Sportage po raz trzeci

Tomasz Szmandra
Trzecia generacja Kii Sportage jest większa, ładniejsza i lepiej wyposażona. Atutem nowego modelu ma być też niewygórowana cena. Rynkowy debiut koreańskiego SUV-a zaplanowano po wakacjach

Trzecia generacja Kii Sportage jest większa, ładniejsza i lepiej wyposażona. Atutem nowego modelu ma być też niewygórowana cena. Rynkowy debiut koreańskiego SUV-a zaplanowano po wakacjach

Fot. Kia
Fot. Kia

Sportage należy do rodziny SUV-ów, czyli aut mającym z założenia sprawnie poruszać się także poza asfaltowymi drogami, ale niekoniecznie w trudniejszym terenie.  W przypadku tego modelu, jazdę po nieutwardzonych trasach ułatwia zwiększony prześwit, odpowiednio zestrojone zawieszenie i napęd na obie osie.

Pierwszą generacja Sportage’a  udowodniła, że kompaktowe auta z napędem na obydwie osie muszą wcale nie być drogie. Druga - że przystępna cena nie zawsze oznacza kiepską jakość. I właśnie dzięki tym zaletom model ten stał się jednym z najchętniej kupowanych samochodów w tej klasie.

Trzecia generacja, która oficjalnie zadebiutowała na salonie samochodowym w Genewie  jest dłuższa, niższa i szersza od poprzednika. Ma także większy prześwit i największy w tym segmencie rozstaw kół. Nowy Sportage jest wyraźnie smuklejszy oraz "lżejszy" w porównaniu z modelem poprzednim. Obniżenie współczynnika oporu aerodynamicznego Cd do 0,37 (w porównaniu z 0,40 poprzednio) i masy własnej pojazdu o 91 kilogramów podniosło ogólny komfort jazdy oraz wpłynęło na zmniejszenie zużycia paliwa.

 

Fot. Kia
Fot. Kia

Za wygląd najnowszego Sportage’a odpowiedzialny jest Peter Schreyer - doświadczony stylista, wcześniej  pracujący dla Audi. Natomiast zmiana wymiarów nadwozia zaowocowała wiekszą przestronnością wnętrza, a wysunięcie w rogi nadwozia kół poprawiło stabilność i właściwości trakcyjne samochodu. Dynamiczna sylwetka auta prezentuje się bardzo nowocześnie, z kolei charakterystyczny aluminiowy grill to cecha wyróżniająca wszystkie nowe projekty koreańskiego koncernu. Model Sportage został zaprojektowany na nowej płycie podłogowej, którą dzieli z Hyundaiem  ix35. Obydwa auta są zresztą produkowane w tej samej fabryce w Żylinie na Słowacji.

W ofercie znajdą się zarówno wersje z napędem na przód jak mi 4x4. Elektroniczny układ napędowy  odbiera informacje o pracy i prędkości obrotowej wszystkich kół. Kiedy jedno lub oba przednie koła tracą przyczepność, system automatycznie przekazuje do 50 proc. mocy silnika na tylną oś umożliwiając płynna jazdę. Napęd 4x4 załącza się automatycznie bez udziału kierowcy. W razie konieczności kierowca może zablokować napęd na cztery koła korzystając z przełącznika zamontowanego w kokpicie. W tym trybie, działającym tylko przy niskich prędkościach, moc rozdzielana jest w stosunku 50/50 pomiędzy koła przednie i tylne. Kiedy prędkość jazdy wzrasta powyżej 30 km/h, blokada jest automatycznie rozłączana, a napęd przenoszony jest na przednią oś.

Fot. Kia
Fot. Kia

Pełna gama modelowa nowego Sportage wejdzie do sprzedaży na rynkach Europy w drugiej połowie roku i obejmować będzie (zależnie od lokalnych potrzeb i preferencji) pojazdy z napędem na jedną lub obie osie, oraz cztery silniki (dwa benzynowe 1,6 i 2,0 l i dwa wysokoprężne 1,7 i 2,0 l o mocach od 115 do 161 KM). Trzecia generacja  miejskiego SUV-a   zużywa przy tym mniej paliwa i emituje jeszcze mniej dwutlenku węgla do atmosfery.  Jednostki o niższej pojemności skokowej, wyposażone w system ISG, emitują maksymalnie 138 g/km CO2. Wszystkie jednostki napędowe mogą współpracować z  manualnymi lub automatycznymi skrzyniami biegów.

Pierwsze egzemplarze nowego Sportage trafią do salonów sprzedaży w Polsce pod koniec lata bieżącego roku. Ceny aktualnie oferowanego modelu zaczynają się od 69 900 zł. (za wersję z silnikiem 2,0 l/142 KM.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Pirat drogowy w Lublinie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie