Samochody psują się znacznie częściej niż jeszcze 10 lat temu.
Raport TÜV 2007 powstał na podstawie wyników przeglądów głównych, w czasie których sprawdzane jest ponad 100 punktów pojazdu. W ubiegłym roku TÜV (niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego) zbadało 7 005 804 samochodów. Okazało się, że średnia awaryjność 2-3 letnich aut jest prawie o 2/3 większa niż 10 lat temu.
Albo Niemcy przestali dbać o samochody, albo producenci tworzą coraz mniej trwałe auta. Tylko w przypadku 48,3% pojazdów inspektorzy nie mieli żadnych uwag. 33,5% aut wymagało małych
poprawek, a 18,2% musiało zostać naprawionych ze względu na usterki oświetlenia, hamulców i układu jezdnego.
Zwycięzcy i przegrani
Wśród samochodów najmłodszych, do trzech lat, średnia usterkowość wynosi 5,9%. Najmniej awaryjnym samochodem w tej grupie okazał się Opel Meriva z wynikiem 1,8%. W grupie samochodów 4-5 letnich bryluje Porsche 911, które miało wady w 3,7% przypadków przy średniej wynoszącej 10,7%. W obu grupach najczęściej psuła się KIA Carnival.
Polska jeszcze długo bez swojego raportu
Nie wydaje się byśmy mogli liczyć na przeprowadzenie testu awaryjności samochodów użytkowanych w Polsce. Brak jednolitych procedur weryfikujących usterki jest największym problemem. Nawet optymistom trudno wyobrazić sobie by wiarygodnym źródłem informacji mogły być stacje kontroli pojazdów.
- Można spróbować stworzyć raport na podstawie danych zgłaszanych przez dealerów, którzy dokonują napraw gwarancyjnych aut 2-3 letnich, jednak koncerny samochodowe nie chcą ujawniać takich informacji - mówi Adam Karpiński szef departamentu napraw powypadkowych w Inter Cars. Póki co, pozostaje nam bazować na wiedzy gromadzonej przez niemieckich inżynierów.
Raport TUV 2007 uwzględnia wyniki wszystkich przeglądów generalnych przeprowadzonych między lipcem 2005 r. a czerwcem 2006 przez ośrodki testowe TUV, zgodnie z Art. 29 niemieckiej Ustawy o dopuszczeniu osób i pojazdów do ruchu drogowego (StVZO).
Zwycięzcy i przegrani w poszczególnych grupach wiekowych wg Raportu TÜV 2007
Samochody 2- i 3-letnie (przeciętna usterek 5,9%, 1,19 mln aut)
1. Opel Meriva 1,8%
2. Ford Fusion 2,6%
3. Honda Jazz 2,8%
...
110. ChryslerPT Cruiser 11,4%
110. Seat Alhambra 11,4%
112. Volkswagen Sharan 11,5%
113. Kia Carnival 25,1%
Samochody 4- i 5-letnie (przeciętna usterek 10,7 %, 1,16 mln aut)
1. Porsche 911 (996) 3,7%
2. Subaru Forester 4,2%
3. Audi A4 4,3%
...
105. Renault Laguna 21,2%
106. Chrysler Voyager 22,6%
107. Kia Carnival 33,9%
Samochody 6- i 7-letnie (przeciętna usterek 15,8%, 1,26 mln aut)
1. Toyota RAV4 4,8%
2. Porsche Boxster 5,4%
2. Toyota Yaris 5,4%
...
94. Ford Ka 25,4%
95. Renault Twingo 27,1%
96. Chrysler Voyager 30,5%
Samochody 8- i 9-letnie (przeciętna usterek 21,4%, 1,1 mln aut)
1. Porsche Boxster 6,2%
2. Porsche 911 6,8%
3. Mercedes SL 8,1%
...
80. Citroën ZX 30,9%
81. Chrysler Voyager 31,0%
82. Renault Twingo 35,7%
Samochody 10- i 11-letnie (przeciętna usterek 26,3%, 0,83 mln aut)
1. Porsche 911 (993) 6,5%
2. Mercedes SL 7,8%
3. Mazda MX-5 13,8%
...
55. Renault Twingo 36,1%
56. Seat Toledo 36,8%
57. Renault Espace 37,7%
Złomu nie importujemy
Do Polski najczęściej importowane są ostatnio samochody 6-7 letnie. W pierwszym kwartale 2007 roku sprowadzono do Polski niemal 100 000 takich samochodów (46,71% tegorocznego importu). W tej grupie wiekowej zwycięzcą w raporcie TÜV 2007 jest Toyota RAV 4 z wynikiem 4,8% usterek przy średniej wynoszącej 15,8%. Stawkę zamykają Renault Twingo i Chrysler Voyager.
Do Polski zaś najczęściej sprowadzane są samochody marek Volkswagen (łącznie 45,8 tys. szt.); Opel (35,4 tys. szt.); Ford ( 21, 6 tys. szt.); Audi ( 15,7 tys. szt.); Renault (15,6 tys. szt.), a dalej Mercedes, BMW, SEAT, Fiat, Peugeot. Okazuje się, że importujemy auta, które psują się niezbyt często. Ze względu na cenę omijamy używane auta japońskie, które mają usterki najrzadziej. W pierwszej dziesiątce tej grupy wiekowej jest ich aż 6. Dane dotyczące ilości usterek dla najchętniej importowanych marek w grupie 6-,7-latków prezentujemy w tabeli.
Awaryjność 6-, 7-latków wśród najczęściej importowanych do Polski marek. Średnia awaryjność w tej grupie 15,8%
L.p. | Najchętniej importowana do Polski marka w pierwszym kwartale 2007 r. | Model i awaryjność (miejsce w klasyfikacji i ilość usterek) | Średnia awaryjność dla marki w tej grupie wiekowej |
1 | Volkswagen | (20) VW Polo 11,6% (22) VW Golf/Bora 11,8% (25) VW Beetle 12,1% (37) VW Lupo 13,7% (74) VW Passat 19,1% (85) VW Sharan 20,5% | 14,8% |
2 | Opel | (38) Opel Corsa 13,8% (43) Opel Astra 14,6% (43) Opel Vectra 14,6% (49) Opel Zafira 15,0% (59) Opel Frontera 16,0% (81) Opel Omega 19,7 % | 15,6% |
3 | Ford | (25) Ford Focus 12,1% (63) Ford Mondeo 16,8% (78) Ford Fiesta 19,5 % (87) Ford Galaxy 21,1% (94) Ford KA 25,4% | 18,98% |
4 | Audi | (16) Audi TT 9,8 % (23) Audi A3 11,9% (61) Audi A4 16,2% (69) Audi A6 17,6% | 13,87% |
5 | Renault | (52) Renault Espace 15,5% (54) Renault Megane 15,7% (65) Renault Laguna 16,9% (66) Renault Scenic 17,0% (74) Renault Clio 19,1% (95) Renault Twingo 27,1% | 18,55% |
Źródło: Raport TÜV 2007, opr. Tomasz Reverelli
Jak psują się najpopularniejsze auta w Polsce?
Według informacji opublikowanych przez instytut Samar Polacy kupują więcej nowych samochodów niż rok temu. Najchętniej kupowanymi markami są Toyota, dalej Skoda, Opel, Fiat i Ford. Sprawdźmy zatem jak często wg. TÜV trzeba będzie odwiedzić serwis danej marki, zwykle jeszcze na gwarancji (patrz tabela).
Awaryjność 2-, 3-latków wśród najpopularniejszych w Polsce marek. Średnia awaryjność w tej grupie 5,9%
L.p. | Najpopularniejsza marka w Polsce po pierwszym kwartale 2007 r. | Model i awaryjność (miejsce w klasyfikacji i ilość usterek) | Średnia awaryjność dla marki w tej grupie wiekowej |
1 | Toyota | (14). Toyota Yaris 3,6% (15). Toyota Corolla 3,7% (17). Toyota Rav 4 3,8% (22). Toyota Avensis 4,2% | 3,82% |
2 | Skoda | (38) Skoda Fabia 5,0% (52) Skoda Octavia 5,2% | 5,10% |
3 | Opel | (1) Opel Meriva 1,8% (24) Opel Corsa 4,4% (31) Opel Agila 4,8% (41) Opel Astra 5,1% (65) Opel Zafira 6,5% | 4,25% |
4 | Fiat | (83) Fiat Punto 7,4% (88) Fiat Seicento 8,1% (98) Fiat Stilo 9,1% (104) Fiat Doblo 10,4% | 8,75% |
5 | Ford | (2) Ford Fusion 2,6% (7) Ford Fiesta 3,1% (38) Ford Focus 5,0% (63) Ford KA 6,4% (68) Ford Mondeo 6,5% (104) Ford Galaxy 10,4% | 5,66% |
Źródło: Raport TÜV 2007, opr. Tomasz Reverelli
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?