Spoilery samochodowe to podstawa tuningu auta. Fotoporadnik

Piotr Walczak
Spoilery samochodowe to podstawa tuningu auta. Fotoporadnik
Spoilery samochodowe to podstawa tuningu auta. Fotoporadnik
Udostępnij:
Tylne spojlery na klapie bagażnika to klasyka tuningu. Zobacz, jakie są inne rodzaje i czym się różnią materiały, z jakich są wykonane.
Spoilery samochodowe to podstawa tuningu auta. Fotoporadnik
Spoilery samochodowe to podstawa tuningu auta. Fotoporadnik

Chyba każdy, kto poprawia wygląd swojego samochodu, miał kontakt ze spojlerami. O ile kiedyś dominowały wielkie spojlery z dużą ilością wlotów powietrza w przednim zderzaku, o tyle teraz w modzie są niewielkie elementy, delikatnie podkreślające wizualność auta.

Wyróżniamy trzy rodzaje spojlerów:
- spojlery bagażnika,
- dokładki zderzaków,
- nakładki progowe.

- Wszystkie można podzielić na dodatki stylistyczne i poprawiające aerodynamikę auta - mówi Krzysztof Pełkowski, właściciel firmy tuningowej Moje Auto w Wasilkowie koło Białegostoku. - Obecnie jednak większość rynku zdominowały elementy poprawiające wygląd pojazdu.

Spojlery montuje się na specjalne kleje oraz śruby.

O ile teraz i tak kierowcy zazwyczaj zakładają spojlery bagażnika, to przypomnijmy, że różne rodzaje są niezależnymi od siebie elementami. Nakładki i dokładki zderzaków z przodu i z tyłu można dodać w dowolnym momencie. Ale swój największy udział w tuningowanych pojazdach spojlery bagażnika tracą.

Dodajmy, że nie ma żadnego znaczenia rodzaj posiadanego samochodu. Zarówno jeśli będzie to sedan, jak i hatchback oraz coupe, możemy pokusić się o każdy rodzaj spojlera. Inaczej tylko trzeba go doprofilować. 

Różnice w budowie

Spojlery zrobione mogą być z różnych materiałów:
* laminatu - włókna szklanego z żywicą,
* materiałów termoplastycznych, do jakich zalicza się ABS czy polipropylen i polietylen,
* poliuretanu (rodzaj gumy), 
* kompozytów: włókna węglowe, kewlarowe, różne odmiany hybryd.

Obecnie, na przykład wśród dokładek zderzaków, najbardziej popularne są te zbudowane z materiałów termoplastycznych i poliuretanu. Przede wszystkim ze względu na odporność na uszkodzenia mechaniczne.

REKLAMA

zobacz także 
Akcesoria regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

Elementy z laminatu są z kolei najtańsze, co też wpływa na to, że często się je montuje. Spojlery z kompozytów natomiast są drogie, ale za to najlżejsze i ładnie wyglądają.

- Jeśli chcemy, aby nasz samochód ładniej wyglądał, a nie mamy wystarczającej ilości gotówki, sprawdzą się spojlery z laminatu - uważa Krzysztof Pełkowski. - Łatwo też się je lakieruje. O ile zaś ABS czy poliuretan są trwalsze, gorzej jest z lakierowaniem takich elementów.

Zobacz też: Tuning wnętrza samochodu - nie tylko skórzana tapicerka. Poradnik

Co istotne, najłatwiej dopasować i cokolwiek dobrać do auta wśród produktów wykonanych z laminatu. Właściwie znajdziemy każdy podobający się nam wzór i możemy go dopasować praktycznie do wszystkich samochodów.

Trudniej będzie w przypadku produktów z ABS-u i poliuretanu. Tutaj wymarzony wzór dostaniemy tylko wtedy, jeśli obecnie jest dostępny w ofercie producentów. Takie spojlery są też dedykowane dla danego modelu auta, więc propozycja dla Volkswagena Golfa nie będzie pasowała do Hondy Civic czy Opla Astry.

Jeżeli pominiemy popularność, a powiemy o najbardziej pożądanych przez tunerów spojlerach, bez wątpienia na pierwszy plan wysuwają się repliki lub oryginały z najmocniejszych wersji konkretnych modeli aut.

Zwraca się też uwagę na renomowanych tunerów zagranicznych. Do samochodów japońskich szuka się takich producentów, jak Spoon, Mugen, Nismo. Wśród europejskich aut poszukiwaną propozycją są części marek Rieger, Zender, ABT.

Dla aerodynamiki mają niewielkie znaczenie

Większość spoilerów samochodowych, używanych do tuningu optycznego, nie będzie miała wielkiego znaczenia dla aerodynamiki i przyczepności samochodu.

Przedni spoiler może poprawić docisk przedniej osi, a ten zamontowany na klapie bagażnika tylnej. 

Zobacz też: Układ wydechowy - jego tuning to lepsze brzmienie i osiągi
Ceny

Wszystkie rodzaje spojlerów: na klapę bagażnika, dokładki zderzaków i nakładki progowe (w tym ostatnim przypadku podajemy ceny za komplet) są w podobnych cenach.

Różnice w cenach wynikają z zastosowanych materiałów:
- laminatowe: kosztują od 100 zł w górę i trudno określić górną granicę,
- wyroby z ABS-u i termoplastyczne: zapłacimy za nie od 200 zł,
- produkty z kompozytów: to największy wydatek - od 400 do nawet kilku tysięcy złotych za element.

Tekst i zdjęcia: Piotr Walczak

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Sentech

SENTECH AL 2500 EXPERT

269,00 zł119,00 zł-56%
miejsce #2

Sentech

PROMILER AL 6000 LITE

299,00 zł194,80 zł-35%
miejsce #3

Gtx

GTX Alkomat Elektrochemiczny

399,00 zł269,00 zł-33%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie