Kierowcy muszą ślizgać się na odnowionej autostradzie A-4, gdyż technologia jej wykonania wyklucza stosowanie chemicznych środków rozpuszczających śnieg i lód.
Kierowcy jadący autostradą do Wrocławia dziwią się, że służby drogowe nie sypią soli. Mróz i śnieg sprawiły, że jazda jest trudna. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad twierdzi, że nie ma żadnego zaniedbania, a soli nie będzie można sypać przez najbliższy rok.
Adam Leńczyk, naczelnik wydziału autostrad dolnośląskiego oddziału GDDKiA powiedział, że dla betonowych nawierzchni obowiązuje norma, zgodnie z którą w ciągu roku - od momentu zakończenia budowy drogi - nie można sypać środków chemicznych.

- Chlorek sodu, czyli sól drogowa jest w myśl tej normy uważana za substancję chemiczną i dlatego nie może być stosowana - dodaje naczelnik Leńczyk. - Rok jest potrzebny, aby beton nabrał odpowiedniej konsystencji i stał się dostatecznie odporny na żrące działanie soli. Potem nie ma już żadnych ograniczeń i sól może być stosowana w zimowym utrzymaniu autostrady - dodaje naczelnik.
- W tej chwili wszystkie nawierzchnie betonowe są już budowane w nowszej technologii, do betonu dodawane są specjalne polimery. Ale odcinki remontowane według starszej technologii nie są tak odporne na środki chemiczne i nie można na nich używać solanek - dodaje Artur Rugasiewicz z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak wynika z kontraktu betonowy odcinek autostrady od Wrocławia do Krzywej objęty jest pięcioletnią gwarancją. Naczelnik Leńczyk przyznaje, że nie ma sztywnych norm gwarancji.
- To zależy od nawierzchni. Jeżeli jest bitumiczna to na ogół gwarancje są krótsze, np. trzy lata, betonowe mają dłuższe gwarancje - dodaje Adam Leńczyk. - Jednak ich długość to za każdym razem wynik przetargu między zleceniodawca i wykonawcą.
Specjaliści są zdziwieni takim tłumaczeniem. - Na całym świecie na betony można spokojnie sypać sól. Tylko nie u nas. To skandal, że nikogo się za to nie rozlicza - oburza się prof. Adam Wysokowski, dyrektor Ośrodka Badań Mostów, Betonów i Kruszyw, filii Instytutu Badawczego Dróg i Mostów ze Żmigrodu.
Urzędnicy obiecują, że taka sytuacja się już nie powtórzy.
- Nowe technologie pozwolą w przyszłym roku używać solanek nawet na świeżo wyremontowanych odcinkach. Ale przy starych mieszankach jest to niemożliwe - mówi Artur Rugasiewicz.
Dlatego na razie na autostradzie nie można używać soli. Drogowcom pozostaje jedynie piasek.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Szwecja wyprowadza wojsko na ulice. "Żaden kraj w Europie nie jest w takiej sytuacji"
- Jaka będzie jesień? Sprawdź w naszym quizie, czy znasz jesienne przysłowia
- Jesienny trening mózgu dla bystrzaków. Czy rozwiążesz 12 zagadek? QUIZ
- Lista imion zakazanych w Polsce! Urzędnik nie pozwoli ci tak nazwać dziecka!