Skuter dla początkujących, czyli co przyszły motorowerzysta wiedzieć powinien

Karol Biela
Skutery to często spotykane pojazdy na ulicach metropolii na całym świecie
Skutery to często spotykane pojazdy na ulicach metropolii na całym świecie
Skuter przy codziennych dojazdach do pracy może być świetną alternatywą dla samochodu. Czy i jakim można jeździć motorowerem na dowód osobisty, ile kosztuje kurs i egzamin na prawo jazdy kategorii AM - na te i inne pytania odpowiadamy w naszym poradniku.
Skutery to często spotykane pojazdy na ulicach metropolii na całym świecie
Skutery to często spotykane pojazdy na ulicach metropolii na całym świecie

Motorower, skuter, moped albo po prostu "pięćdziesiątka" - nazw określających małe dwukołowe maszyny jest kilka, ale według kodeksu ruchu drogowego to dwu- lub trzykołowy pojazd z silnikiem spalinowym o pojemności skokowej do 50 ccm albo z napędem elektrycznym o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość do 45 km/h.

SPRAWDŹ OFERTĘ SKUTERÓW W BAZIE OGŁOSZEŃ REGIOMOTO.PL 

Tyle mówi teoria. W praktyce okazuje się, że spora część skuterów poruszających się po polskich drogach ma zdjęte blokady (w zależności od konstrukcji usuwane są specjalne tuleje w przepustnicy, czy wymieniane moduły zapłonowe z innymi mapami).

Po zdjęciu tzw. ogranicznika niepozorny skuter może bez problemu osiągnąć nawet 70-80 km/h, a jeżeli dodamy do tego większy cylinder (np. 80 ccm plus wymiana dysz gaźnikowych) sportowy tłumik, czy akcesoryjny filtr powietrza, niepozorna maszyna pojedzie nawet i szybciej.

Niektóre mocno zmodyfikowane "pięćdziesiątki" potrafią przekroczyć bez problemu 100 km/h, a w sprincie do 50 km/h mogą konkurować z niejednym autem. Poza drogimi częściami od markowych firm zajmujących się profesjonalnym tuningiem wadą będzie też większe zużycie paliwa. Mocno przerobiony dwusuw potrafi spalić ponad 7 litrów na "setkę".

Trzeba jednak pamiętać, że, kiedy dojedzie zdarzenia drogowego z udziałem skutera, który ma zdjętą blokadę, zakład ubezpieczeń będzie mógł odmówić wypłaty odszkodowania. Pokrycie strat materialnych i kosztów leczenia spadnie na nas samych. Powód? Według prawa do jazdy jednośladem o mocy ponad 4 kW, z prędkościami powyżej 45 km/h potrzebne jest już motocyklowe prawo jazdy. Taki sprzęt powinien być również zarejestrowany i ubezpieczony jak motocykl, a nie motorower.

Jeśli jednak w życie wejdzie nowelizacja przepisów, nad którą pracuje parlament, posiadacze prawa jazdy kat. B będą mogli legalnie jeździć jednośladami z silnikami o pojemności 125 ccm.

PRAWO JAZDY KATEGORII AM

Prawo jazdy kategorii AM wprowadzono w ramach nowelizacji przepisów, które weszły w życie 19 stycznia 2013 roku. Zamiast karty motorowerowej, na którą egzamin zdawało się za darmo na szkolnym boisku, czy w najbliższym miasteczku ruchu drogowego, teraz trzeba ukończyć kurs w szkole jazdy i przystąpić do egzaminu państwowego.

Zobacz też: Motocykle 125 ccm z manualną skrzynią także na kat. B - Senat jest "za" 

Minimalny wiek kursanta to 13 lat i 9 miesięcy (szkolenie można rozpocząć trzy miesiące przed ukończeniem 14-go roku życia). Kandydaci na kategorię AM muszą otrzymać orzeczenie lekarskie oraz przedstawić zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na rozpoczęcie kursu.

Koszt takiego szkolenia - w zależności od miasta i ośrodka szkolenia - to 500-800 złotych.**Zajęcia teoretyczne obejmują 10 godzin wykładów z przepisów ruchu drogowego, pierwszej pomocy, czy obsługi pojazdu.

Kolejne 10 godzin przeznaczono na zajęcia praktyczne, w tym manewry na placu oraz jazdę w ruchu miejskim z uwzględnieniem stałej trasy egzaminacyjnej.

Do tego należy dodać 170 złotych za egzamin państwowy w placówce WORD-u (praktyka 140 zł + teoria 30 złotych) oraz 100 zł i 50 gr za wydanie prawa jazdy.

Jeżeli przed 19 stycznia 2013 r. mieliśmy 18 lat, do poruszania się po drogach publicznych skuterem wystarczy dowód osobisty oraz odpowiedni markowy kask typu jet, który można kupić już za 250-300 złotych. Jeśli jednak 18 lat ukończyliśmy po tej dacie, musimy zdobyć prawo jazdy kategorii AM, by jeździć skuterem.

SKUTER NOWY CZY UŻYWANY?

Koszt zakupu nowej "pięćdziesiątki" waha się od niecałych dwóch do nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Najtańsze nowe skutery kupić nabyć na przykład w supermarkecie, ale nie są to pojazdy godne polecenia - są kiepsko wykonane i mają niską trwałość. Dlatego o wiele lepszym wyborem będzie zakup pojazdu w cenie 4 500-5 000 złotych. W tej cenie możemy zakupić już solidne skutery z Chin, a nawet cieszące się niezłą opinią tajwańskie jednoślady takich marek jak Sym, czy Kymco.

W przypadku najdroższych nowych "pięćdziesiątek" warto wspomnieć o włoskiej marce Vespa. Najtańszy model z oferty importera, czyli S 50 2T kosztuje aż 12 500 zł.

Z kolei Peugeot Speedfight 3, chociaż jest produkowany w Chinach, kosztuje też niemało, bo 8 690 złotych.

Za 2-3 tysiące można kupić kilkuletni pojazd w całkiem dobrej kondycji. Trzeba jednak pamiętać, że używane dwusuwy, określane symbolem 2T, są bardziej podatne na tuning, mają lepsze osiągi, ale też z powodu budowy silnika cechuje je ograniczona żywotność.

SPRAWDŹ OFERTĘ SKUTERÓW W BAZIE OGŁOSZEŃ MOTO.GRATKA.PL 

Z kolei czterosuwy (oznaczenie 4T) odznaczają się mniej żywiołową reakcją na gaz, lecz są cichsze i zużywają naprawdę śladowe ilości paliwa (2 litry na "setkę" zamiast 3,5 w przypadku dwusuwa).

UBEZPIECZENIE, BADANIE TECHNICZNE, OPŁATY PARKINGOWE

Motorower to pojazd tani w eksploatacji. I nie chodzi tu tylko o niskie spalanie. Roczna składka ubezpieczenia OC kosztuje około 50 złotych, a badanie techniczne to wydatek tylko 51 złotych (z czego 1 zł to opłata na rzecz systemu CEPiK).

Jeżeli kupujemy nowy pojazd pierwszą wizytę na stacji zaliczymy dopiero po trzech latach, a następne badanie odbywać się będzie co dwa lata.

O tym, że jazda skuterem po mieście to zaoszczędzony czas i pieniądze nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Tym bardziej, że ze znalezieniem miejsca postojowego nie powinno być problemu, a za zaparkowane na ulicach motorowery nie pobiera się opłat parkingowych.

JAZDA SKUTEREM PO MIEŚCIE. NA CO UWAŻAĆ?

Poruszanie się skuterem na co dzień potrafi sprawić wiele satysfakcji. Trzeba jednak pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym unikniemy czającego się na drodze niebezpieczeństwa.

1. Dbaj o stan techniczny skutera. Sprawdzaj regularnie ciśnienie w oponach, światła i klakson. Pamiętaj też, aby w przypadku dwusuwów kontrolować poziom oleju w zbiorniku.
2. Podczas jazdy przewiduj ruchy innych kierowców. Obowiązkowym elementem stroju według prawa jest kask, ale przy dłuższych dojazdach do pracy warto zainwestować również w motocyklowe rękawice i kurtkę.
3. Nie ścigaj się z samochodami. Na najbliższych światłach i tak wystartujesz przed nimi.
4. Nie przesadzaj z wjeżdżaniem w każdą wolną lukę w sznurze aut. Czasami kierowcy stojący w korku wystawiają przez drzwi ręce lub wychodzą po coś do bagażnika.
5. Na mokrej nawierzchni uważaj na pasy, czy szyny. Podczas deszczu są one bardzo śliskie i o poślizg nie jest trudno. 

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie