu z rzędu miesiącach spadku sprzedaży r/r. 

Obserwowany wzrost to głównie efekt realizacji zamówień złożonych pół roku, czy też nawet rok temu. Niestety nie oznacza on rzeczywistej poprawy sytuacji na polskim rynku motoryzacyjnym. Ta nadal nie wygląda najlepiej, a liczba nowych zamówień nie jest imponująca. 

Do problemów z dostępnością części i komponentów zaczynają dochodzić kłopoty związane z ograniczoną liczbą klientów. Obserwowany od wielu miesięcy wzrost cen samochodów, a także wzrost stóp procentowych, przekładających się na rosnącą wysokość rat kredytów i leasingu, stanowią istotny czynnik hamujący proces zakupowy. Do tego dochodzi niepewna sytuacja polityczno-gospodarcza związana z wojną na Ukrainie.

Prognoza IBRM SAMAR na 2022 rok zakłada rejestrację 430 tys. samochodów osobowych (-3,7%) oraz 63 tys. dostawczych (-14,7%). Sytuacja jest jednak dynamiczna i wynik na koniec roku może być odmienny od obecnie zakładanego.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, we wrześniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 40 802 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 5,76% (+2 223 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 6,07% (+2 335 szt.) więcej niż w sierpniu 2022 roku. Dane skumulowane (362 666 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 9,90%  (-39 870 szt.).

Sprzedaż aut. Kto sprzedaje więcej, a kto mniej?

Trzy marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Mercedes – o 6,02%. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała Skoda, o 20,15%.

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że we wrześniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 35 819 samochodów osobowych, o 8,26% (+2 732 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 6,11% (+2 061 szt.) więcej niż we wrześniu 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 316 696 samochodów osobowych, o 8,81% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-30 610 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła sierpień 2022 roku na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. 

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 56 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (103 samochody na 10 000 mieszkańców), Czechy (126 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (166 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w sierpniu 2022 roku (ostatnie dostępne dane) 146 zarejestrowanych samochodów na  10 000 mieszkańców.
 

Sprzedaż aut. Kupują głównie firmy

We wrześniu 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 26,57%. Udział firm osiągnął poziom 73,43%. 

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 26 302 auta. Udział klientów firmowych w 2022 roku wyniósł dotychczas 70,48%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Trzy z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Mercedes o 11,79%, największy spadek zanotował Opel, o 30,30%. 

Sprzedaż aut. Kto liderem?

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 55 352 aut tej marki, o 3,10% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,48%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 30 090 szt., o 19,67% mniej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 9,50%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 26 133 samochodów, o 2,37% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,25%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 23 313 szt., o 14,57% mniej niż w 2021 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,36%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2022 r. zarejestrowano 21 150 auta tej marki, o 3,34% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,68%. 

Sprzedaż aut. Najczęściej kupowane modele

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla (16 156 szt.; -1,20% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (9 145 szt.; -26,13% r/r) oraz KIA Sportage (8 998 szt. +31,30% r/r), następnie Toyota RAV4 (8 318 szt.;-10,86%/r), a za nią Dacia Duster (8 278 szt.; -16,20% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Dacia Duster (4 218 szt.;-3,76%), na drugim miejscu - Kia Sportage (4 144 szt.; +26,26%), na trzecim - Toyota Yaris (3 937 szt.;-24,45%), na czwartym – Toyota Yaris Cross (3 760 szt.), a na piątym – Hyundai Tucson (3 026 szt.-2,26%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (14 036 szt.; +7,69%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (6 812 szt.; -28,72%), na trzecim Hyundai i30 (6 238 szt.; +28,25%), czwartym – Toyota RAV4 (5 380 szt.; -17,54%), a na piątym – Toyota Yaris (5 208 szt.; -27,35%). 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty