Nowy Smart Electric Drive ma zwinny charakter. Przyczynia się do tego mała średnica zawracania - w przypadku modeli dwuosobowych wynosi 6,95 m, czyli tyle samo, co u ich odpowiedników z konwencjonalnym źródłem napędu. Nabywców nie ogranicza też specyfikacja - do wyboru jest pełna gama kolorów, dodatkowego wyposażenia i opcji personalizacyjnych.
Czas ładowania to jeden z najistotniejszych czynników przy wyborze auta elektrycznego i również w tym względzie Smart Electric Drive oferuje znaczny postęp. W USA i Wielkiej Brytanii czas ładowania wynosi 2,5 godziny - połowę tego, co w przypadku poprzednika. Dzięki aplikacji „smart control” proces ładowania można obserwować z dala od samochodu, na ekranie swojego smartfona, a przy okazji obsługiwać w ten sposób wiele innych funkcji pojazdu.
Od 2017 roku na życzenie dostępna będzie szybka ładowarka o mocy 22 kW. Pozwoli ona „zatankować” Smarta Electric Drive w ciągu niespełna 45 min, jeśli tylko lokalne warunki umożliwiają ładowanie trójfazowe.
Modele Fortwo Electric Drive są seryjnie produkowane w zakładach smarta w Hambach w Niemczech, a Forfour Electric Drive - w fabryce Novo Mesto na Słowenii. Silnik elektryczny o mocy 81 KM napędza tylne koła Smarta za pośrednictwem przekładni jednostopniowej. Wysoki moment obrotowy o wartości 160 Nm jest dostępny natychmiast po ruszeniu z miejsca. Energia zgromadzona w akumulatorze pozwala jednorazowo pokonać około 160 km - co odpowiada codziennym potrzebom związanym z poruszaniem się po mieście. Aby zoptymalizować zasięg, prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 130 km/h.
Dane techniczne nowego Smarta Electric Drive w skrócie:
Smart Electric Drive | Fortwo | Fortwo cabrio | Forfour |
Silnik | obcowzbudny trójfazowy silnik synchroniczny | ||
Akumulator | litowo-jonowy | ||
Pojemność akumulatora (kWh) | 17,6 | ||
Moc silnika elektrycznego (kW/KM) | 60/81 | ||
Moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm) | 160 | ||
Klasa efektywności | A+ | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,5 | 11,8 | 12,7 |
Zasięg w cyklu NEDC (km) | 160 | 155 | 155 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 130 | ||
Czas ładowania, 20-100% z domowego gniazdka (h) | 6 (UE/Wielka Brytania), 13 (USA) | ||
Czas ładowania, 20-100% ładowarka wallbox (h) | 3,5 (UE), 2,5 (Wielka Brytania/USA) | ||
Cena1 od (euro) | 21 940 | 25 200 | 22 600 |
1Rekomendowana cena w Niemczech, zawiera podatek VAT.
Historia elektrycznego smarta
Dzięki uruchomieniu pierwszej floty testowej aut na prąd - w 2007 roku w Londynie - Smart zapisał się w historii jako pionier elektrycznej mobilności. Na ulice brytyjskiej metropolii wyjechało wówczas 100 egzemplarzy modelu Fortwo Electric Drive.
Już w 2009 roku pojawiła się druga generacja Smarta Fortwo Electric Drive. Oferowana na rynkach 18 krajów, pozwoliła zebrać i przeanalizować liczne opinie klientów na temat eksploatacji pojazdów elektrycznych. Wysoki popyt przekroczył najśmielsze oczekiwania producenta - zamiast 1000 planowanych egzemplarzy zakłady w Hambach opuściło ponad 2000 Smartów Fortwo Electric Drive.
W czerwcu 2012 roku do sprzedaży trafiła trzecia generacja Smarta Fortwo Electric Drive. Innowacyjna koncepcja modelu zyskiwała kolejnych nabywców, a rok później stała się pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem europejskiego importera oferowanym w Chinach. W Niemczech elektryczny Smart błyskawicznie zyskał tytuł lidera segmentu aut na prąd, z udziałem na poziomie 40%, i był w stanie utrzymać swoją pozycję przez trzy lata z rzędu.
Smart Fortwo Electric Drive przyczynił się również do sukcesu marki dzięki eksploatacji we flocie car2go (1400 egzemplarzy w trzech miastach świata). Tylko jako pojazdy car2go, elektryczne Smarty pokonały łącznie ponad 35 milionów kilometrów w trudach codziennej jazdy po mieście.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?