Sprawa quadów oprze się o Unię

Edyta Golisz
Fot. Piotr Krzyżanowski
Fot. Piotr Krzyżanowski
Na najbliższej sesji Parlamentu Europejskiego, która rozpocznie się w Strasburgu 20 października, Krzysztof Hołowczyc, znany kierowca rajdowy i europoseł, skieruje do Unii Europejskiej interpelację w sprawie quadów.

 

To m.in. efekt publikacji prasowych dziennika "Polska" o tym, że w polskim prawie brakuje jednolitych przepisów dotyczących tych pojazdów. A jeździ nimi coraz więcej osób. I zdarza się wiele wypadków. Ile? Tego nie wiadomo, bo nikt nie prowadzi takich statystyk.

 

A polskie prawo jest w tej dziedzinie tak kuriozalne, że na wielkie i szybkie quady nie trzeba mieć kasku, a jeździć nimi mogą nawet dzieci ze zwykłą kartą motorowerową otrzymaną w szkole.

Fot. Piotr Krzyżanowski
Fot. Piotr Krzyżanowski

 

Krzysztof Hołowczyc postanowił pomóc w tym, by przepisy dla quadów zostały dostosowane do potrzeb.

- Każde działanie, które wpływa na poprawę bezpieczeństwa, jest ważne. Poruszyliście bardzo istotną kwestię braku bezpieczeństwa, więc się nią zająłem - mówi nam Hołowczyc.

W pierwszej kolejności zaalarmował Ministerstwo Infrastruktury.

 

Resort już zapowiedział, że przepisy zostaną zmienione.

- Są prowadzone prace, które mają doprowadzić do wydania nowych przepisów - zapewnia Tadeusz Jarmuziewicz, sekretarz stanu w ministerstwie. - Przewidziane są nowe regulacje dotyczące czterokołowców. Chodzi między innymi o obowiązek używania kasków. Pracujemy też nad nowymi zasadami uzyskiwania uprawnień do kierowania czterokołowcami - dodaje Jarmuziewicz.

 

Nie wiadomo jeszcze, kiedy nowe przepisy wejdą w życie. Ale wszystko wskazuje na to, że gdy tak się stanie, ci, którzy chcą jeździć quadami, będą musieli zdobyć osobne prawa jazdy. Będzie to poprzedzone kursami i egzaminami.

 

Drugi bardzo ważny krok, na który zdecydował się europoseł Hołowczyc, to interpelacja na temat quadów w Parlamencie Europejskim. Hołowczyc złoży ją jeszcze w tym miesiącu, na sesji europarlamentu. Napisał w niej m.in., że liczba quadów wzrasta lawinowo, a prawodawstwo niektórych krajów członkowskich Unii Europejskiej nie reguluje zasad ich rejestracji i użytkowania.

 

"Jakie działania skutkujące wprowadzeniem stosownych zmian do prawa o ruchu drogowym w krajach członkowskich może podjąć Komisja?" - pyta w dokumencie Hołowczyc.

Unia Europejska będzie musiała odnieść się do tego pytania.

 

- Zbada, jak regulacje prawne dotyczące quadów są rozwiązane w państwach członkowskich - tłumaczy Robert Sroka, asystent europosła Krzysztofa Hołowczyca. I wyjaśnia, że jeśli Unia uzna to za niezbędne, to może nawet rozpocząć prace nad regulacjami, które po wejściu w życie będą obowiązywać we wszystkich krajach członkowskich.

 

Policja jest za.

- Nowe uregulowania o quadach są potrzebne - mówi mł. insp. Marek Konkolewski z Komendy Głównej Policji. - Ale trzeba też pamiętać, że nawet najlepsze przepisy nie zastąpią zdrowego rozsądku kierowców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty