Spór o obwodnicę Trójmiasta

Tomasz Falba - Dziennik Bałtycki
Fot. Adam Warżawa: Samorządowcy i GDDKiA kłócą się o budpowę obwodnicy, a kierowcy stoją w korkach.
Fot. Adam Warżawa: Samorządowcy i GDDKiA kłócą się o budpowę obwodnicy, a kierowcy stoją w korkach.
Udostępnij:

Kto ma zbudować obwodnicę północną Trójmiasta? Samorządowcy mówią, że państwo. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), że samorząd. Tracą kierowcy, bo muszą stać w korkach.

 

O budowie obwodnicy północnej Trójmiasta mówi się od lat sześćdziesiątych. Droga ta ma być przedłużeniem obecnej obwodnicy Gdańska, Sopotu i Gdyni. Omijając od północy Rumię i Redę dochodzić ma do drogi wojewódzkiej nr 216 (Reda-Władysławowo) i krajowej

Fot. Adam Warżawa: Samorządowcy i GDDKiA kłócą się o budpowę obwodnicy, a kierowcy stoją w korkach.
Fot. Adam Warżawa: Samorządowcy i GDDKiA kłócą się o budpowę obwodnicy, a kierowcy stoją w korkach.

"szóstki" (Trójmiasto-Szczecin).

 

Po wybudowaniu byłoby to bardzo ważne połączenie. To właśnie głównie tą drogą jeździliby w sezonie, na plaże Półwyspu Helskiego, turyści z całej Polski. Dzięki temu odkorkowałoby się skrzyżowanie "szóstki" z "dwieście szesnastką" w Redzie i kierowcy nie musieliby stać tam w wielogodzinnych korkach.

 

Szacuje się, że budowa obwodnicy północnej Trójmiasta kosztować będzie około 500 mln złotych. Jak się okazuje, to właśnie cena jest główną przeszkodą, dla której droga ta nie może powstać. Trwa bowiem spór o to, kto miałby wyłożyć tak ogromne pieniądze.

W planowanie budowy obwodnicy zaangażował się samorząd województwa. Powstało nawet studium jej przebiegu. Samorządowcy chcą jednak, aby droga ta została zaliczona do krajowych, a jej realizacją zajęła się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

- Zgodnie z ustawą o drogach publicznych obwodnice dużych aglomeracji są drogami krajowymi - wyjaśnia Włodzimierz Kubiak, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku. - Dziwię się, że GDDKiA nie chce tego uznać.

GDDKiA także powołuje się na ustawę o drogach publicznych. Tyle tylko, żeby udowodnić, że budowa obwodnicy to nie jej sprawa. Zdaniem Franciszka Rogowicza, dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA, obwodnica nie może być drogą krajową, bo po wybudowaniu nie będzie spełniać norm przewidzianych dla tego typu szos.

- Takie normy spełnia natomiast trasa lęborska, która połączy Lębork z Gdańskiem - mówi Rogowicz. - I to jej budowa jest dla nas w tej chwili najważniejsza.

 

Samorządowcy nie zamierzają jednak składać broni. Budowę obwodnicy północnej Trójmiasta wpisali na razie do programu rozwoju dróg wojewódzkich. Chcą aby powstała w latach 2009-2015.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #3

Makita

Makita HP457DWE

911,99 zł658,00 zł-28%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie