Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Słabiutkie trzy kwartały

(wd)

W okresie trzech kwartałów tego roku sprzedaż nowych samochodów w Polsce zamknęła się liczbą 175 349 sztuk. Wynik ten jest o prawie 5 proc. mniejszy niż uzyskany rok wcześniej. Jest to też najgorszy rezultat w ciągu ostatnich 14 lat.

 

Pomimo notowanego spadku, wciąż istnieje możliwość uzyskania wyniku zbliżonego do roku 2005, czyli około 230 tysięcy aut.

Systematycznie zmniejsza się udział w sprzedaży samochodów produkcji krajowej. Na koniec września wyniósł on 9,7 proc., co w liczbach bezwzględnych wynosi 17 062 sztuki. Na szczęście, malejący udział nie oznacza spadku produkcji w zakładach ulokowanych na terenie Polski. Dzięki

Słabiutkie trzy kwartały

wysokiemu popytowi na innych rynkach na modele produkowane w kraju (Fiat Panda, Opel Astra Classic, Opel Zafira, Volkswagen Caddy), całkowita produkcja samochodów osobowych w Polsce znacznie przekroczy poziom 600 tysięcy sztuk. Eksport pojazdów stanowi obecnie ponad 96 proc. całości produkcji.

 

Rośnie udział diesla

 

Nie maleje zainteresowanie samochodami napędzanymi silnikiem wysokoprężnym i to pomimo wysokich cen tego paliwa, przewyższających miejscami cenę benzyny. Udział Diesla w polskim rynku wynosi obecnie 34,9 proc. o niemal 3 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

 

Na 12 segmentów wyróżnianych na rynku polskim 7 notuje spadek sprzedaży. Największym pozostaje segment samochodów małych, reprezentowany m.in. przez Skodę Fabia, Toyotę Yaris, Fiata Punto czy Renault Clio. W ciągu 9 miesięcy sprzedano 56 604 samochody klasyfikowane w tym segmencie, o 3,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Na drugiej pozycji znajduje się segment samochodów klasy niższej średniej (Toyota Corolla, Ford Focus, Opel Astra Classic), którego sprzedaż w okresie trzech kwartałów wyniosła 45 219 sztuk. W ciągu roku jego sprzedaż zmniejszyła się o niemal 6 proc. Na trzecim miejscu sklasyfikowany został segment samochodów klasy wyższej średniej (Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Toyota Avensis). Sprzedaż samochodów w tym segmencie w okresie dziewięciu miesięcy bieżącego roku wyniosła 30 686

Słabiutkie trzy kwartały

aut, o 5,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

 

Segmentem, który poniósł na rynku największe straty i to nie tylko procentowe (-42,5 proc.), ale także ilościowe (-3 828 sztuk) jest segment kombivanów. Niewątpliwie, u podstaw załamania się jego sprzedaży leżą zmiany w ustawie o podatku VAT wprowadzone w sierpniu ubiegłego roku. Segmentem, który zanotował największy ilościowy wzrost sprzedaży jest, wspomniany już wcześniej segment samochodów klasy wyższej średniej (1 618 sztuk sprzedanych więcej niż rok wcześniej). Największy procentowy wzrost sprzedaży wynoszący 122,5 proc. zanotował segment samochodów luksusowych. Duży wzrost nie oznacza jednak wysokiego poziomu sprzedaży. Od stycznia do września bieżącego roku sprzedano 525 samochodów klasyfikowanych w tym segmencie (Mercedes Klasa S, Mercedes CLS, Honda Legend,..), co stanowi 0,3% tegorocznego rynku. Rok temu udział ten wynosił zaledwie 0,13 proc..

 

Kto pierwszy

 

Liderem polskiego rynku na koniec trzeciego kwartału jest Toyota. Sprzedaż samochodów tej marki osiągnęła poziom 21 941 sztuk, o 4,2 proc. większy niż w roku 2005. Tuż za Toyotą plasuje się Skoda, ze sprzedażą o ponad 1 tys. sztuk mniejszą (20 769 sztuk). W porównaniu do roku ubiegłego sprzedaż samochodów tej marki zmniejszyła się o 2,4 proc.. Na trzecią pozycję listy rankingowej powrócił Fiat. Sprzedaż samochodów tej marki zamknęła się liczbą 18 272 sztuk, o 2 proc. mniejszą niż rok wcześniej. Na dalszych pozycjach pierwszej dziesiątki sklasyfikowane zostały: Opel, Ford, Renault, Peugeot, Volkswagen, Citroen i Honda.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty