Smart - samochód zabawka

Piotr Robakowski
Smart powstał sześć lat temu we współpracy niemieckiego Mercedesa i szwajcarskiego producenta zegarków Swatch. W wyniku wspólnych działań powstała nowa marka - Smart...

Smart powstał sześć lat temu we współpracy niemieckiego Mercedesa i szwajcarskiego producenta zegarków Swatch. W wyniku wspólnych działań powstała nowa marka - Smart weszła na początku 1998 roku do sprzedaży na terenie Europy Zachodniej. Firma DaimlerChrysler - właściciel marki - długo zwlekał z prezentacją tego modelu na polskim rynku. Obawy były uzasadnione i dotyczyły głównie ceny tego dwuosobowego auta. Po pięciu latach Smart pojawił się oficjalnie w naszym kraju w sieci sprzedaży Mercedesa.
Nadwozie i wnętrze
Przy długości nadwozia wynoszącej 250 centymetrów, konstruktorom udało się wygospodarować - zgodnie z założeniem - dwa miejsca siedzące. Zaskakuje za to obszerność, nawet osoby wysokie maja zagwarantowaną wygodną pozycję za kierownicą. Na tylnej ścianie oparć zamontowano uchwyty na siatki. Pozostałe przedmioty, zakupy i niewielki bagaż schować można w niewielkim bagażniku o pojemności 150 litrów. Wnętrze zaskakuje nie tylko obszernością, ale także zwariowaną stylistyką. Skierowany głównie do osób młodych i kobiet samochód posiada wyróżnia się ciekawą kolorystyką i nowoczesnym designem. Przed kierownicą wyrasta prosty i czytelny prędkościomierz z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem kilku funkcji komputera pokładowego. W środkowej części kokpitu - powyżej radia i wylotów układu wentylacji - umieszczono obrotowe czułki, przekazujące informację o obrotach silnika i aktualnym czasie. Radio w zależności od wersji posiada kieszeń na kasetę magnetofonową lub czytnik płyt CD, może także współpracować z dostępną na liście wyposażenia dodatkowego zmieniarką płyt i klimatyzację. Modułowy układ wnętrza pozwala zaaranżować go w zależności od potrzeb - stąd w testowej wersji pojawił się przydatny schowek na kilka płyt. Na liście wyposażenia seryjnego znajdziemy cztery poduszki powietrzne.
Bezpieczeństwo i silnik
Mimo niewielkich wymiarów zewnętrznych Smart posiada kontrolowane strefy zgniotu w przedniej i tylnej części nadwozia. Siłę zderzenia pochłania specjalnie zaprojektowana szkieletowa konstrukcja stalowa i plaster miodu - podwyższona podłoga na której zamontowano fotele poprawia znacznie bezpieczeństwo pasażerów podczas kolizji. Nad bezpieczeństwem czuwają systemy - ABS, z EBV (rozdziału siły hamowania) i układem ESP. Umieszczony nad tylną osią silnik ma pojemność zaledwie 0.7 litra, ale przy wykorzystaniu turbosprężarki dostarcza 61 KM mocy. Napęd na tylne koła przekazywany jest poprzez automatyczną, sześciobiegową przekładnię z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów. Skrzynia nie jest jednak najmocniejszą stroną Smarta - zbyt wolno zmienia biegi. Maksymalna prędkość wynosi 135 km/h a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje około 16 sekund. Za to średnie zużycie paliwa waha się w granicach 5 litrów na 100 kilometrów. Niewielkie wymiary zewnętrzne i krótki rozstaw osi doskonale nadają się na miejskie podróże. Konsekwencją łatwego parkowania jest jednak mało komfortowa jazda, samochód podatny jest na nierówności. Smart nie jest także autem tanim, za testowy model w wersji Pulse wydać trzeba prawie 50 tys. złotych.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty