Smarowanie i uszczelnianie

(gw)
W samochodzie jest wiele miejsc, które wymagają smarowania i jednoczesnego uszczelniania zabezpieczającego o których powinniśmy wiedzieć.

W samochodzie jest wiele miejsc, które wymagają smarowania i jednoczesnego uszczelniania zabezpieczającego przed niekorzystnym wpływem czynników atmosferycznych,
piasku i brudu.
Chodzi o te miejsca konstrukcji, w których występuje ruch obrotowy o zmiennej liczbie obrotów (półosie z przegubami) lub ruch posuwistozwrotny (zębatkowa przekładnia kierownicza). Najlepszym sposobem uszczelnienia takich połączeń, są osłony gumowe o kształcie walca lub stożka, wykonane jako mieszek o rozciągliwych ściankach. Pozwala on magazynować w sobie zapas smaru i ma tą zaletę, że odwzorowuje ruchy elementów. Guma, z której są wykonane tego rodzaju osłony, ma dobrą jakość i jeśli nie zostanie zniszczona mechanicznie, pracuje bezawaryjnie przez długi okres.
Sprawdzić stan uszczelnienia
Uszczelnienie przekładni zębatej stanowią elastyczne osłony, które umożliwiają ruch po-osiowy listwy zębatej w warstwie specjalnego smaru. Powinien on zachowywać swą konsystencję i właściwości w szerokim zakresie temperatur od minus 40 do plus 80 st. C. Uszkodzenie takich osłon umożliwia wydostanie się smaru na zewnątrz i wnikanie wody i zanieszczyszczeń do wnętrza przekładni, co może być przyczyną zwiększonych oporów pracy, a w skrajnym przypadku - zablokowania. Dlatego w czasie okresowych przeglądów należy sprawdzać stan uszczelnień, a w przypadku przetarć osłon wymienić je na nowe, pamiętając oczywiście o wymianie smaru.

Elementem, któremu poświęca się niewiele uwagi są osłony przeciwkurzowe na tłoku cylinderka hamulcowego. Ten niewielki element pełni niezwykle istotną rolę, chroniąc tłok i cylinder przed zanieszczyczeniem. Uszkodzony, czy popękany element należy wymienić na nowy.

Przeguby od strony skrzyni biegów i koła jezdnego uszczelniają charakterystyczne stożkowe osłony. Ich położenie gwarantują elementy sprężyste lub opaski śrubowe. Ponieważ osłony są szczelne, zdarza się, że podczas pracy pod wpływem wytworzonego wewnątrz podciśnienia zapadają się. Aby uchronić je przed mechanicznym uszkodzeniem, trzeba wyrównać ciśnienie wewnętrzne. W tym celu luzuje się opaskę zaciskową o mniejszej średnicy, podważa osłonę od strony półosi, uważając, aby nie rozerwać krawędzi i wpuszcza się powietrze atmosferyczne. Jeśli mieszek samoczynnie wróci do swego kształtu to znaczy, że jest szczelny. Operację kończy założenie i zaciśnięcie opaski.
Osłony wymienić na nowe
Jeśli osłona jest uszkodzona mechanicznie lub spękana ze starości, powinna być wymieniona na nową. Taka operacja wymaga zdemontowania półosi. Jeżeli do smaru przedostały się zanieszczyszczenia, to przegub należy umyć, a osłonę wypełnić specjalnym smarem zalecanym przez producenta pojazdu.

Przy operacji mycia i napełniania smarem powinna być zachowana wyjątkowa czystość, ponieważ nawet niewielkie zanieczyszczenia przegubów, w szczególności piaskiem, prowadzą do ich przedwczesnego zużycia. Podczas montażu nowych osłon należy dołożyć wszelkiej staranności, aby nie uszkodzić gumy. Osłona przegubu powinna spoczywać swobodnie, nie może być skręcona względem wału. Opaski zaciskowe, uszczelniające osłonę i utrzymujące je we właściwej pozycji, powinny być osadzone równolegle do jej krawędzi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty