Słabo w osobowych

Opracował Ryszard Polit
Fot. Robert Kwiatek  W salonach nabywców - jak na lekarstwo.
Fot. Robert Kwiatek W salonach nabywców - jak na lekarstwo.
W październiku sprzedano w Polsce 19 801 nowych samochodów osobowych. To o 3,8% mniej niż przed miesiącem i o 38% mniej niż przed rokiem.

Jak podaje firma Samar, monitorująca nasz rynek, łącznie od początku roku sprzedano w naszym kraju 275 426 samochodów, czyli o 3,8% mniej niż rok temu.

 

Fot. Robert Kwiatek  W salonach nabywców - jak na lekarstwo.
Fot. Robert Kwiatek W salonach nabywców - jak na lekarstwo.

 

Większość marek notuje zmniejszenie sprzedaży. Wyjątkami są Ford - wzrost sprzedaży o 28,2% i Honda (wzrost o 53,17%).

 

Najwięcej aut w październiku sprzedał Fiat - 2641 sztuk, następnie Skoda - 2532 i Toyota - 1740 sztuk. Wyniki pozostałych marek przedstawiamy w tabeli.

 

Analitycy rynku wymieniają wiele powodów spadku sprzedaży nowych samochodów, powołując się na zalewającą nas falę aut używanych, niekorzystne zmiany w ustawie VAT, itp.

 

Faktem jest również, że nowe auta drożeją, co także zniechęca potencjalnych nabywców. Z zainteresowaniem śledzić będziemy więc karierę tzw. tanich marek - Dacii czy Chevroleta. Może one spowodują wzrost sprzedaży.

 

Zadziwiające jest również, że zdecydowana większość generalnych importerów nie zezwala na montaż instalacji gazowych w swoich autach, grożąc śmiałkowi odebraniem gwarancji. A chętnych do korzystania z gazu jest coraz więcej.

Samochody dostawcze
W przeciwieństwie do aut osobowych, rynek pojazdów dostawczych rozwija się dynamicznie. W październiku sprzedano 3 443 sztuki, co stanowi rekordowy miesięczny wynik od początku roku.

 

Jest to rezultat o 5,5% większy niż we wrześniu i o 18,6% wyższy niż przed rokiem.

Skumulowany wynik sprzedaży po dziesięciu miesiącach roku wynosi 29 262 auta. Oznacza to wzrost w stosunku do ubiegłego roku o 26,8%.

 

Liderem rynku pojazdów dostawczych jest Fiat, z wynikiem tegorocznej sprzedaży na poziomie

7 452 sztuki, o 24,4% większym niż rok wcześniej.

Druga lokata przypadła Renault, który sprzedał od stycznia do końca października 3 167 pojazdów użytkowych. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen z wynikiem 3 032 auta, o 25,7% większym niż ubiegłoroczny. Na czwartą pozycję awansował Ford, sprzedając 2 850 aut, o 43,9% więcej niż rok wcześniej. Wyprzedził on Mercedesa - 2 793 auta, o 41,8% więcej niż przed rokiem. Szóstą lokatę ponownie zajął Opel, a następne: Peugeot, Citroen, Intrall i Kia.

 

 

 

 

Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce do końca października 2004 r.

Marka

październik

styczeń- październik

zmiana I-X 2004 do I-X 2003 (%)

Fiat

2641

45 791

-5,9

Skoda

2532

34 339

-1,14

Toyota

1740

30 450

-1,73

Renault

1925

26 617

-12,54

Opel

1412

26 330

-1,93

Ford

1560

24 737

+28,20

Peugeot

1308

18 772

-13,29

VW

1223

13 005

-1,52

Citroen

856

9 794

-23,98

Honda

720

9 010

+53,17

 

Dane wg Samar

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty