Słuch absolutny

Michał Kij
Fot. Audi: August Horch założył firmę Audi w 1910 roku. Udanym modelem był Typ C z 1914 r.
Fot. Audi: August Horch założył firmę Audi w 1910 roku. Udanym modelem był Typ C z 1914 r.
Udostępnij:
Minęło 90 lat od momentu powstania Audi, a mało brakowało, by firma zagubiła się na zawsze w mrokach historii.

Na początku była firma Horch, która powstała w 1899 roku. Jej samochody miały nowoczesną, dopracowaną konstrukcję. Ich twórca, August Horch był jednym z pionierów, którzy umieścili w aucie silnik z przodu i połączyli go z tylną osią napędzaną za pośrednictwem wału i mechanizmu różnicowego. Niestety, zajęty projektowaniem coraz doskonalszych samochodów nie zwracał dostatecznej uwagi na finanse przedsiębiorstwa. Wspólnicy w końcu się go pozbyli.

Fot. Audi: August Horch (1868- 1951) – założyciel firm Horch i Audi, świetny konstruktor, o nowoczesnym spojrzeniu na samochód.
Fot. Audi: August Horch (1868- 1951) – założyciel firm Horch i Audi, świetny konstruktor, o nowoczesnym spojrzeniu na samochód.

 

Niezrażony August otworzył nową firmę. Nie zadał sobie nawet trudu, by się przeprowadzić. W Zwickau, pod nosem niedawnych partnerów

Fot. Audi: August Horch założył firmę Audi w 1910 roku. Udanym modelem był Typ C z 1914 r.
Fot. Audi: August Horch założył firmę Audi w 1910 roku. Udanym modelem był Typ C z 1914 r.

powołał w 1910 roku spółkę Audi Werke GmbH. Horch nie mógł powrócić do starego szyldu, ale zręcznie wybrnął z kłopotu. Słówko "audi" - "słuchaj!" jest łacińskim odpowiednikiem jego nazwiska.

 

Pierwszy model Audi zyskał przydomek "Alpensieger" - "Pogromca Alp" po tym, jak zwyciężył w trudnych wyścigach górskich. Wkrótce echo sukcesów sportowych przebrzmiało. Kolejna firma Horcha popadała w kłopoty. W 1915 roku uczynił z niej spółkę akcyjną. W 1929 roku stała się częścią koncernu Auto Union. Wtedy, na chłodnicy pojawiły się cztery splecione kółka oznaczające czterech producentów

Fot. Audi: Zniszczona wojną Europa potrzebowała nowych samochodów. Z pomocą przyszedł Audi typ G z 1919 r.
Fot. Audi: Zniszczona wojną Europa potrzebowała nowych samochodów. Z pomocą przyszedł Audi typ G z 1919 r.

którzy połączyli swoje siły w nowej organizacji. Oprócz Audi były to: Horch, Wanderer i DKW.

 

Marce Audi powierzono rolę awangardowej. W 1933 roku pojawił się model z przednim napędem. Współpracownikiem

Fot. Audi: Luksusowe auta mają wierną klientelę. Dla bogatych przygotowano model Typ M ( 1924 r.) z zamkniętym nadwoziem Pullman.
Fot. Audi: Luksusowe auta mają wierną klientelę. Dla bogatych przygotowano model Typ M ( 1924 r.) z zamkniętym nadwoziem Pullman.

firmy był specjalista od aerodynamiki Paul Jaray. Jeszcze po drugiej wojnie używał osobiście specjalnego Audi z opływową karoserią, które było o ¼ szybsze i zużywało o ¼ mniej paliwa niż model seryjny.

Fot. Audi: Wysoka jakość wykonania i nowoczesne rozwiązania techniczne były wizytówką Audi. Nabywca modelu Imperator (1929 r.) dostawał to, co obiecywała
Fot. Audi: Wysoka jakość wykonania i nowoczesne rozwiązania techniczne były wizytówką Audi. Nabywca modelu Imperator (1929 r.) dostawał to, co obiecywała sugestywna nazwa. Było to pierwsze Audi z 8-cylindrowym silnikiem i miało długość ponad 5 metrów.

 

Koncern reaktywowano w 1949 roku w Ingolstadt. Wznowiono produkcję DKW, które w elegantszych odmianach sprzedawano pod marką Auto Union. Udziałowcem firmy stał się Daimler-Benz. W 1959 przejął ją w całości, a sześć lat

Fot. Audi: Przełomowa konstrukcja z przednim napędem o nazwie Front została zaprezentowana w 1933 r. W tamtym czasie o napędzie na przednie koła mało
Fot. Audi: Przełomowa konstrukcja z przednim napędem o nazwie Front została zaprezentowana w 1933 r. W tamtym czasie o napędzie na przednie koła mało kto myślał.

później odsprzedał Volkswagenowi.

 

Konstruktorzy Auto Uniona byli przywiązani do silników dwusuwowych. Nowy właściciel to zmienił. W 1965 roku pojawił się następca DKW F 102. Wyglądał prawie identycznie, ale miał czterosuwowy silnik i nowy znaczek:

Fot. Audi: Audi 100 z 1968 roku ugruntował pozycję firmy jako producenta nowoczesnych aut klasy średniej.
Fot. Audi: Audi 100 z 1968 roku ugruntował pozycję firmy jako producenta nowoczesnych aut klasy średniej.

"Audi". Cztery lata później Volkswagen połączył Audi ze swoim nowym nabytkiem, firmą NSU.

 

Przełom przyniósł Audi 100 z 1968 roku. Wraz z modelem 80 z 1972 roku ugruntował pozycję firmy jako producenta

Fot. Audi:  Udany model 80 z 1972 r. spopularyzował markę Audi wśród mniej zamożnych nabywców.
Fot. Audi: Udany model 80 z 1972 r. spopularyzował markę Audi wśród mniej zamożnych nabywców.

nowoczesnych aut klasy średniej. Nie powiodła się próba ulokowania na rynku małego modelu. Audi 50 dało początek Volkswagenowi Polo. Skokiem do przodu było Quattro z 1980 roku. To sportowe coupe z napędem na cztery koła przez wiele lat nie miało sobie równych na trasach rajdów. Od

Fot. Audi: Audi 50 (1975 r.) czyli pierwszy Volkswagen Polo. VW kupił firmę Audi wraz z NSU w 1969 r. i wraz z nimi dostęp do nowoczesnej technologii,
Fot. Audi: Audi 50 (1975 r.) czyli pierwszy Volkswagen Polo. VW kupił firmę Audi wraz z NSU w 1969 r. i wraz z nimi dostęp do nowoczesnej technologii, której wówczas nie miał.

tamtego czasu firma nigdy nie zwolniła tempa. Trzecie pokolenie Audi 100 z 1982 roku odznaczało się najdoskonalszym wśród aut seryjnych współczynnikiem oporu

Fot. Audi: Audi Quattro z 1980 r. – To sportowe coupe z napędem na cztery koła przez wiele lat nie miało sobie równych na trasach rajdów.
Fot. Audi: Audi Quattro z 1980 r. – To sportowe coupe z napędem na cztery koła przez wiele lat nie miało sobie równych na trasach rajdów.

czołowego Cx - 0,30. Wersja Avant była jednym z pierwszych kombi, które poza zaletami praktycznymi odznaczało się sylwetką o wyraźnych rysach sportowych. Model 200 zdradzał aspiracje Audi. Pod koniec lat 80. było już oczywiste, że Mercedesowi i BMW przybył konkurent.

Fot. Audi
Fot. Audi

 

Audi dba o swój wizerunek marki przodującej w stosowaniu zaawansowanych rozwiązań technicznych. Wystarczy wspomnieć Audi A8 z 1994 roku z aluminiowym nadwoziem czy A2, w którym kierowca ma dostęp jedynie do

Fot. Audi: Audi 100 z 1982 roku odznaczało się najdoskonalszym wśród aut seryjnych współczynnikiem oporu czołowego Cx - 0,30.
Fot. Audi: Audi 100 z 1982 roku odznaczało się najdoskonalszym wśród aut seryjnych współczynnikiem oporu czołowego Cx - 0,30.

miarki poziomu oleju. Firma wychodzi z założenia, że auto jest na tyle dobre, że nabywca nie będzie musiał nigdy zaglądać do silnika. Tylko Audi TT nawiązuje do odległej przeszłości, gdy opływowe Auto Uniony, zwane "Srebrnymi Rybami" regularnie zwyciężały na torach wyścigowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie