Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprowadzasz auto? Sprawdź, ile zapłacisz w urzędach

redakcja.regiomoto
Sprowadzasz auto? Sprawdź, ile zapłacisz w urzędach
Sprowadzasz auto? Sprawdź, ile zapłacisz w urzędach
Kupując kilkuletni samochód w innym kraju Unii Europejskiej i rejestrując go w Polsce ciągle można zrobić dobry interes. Podpowiadamy, jak nie stracić czasu i nerwów na biurokratycznych procedurach.
Sprowadzasz auto? Sprawdź, ile zapłacisz w urzędach
Sprowadzasz auto? Sprawdź, ile zapłacisz w urzędach

Polacy nadal chętnie przywożą używane samochody z Zachodu. Jak podaje instytut Samar, przez pierwszych dziesięć miesięcy tego roku zarejestrowano w naszym kraju 675 tys. takich aut. Każdy z kierowców, którzy zdecydują się na zakup samochodu w innym państwie Unii, musi odwiedzić kilka urzędów, zgromadzić wiele różnych dokumentów i przede wszystkim wydać sporo pieniędzy na akcyzę i inne opłaty.

Pierwszy krok – Urząd Celny

Kupiliśmy używany pojazd w innym kraju UE. Pierwsze kroki kierujemy do Urzędu Celnego, aby złożyć deklarację celną. Mamy na to 14 dni od daty wprowadzenia pojazdu na terytorium Polski. Należy złożyć deklarację uproszczoną AKC-U we właściwym dla miejsca zameldowania urzędzie celnym.

Kolejny krok to zapłata podatku akcyzowego z tytułu zakupu samochodu osobowego (fachowo nazywa się to nabycie wewnątrzwspólnotowe). Obecnie obowiązują dwie stawki akcyzy na sprowadzane samochody, tj. 3.1 proc. dla pojazdów z silnikiem o pojemności skokowej do 2000 ccm i 18.6 proc. dla pojazdów z silnikiem o pojemności skokowej powyżej 2000 ccm.

- Wartość podatku naliczona jest od wartości samochodu wpisanej na umowie lub fakturze zakupu – podkreśla Marcin Czajka, z Wydziału Prawno-Organizacyjnego Izby Celnej w Białej Podlaskiej. Celnicy w ciągu pięciu lat od zapłaty podatku mogą sprawdzić, czy wartość auta podana na fakturze nie była zaniżona. Za ewentualne oszustwo grozi wysoka kara grzywny.

Wraz z deklaracją AKC-U należy złożyć wniosek o wydanie dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy (dla potrzeb rejestracji pojazdu). Do wniosku trzeba dołączyć kopię umowy kupna-sprzedaży pojazdu lub faktury, ksero dokumentu rejestracyjnego i tłumaczenia tych dokumentów. Oczywiście powinien je przygotować tłumacz przysięgły.

Aby załatwić formalności celne, nie trzeba pokazywać samochodu urzędnikom, można też skorzystać z pomocy pełnomocnika. Aby odebrać dokument potwierdzający zapłatę akcyzy, trzeba przedstawić dowód wpłaty podatku akcyzowego, ewentualne pełnomocnictwo i zaświadczenie dokonania opłaty skarbowej (17 zł).

W przypadku sprowadzenia auta np. ze Szwajcarii musimy się liczyć z zapłatą akcyzy i 22 proc. VAT. Podatek akcyzowy wchodzi do podstawy wyliczenia podatku VAT.
Po wykonaniu tych czynności należy zarejestrować pojazd w terminie 30 dni od dnia wprowadzenia go do Polski.

Drugi krok – Urząd Skarbowy

Jeżeli auto pochodzi z Unii Europejskie, sprawa jest prosta. W skarbówce musimy uzyskać zaświadczenie VAT 25 o zwolnieniu z zapłaty podatku VAT. Koszt opłaty skarbowej to 160 zł.

Trzeci krok – badanie techniczne

Sprowadzony samochód musi przejść standardowy przegląd techniczny na Stacji Kontroli Pojazdów. Kosztuje to 99 zł. Jeśli diagnosta nie wykryje usterek, wystawi dokument dopuszczający auto do ruchu na terenie Polski.

Czwarty krok – rejestracja samochodu

Samochód rejestrujemy w odpowiedniej jednostce urzędu miasta (miasta na prawach powiatu) lub starostwa powiatowego – najczęściej jest to wydział obsługi mieszkańców albo komunikacji.

Aby zarejestrować auto, będziemy potrzebowali szeregu dokumentów, które zgromadziliśmy podczas wędrówki po urzędach. Zaczynamy od wypełnienia wniosku o rejestrację (

pobierz wniosek o rejestrację pojazdu

). Jeśli samochód przyjechał do Polski bez tablic rejestracyjnych, należy wypełnić odpowiednie oświadczenie. Jeżeli w naszym imieniu przed urzędem występuje pełnomocnik, wówczas musimy wystawić mu stosowne pełnomocnictwo.

Urzędnikowi, który będzie rejestrował samochód, trzeba także przedstawić dowód własności auta (najczęściej umowę kupna-sprzedaży), dowód tożsamości właściciela lub właścicieli, dowód rejestracyjny, jeżeli samochód był zarejestrowany, dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony spoza Unii, dokument potwierdzający zapłatę akcyzy, jeżeli samochód osobowy został sprowadzony z państwa członkowskiego UE, zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzające uiszczenie podatku VAT, jeżeli pojazd przywieziono spoza Unii lub dokument stwierdzający brak tego obowiązku (VAT 25), uwierzytelnione tłumaczenia dokumentów obcojęzycznych, zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego, tablice rejestracyjne. Potrzebny będzie także dowód uiszczenia opłaty recyklingowej w wysokości 500 zł, pobieranej przez organ rejestrujący pojazd.

Za samą rejestrację też trzeba zapłacić. W przypadku samochodu osobowego jest to to 256 zło (dowody rejestracyjne - czasowy i stały, nalepki legalizacyjne i rejestracyjne, karta pojazdu, tablice).

Podliczamy koszty

Sprawdzamy, ile będzie kosztować sprowadzenie (bez kosztów transportu) i rejestracja w Polsce VW Golfa 1.6 w cenie 5000 euro. Dla uproszczenia przyjmujemy kurs 4 zł za 1 euro.
Koszt zakupu auta: 20 000 zł (taki przedstawiamy do deklaracji uproszczonej AKC-U)
Akcyza: 620 zł
Opłata skarbowa: 160 zł
Koszt przeglądu technicznego: 98 zł
Koszty rejestracji: 500 zł opłaty recyclingowej, 256 zł rejestracja
Tłumaczenie dokumentów: 200 zł
Znaczki skarbowe, pełnomocnictwa: 30 zł
Koszty rejestracji w Polsce 1835 zł.

Fot. Archiwum

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty