Sonda lambda

Ryszard Polit
Fot. Bosch: Sonda lambda to czujnik tlenu umieszczony w kolektorze wydechowym silnika benzynowego z katalizatorem. Żywotność sondy lambda wynosi od 100 do 160 tys. km.
Fot. Bosch: Sonda lambda to czujnik tlenu umieszczony w kolektorze wydechowym silnika benzynowego z katalizatorem. Żywotność sondy lambda wynosi od 100 do 160 tys. km.
Udostępnij:
Gdy sonda lambda popsuje się, silnik traci moc, a samochód – osiągi.

Sonda lambda umieszczona jest w kolektorze wylotowym silnika benzynowego z katalizatorem. Gdy się popsuje, silnik traci moc, a samochód - osiągi.

 

Fot. Bosch: Sonda lambda to czujnik tlenu umieszczony w kolektorze wydechowym silnika benzynowego z katalizatorem. Żywotność sondy lambda wynosi od 100
Fot. Bosch: Sonda lambda to czujnik tlenu umieszczony w kolektorze wydechowym silnika benzynowego z katalizatorem. Żywotność sondy lambda wynosi od 100 do 160 tys. km.

Sonda lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach. Ta informacja jest niezbędna dla mikroprocesora ustalającego skład mieszanki paliwowo-powietrznej kierowanej do silnika. Skład tej mieszanki, a więc stosunek paliwa do powietrza, jest ściśle określony i musi być zawsze taki sam. W przeciwnym razie katalizator nie będzie właściwie oczyszczał spalin. Dzięki pomiarowi zawartości tlenu w spalinach można określić, czy silnik spala właściwą mieszankę paliwowo-powietrzną. Sonda lambda nieustannie mierzy zawartość tlenu w spalinach, przekazując informacje w systemie dwustanowym - “za dużo" lub “za mało". Gdy sonda lambda przestanie przekazywać te

Fot. Bosch: Starsze sondy lambda mogą zawyżać wartości emisji spalin i zwiększać zużycie paliwa. Dlatego Bosch zaleca sprawdzenie funkcjonowanie sondy
Fot. Bosch: Starsze sondy lambda mogą zawyżać wartości emisji spalin i zwiększać zużycie paliwa. Dlatego Bosch zaleca sprawdzenie funkcjonowanie sondy lambda średnio co 30 tys. km. Na zdjęciu na dole nowa, na górze – stara sonda lambda.

informacje, mikroprocesor sterujący układem wtryskowym silnika przestawi się na tzw. tryb stały. W efekcie moc silnika zostanie zredukowana, zużycie paliwa wzrośnie o ok. 15%, jednak będzie można dojechać do warsztatu. Trzeba to zrobić jak najszybciej, bowiem niekorzystny skład mieszanki paliwowo-powietrznej może uszkodzić katalizator.

 

Obecnie większość producentów stosuje tzw. podgrzewane sondy lambda, których żywotność określa się na 100 - 160 tys. km przebiegu pojazdu. To i tak dużo, zważywszy, że sonda lambda pracuje w wyjątkowo niekorzystnych warunkach termicznych i chemicznych. Przyspieszone zużycie sondy lambda powodują olej (zużyte pierścienie tłokowe) lub woda (uszkodzona uszczelka pod głowicą) w układzie wydechowym. Największy producent sond lambda, firma Bosch, radzi, by co 30 tys. km przebiegu pojazdu sprawdzać działanie sondy lambda na specjalnym stanowisku diagnostycznym. Autoryzowane serwisy marek operujących na naszym rynku z reguły ignorują to zalecenie, wychodząc z założenia, że skoro wszystko jest w porządku, to po co sprawdzać na zapas.

 

 

Podpisy pod zdjęcia:

Fot.1 lub Fot.2 - Fot.3 -

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie