Spokojnie, to tylko awaria

Tomasz Jackowski
Fot. DaimlerChrysler: Najnowszy raport TÜV przyniósł zaskakujące informacje. Samochody psują się znacznie częściej niż jeszcze 10 lat temu.
Fot. DaimlerChrysler: Najnowszy raport TÜV przyniósł zaskakujące informacje. Samochody psują się znacznie częściej niż jeszcze 10 lat temu.
Publikowany co roku przez TÜV raport awaryjności samochodów badanych podczas przeglądów w Niemczech przyniósł zaskakujące informacje.

Samochody psują się znacznie częściej niż jeszcze 10 lat temu.

 

Raport TÜV 2007 powstał na podstawie wyników przeglądów głównych, w czasie których sprawdzane jest ponad 100 punktów pojazdu. W ubiegłym roku TÜV (niemieckie Stowarzyszenie  Nadzoru Technicznego) zbadało 7 005 804 samochodów. Okazało się, że średnia awaryjność 2-3 letnich aut jest prawie o 2/3 większa niż 10 lat temu.

 

Albo Niemcy przestali dbać o samochody, albo producenci tworzą coraz mniej trwałe auta. Tylko w przypadku 48,3% pojazdów inspektorzy nie mieli żadnych uwag. 33,5% aut wymagało małych

Fot. DaimlerChrysler: Najnowszy raport TÜV przyniósł zaskakujące informacje. Samochody psują się znacznie częściej niż jeszcze 10 lat temu.
Fot. DaimlerChrysler: Najnowszy raport TÜV przyniósł zaskakujące informacje. Samochody psują się znacznie częściej niż jeszcze 10 lat temu.

poprawek, a 18,2% musiało zostać naprawionych ze względu na usterki oświetlenia, hamulców i układu jezdnego.

 

Zwycięzcy i przegrani

 

Wśród samochodów najmłodszych, do trzech lat, średnia usterkowość wynosi 5,9%. Najmniej awaryjnym samochodem w tej grupie okazał się Opel Meriva z wynikiem 1,8%. W grupie samochodów 4-5 letnich bryluje Porsche 911, które miało wady w 3,7% przypadków przy średniej wynoszącej 10,7%. W obu grupach najczęściej psuła się KIA Carnival.

 

Polska jeszcze długo bez swojego raportu

 

Nie wydaje się byśmy mogli liczyć na przeprowadzenie testu awaryjności samochodów użytkowanych w Polsce. Brak jednolitych procedur weryfikujących usterki jest największym problemem. Nawet optymistom trudno wyobrazić sobie by wiarygodnym źródłem informacji mogły być stacje kontroli pojazdów.

 

- Można spróbować stworzyć raport na podstawie danych zgłaszanych przez dealerów, którzy dokonują napraw gwarancyjnych aut 2-3 letnich, jednak koncerny samochodowe nie chcą ujawniać takich informacji - mówi Adam Karpiński szef departamentu napraw powypadkowych w Inter Cars. Póki co, pozostaje nam bazować na wiedzy gromadzonej przez niemieckich inżynierów.

 

Raport TUV 2007 uwzględnia wyniki wszystkich przeglądów generalnych przeprowadzonych między lipcem 2005 r. a czerwcem 2006 przez ośrodki testowe TUV, zgodnie z Art. 29 niemieckiej Ustawy o dopuszczeniu osób i pojazdów do ruchu drogowego (StVZO). 

 

Zwycięzcy i przegrani w poszczególnych grupach wiekowych wg Raportu TÜV 2007

 

Samochody 2- i 3-letnie (przeciętna usterek 5,9%, 1,19 mln aut)

1. Opel Meriva 1,8%
2. Ford Fusion 2,6%
3. Honda Jazz 2,8%

...
110. ChryslerPT Cruiser 11,4%
110. Seat Alhambra 11,4%
112. Volkswagen Sharan 11,5%
113. Kia Carnival 25,1%

 

Samochody 4- i 5-letnie (przeciętna usterek 10,7 %, 1,16 mln aut)

1. Porsche 911 (996) 3,7%
2. Subaru Forester 4,2%
3. Audi A4 4,3%

...
105. Renault Laguna 21,2%
106. Chrysler Voyager 22,6%
107. Kia Carnival 33,9%

 

Samochody 6- i 7-letnie (przeciętna usterek 15,8%, 1,26 mln aut)

1. Toyota RAV4 4,8%
2. Porsche Boxster 5,4%
2. Toyota Yaris 5,4%

...
94. Ford Ka 25,4%
95. Renault Twingo 27,1%
96. Chrysler Voyager 30,5%

 

Samochody 8- i 9-letnie (przeciętna usterek 21,4%, 1,1 mln aut)

1. Porsche Boxster 6,2%
2. Porsche 911 6,8%
3. Mercedes SL 8,1%

...
80. Citroën ZX 30,9%
81. Chrysler Voyager 31,0%
82. Renault Twingo 35,7%

 

Samochody 10- i 11-letnie (przeciętna usterek 26,3%, 0,83 mln aut)

1. Porsche 911 (993) 6,5%
2. Mercedes SL 7,8%
3. Mazda MX-5 13,8%

...
55. Renault Twingo 36,1%
56. Seat Toledo 36,8%
57. Renault Espace 37,7%

 

Złomu nie importujemy

 

Do Polski najczęściej importowane są ostatnio samochody 6-7 letnie. W pierwszym kwartale 2007 roku sprowadzono do Polski niemal 100 000 takich samochodów (46,71% tegorocznego importu). W tej grupie wiekowej zwycięzcą w raporcie TÜV 2007 jest Toyota RAV 4 z wynikiem 4,8% usterek przy średniej wynoszącej 15,8%. Stawkę zamykają Renault Twingo i Chrysler Voyager.

 

Do Polski zaś najczęściej sprowadzane są samochody marek Volkswagen (łącznie 45,8 tys. szt.); Opel (35,4 tys. szt.); Ford ( 21, 6 tys. szt.); Audi ( 15,7 tys. szt.); Renault (15,6 tys. szt.), a dalej Mercedes, BMW, SEAT, Fiat, Peugeot. Okazuje się, że importujemy auta, które psują się niezbyt często. Ze względu na cenę omijamy używane auta japońskie, które mają usterki najrzadziej. W pierwszej dziesiątce tej grupy wiekowej jest ich aż 6. Dane dotyczące ilości usterek dla najchętniej importowanych marek w grupie 6-,7-latków prezentujemy w tabeli.

 

Awaryjność 6-, 7-latków wśród najczęściej importowanych do Polski marek. Średnia awaryjność w tej grupie 15,8%

 

L.p.

Najchętniej

importowana do Polski

marka w pierwszym

kwartale 2007 r.

Model i awaryjność

(miejsce w klasyfikacji

i ilość usterek)

Średnia awaryjność

dla marki w tej

grupie wiekowej

1

Volkswagen

(20) VW Polo 11,6%

(22) VW Golf/Bora 11,8%

(25) VW Beetle 12,1%

(37) VW Lupo 13,7%

(74) VW Passat 19,1%

(85) VW Sharan 20,5%

14,8%

2

Opel

(38) Opel Corsa 13,8%

(43) Opel Astra 14,6%

(43) Opel Vectra 14,6%

(49) Opel Zafira 15,0%

(59) Opel Frontera 16,0%

(81) Opel Omega 19,7 %

15,6%

3

Ford

(25) Ford Focus 12,1%

(63) Ford Mondeo 16,8%

(78) Ford Fiesta 19,5 %

(87) Ford Galaxy 21,1%

(94) Ford KA 25,4%

18,98%

4

Audi

(16) Audi TT 9,8 %

(23) Audi A3 11,9%

(61) Audi A4 16,2%

(69) Audi A6 17,6%

13,87%

5

Renault

(52) Renault Espace 15,5%

(54) Renault Megane 15,7%

(65) Renault Laguna 16,9%

(66) Renault Scenic 17,0%

(74) Renault Clio 19,1%

(95) Renault Twingo 27,1%

18,55%

Źródło: Raport TÜV 2007, opr. Tomasz Reverelli
 

 

Jak psują się najpopularniejsze auta w Polsce?

Według informacji opublikowanych przez instytut Samar Polacy kupują więcej nowych samochodów niż rok temu. Najchętniej kupowanymi markami są Toyota, dalej Skoda, Opel, Fiat i Ford. Sprawdźmy zatem jak często wg. TÜV trzeba będzie odwiedzić serwis danej marki, zwykle jeszcze na gwarancji (patrz tabela).

 

Awaryjność 2-, 3-latków wśród najpopularniejszych w Polsce marek. Średnia awaryjność w tej grupie 5,9%

 

L.p.

Najpopularniejsza

marka w Polsce

po pierwszym

kwartale 2007 r.

Model i awaryjność

(miejsce w klasyfikacji

i ilość usterek)

Średnia awaryjność

dla marki w tej

grupie wiekowej

1

Toyota

(14). Toyota Yaris 3,6%

(15). Toyota Corolla 3,7%

(17). Toyota Rav 4 3,8%

(22). Toyota Avensis 4,2%

3,82%

2

Skoda

(38) Skoda Fabia 5,0%

(52) Skoda Octavia 5,2%

5,10%

3

Opel

(1) Opel Meriva 1,8%

(24) Opel Corsa 4,4%

(31) Opel Agila 4,8%

(41) Opel Astra 5,1%

(65) Opel Zafira 6,5%

4,25%

4

Fiat

(83) Fiat Punto 7,4%

(88) Fiat Seicento 8,1%

(98) Fiat Stilo 9,1%

(104) Fiat Doblo 10,4%

8,75%

5

Ford

(2) Ford Fusion 2,6%

(7) Ford Fiesta 3,1%

(38) Ford Focus 5,0%

(63) Ford KA 6,4%

(68) Ford Mondeo 6,5%

(104) Ford Galaxy 10,4%

5,66%

Źródło: Raport TÜV 2007, opr. Tomasz Reverelli

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty