Sportowa limuzyna

Maciej Pobocha
BMW serii 3 ma ponad 30-letnią tradycję. Obecna, piąta już generacja tego modelu oferowana jest od 2005 r. To samochód dla osób ze sportową żyłką, ceniących jednocześnie prestiż i komfort podróżowania.

BMW serii 3 po raz pierwszy wprowadzono na rynek w 1975 r. Model znajdujący się obecnie w sprzedaży jest dłuższy i szerszy od swoich poprzedników, ma też większy rozstaw osi. Udało się

Fot. BMW
Fot. BMW

dzięki temu wygospodarować więcej miejsca we wnętrzu, zwłaszcza na tylnej kanapie. Bagażnik serii 3 sedan ma 460 l. Można go powiększyć składając oparcia tylnej kanapy.

"Trójka" może być wyposażona w aktywny układ kierowniczy. Przy niższych prędkościach zapewnia on bardziej bezpośrednie przełożenie, a przy większych następuje redukcja przełożenia, dzięki czemu kierowca lepiej "czuje" drogę. Poza tym podczas hamowania np. na częściowo mokrym asfalcie, układ kierowniczy samoczynnie stabilizuje tor jazdy.

Fot. BMW
Fot. BMW

W opcji znajduje się też aktywny tempomat. Za pomocą radarowego czujnika odstępu rozpoznaje on dystans od poprzedzającego pojazdu i dostosowuje do niego prędkość i odstęp. Dzięki tej funkcji żądana prędkość jest osiągana, utrzymywana na stałym poziomie i ewentualnie redukowana w sposób samoczynny.

Klient ma również możliwość zakupu reflektorów biksenonowych z opcjonalną funkcją adaptacyjnego oświetlenia zakrętów. Podczas wchodzenia w łuk światło podąża za nim ułatwiając obserwowanie drogi.

Pod maską serii 3 może pracować jeden z sześciu silników benzynowych: 2,0 l/143 KM, 2,0 l/170 KM, 3,0 l/218 KM, 3,0 l/272 KM, 3,0 l/306 KM i najmocniejszy 4,0 l/420 KM (w usportowionej odmianie M3). Do wyboru jest też pięć diesli: 2,0 l/143 KM, 2,0 l/177 KM, 3,0 l/197 KM, 3,0 l/231

Fot. BMW
Fot. BMW

KM i podwójnie doładowany 3,0 l/286 KM. Silniki standardowo współpracują z 6-stopniową, ręczną skrzynią biegów. Z najmocniejszym dieslem skonfigurowana jest automatyczna, 6-biegowa przekładnia z możliwością ręcznej zmiany biegów.

Napęd - tradycyjnie dla BMW - przekazywany jest na tylną oś. Dostępne są też wersje z napędem na obie osie xDrive. Standardowo, na suchej nawierzchni, moc przenoszona jest w 40 proc. na przednie koła, a w 60 proc. na tylne. Gdy system wykryje poślizg, automatycznie rozkłada siły pomiędzy osie w takiej proporcji, aby zapobiec pod- lub nadsterowności pojazdu.

W 2006 r. BMW serii 3 zdobyło tytuł "World Car of the Year". Przyznało go jury złożone z 46 dziennikarzy z branży samochodowej. W ocenie brano pod uwagę m.in. design, osiągi, prowadzenie, komfort i funkcjonalność samochodu.

W ubiegłym roku sprzedano w Polsce 724 egzemplarze BMW serii 3.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty