Sprowadzamy auto z Unii

Anna Jorgas
fot.  M. Piasta / FORUM
fot. M. Piasta / FORUM
Zanim wyjedziesz po używany samochód, warto wiedzieć, jak przeprowadzić go przez granicę, a potem bez kłopotów zarejestrować w Polsce. Tym bardziej, że właśnie zmieniają się przepisy.

Zanim wyjedziesz po używany samochód, warto wiedzieć, jak przeprowadzić go przez granicę, a potem bez kłopotów zarejestrować w Polsce. Tym bardziej, że właśnie zmieniają się przepisy.

 

Po kolei opisujemy jak samodzielnie sprowadzić samochód z Unii. I tu od razu pierwsza rada: jeśli nie znasz języka kraju, do którego się wybierasz, albo chociaż angielskiego - weź ze sobą kogoś, kto może pełnić rolę tłumacza.

 

Druga rada: jeśli chcesz kupić samochód w komisie, a nie umiesz sam ocenić jego stanu technicznego - weź ze sobą doświadczonego mechanika. W zagranicznych komisach stoją przeważnie auta już wyrejestrowane. Takim samochodem nie można pojechać do warsztatu, więc jego stan warto sprawdzić na miejscu.

fot.  M. Piasta / FORUM
fot. M. Piasta / FORUM

 

Wymeldowujemy samochód

 

Z umową kupna, dowodem osobistym i paszportem idziemy do urzędu rejestrującego. Tam wymeldowujemy auto z jego dotychczasowej ojczyzny. Za 150-170 euro kupujemy wyjazdowe tablice rejestracyjne (w Niemczech tzw. czerwone). Można na nich przekroczyć granicę i jeszcze jeździć do czasu rejestracji w Polsce. Jeśli auto nie ma już ważnej polisy OC, należy kupić nową. Najlepiej na miesiąc, za ok. 150 euro. Ubezpieczyciele zwykle lokują się tuż obok urzędów rejestrujących.

 

Pamiętaj o dowodzie

 

Od 25 grudnia 2007 do wniosku o polską rejestrację auta sprowadzonego z Unii niezbędny jest dowód rejestracyjny. Zmiany - wynikające z przepisów unijnych - mają utrudnić rejestrację pojazdów kradzionych. Jeśli jednak ktoś złożył wniosek o rejestrację przed 25 grudnia, zastosowanie będą miały dotychczasowe przepisy.

 

Upoważnienie dla kierowcy

 

Należy zadbać, aby urząd rejestracyjny za granicą wpisał nasze nazwisko w dowodzie rejestracyjnym albo zabrać od zbywcy upoważnienie do użytkowania pojazdu. Policja ma prawo żądać takiego upoważnienia od kierowcy auta zarejestrowanego za granicą, który w dowodzie rejestracyjnym nie jest wymieniony jako właściciel lub posiadacz. Policja powinna też honorować umowę kupna lub fakturę.

Teraz można pojechać na przejście graniczne. Tam trzeba być przygotowanym do ewentualnej kontroli dokumentów i auta.

 

Idziemy do tłumacza

 

Wszystkie polskie urzędy zażądają od nas oryginałów dokumentów i ich tłumaczeń na język polski. Cena usługi tłumacza przysięgłego to kwestia umowy, ale trzeba się przygotować na wydatek od 100 do 500 zł

 

Badamy auto przed rejestracją

 

Do zarejestrowania auta potrzebne będą pozytywne wyniki badania technicznego samochodu. Na stacji kontroli pojazdów dostaniemy dokument identyfikacyjny pojazdu i zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu. Koszt badania - ok. 200 zł

 

Płacimy akcyzę

 

W ciągu pięciu dni od przekroczenia granicy trzeba zgłosić sprowadzenie auta w urzędzie celnym, właściwym dla swojego miejsca zamieszkania. Tam składamy kopie dokumentów i deklarację AKC-U, w której trzeba podać m.in. cenę zakupu auta. Musi być ona przeliczona na złotówki po kursie z dnia zakupu, a nie dnia składania deklaracji.

 

Nasza rada: jeśli w urzędzie celnym pojawisz się później niż po 5 dniach, nie przyznawaj się do tego w deklaracji, bo zapłacisz karę. Lepiej wpisać jako dzień przekroczenia granicy datę późniejszą. Urząd raczej i tak tego nie sprawdzi.

 

Wysokość podatku akcyzowego zależy od pojemności silnika. Za samochody do 2 l zapłacimy 3,1 proc. ich wartości, a za pozostałe - 13, 6 proc. Wiek auta nie ma już znaczenia.

Oprócz podatku trzeba jeszcze zapłacić 17 zł opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia, że rozliczyliśmy się z akcyzy.

 

Nie płacimy VAT, ale…

 

Z urzędu skarbowego potrzebne będzie zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług. W tym celu wypełniamy formularz VAT-24 i wpłacamy 160 zł opłaty skarbowej. Do wniosku dołączamy oryginały i tłumaczenia umowy oraz dokumentów, a także zaświadczanie z urzędu celnego. Potem urząd wszystko nam zwróci, a samo zaświadczenie otrzymamy po kilku dniach na druku VAT-25.

 

Droga opłata wrakowa

 

Osoba sprowadzająca samochód z Unii musi uiścić 500 zł opłaty recyklingowej. Pieniądze trzeba wpłacić na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Banku Gospodarstwa Krajowego. Numer konta znajdziemy w wydziale komunikacji, a dowód wpłaty dołączamy do wniosku o rejestrację auta.

 

Rejestrujemy samochód

 

Wszystkie dokumenty i ich tłumaczenia oraz zaświadczenia otrzymane już w kraju składamy w wydziale komunikacji wraz z wnioskiem o rejestrację. Tu za wydanie nowych dokumentów i tablic rejestracyjnych zapłacimy w sumie ponad 240 zł. Po odebraniu tablic trzeba jeszcze wykupić polisę OC. Dopiero wtedy nasze auto stanie się pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego w Polsce.

 
  

Podstawa prawna: ** **

Art. 71-80 ustawy z  20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108 poz. 908 z późn. zm.)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie